Kan ett spel utan en uttalad historia eller mål vara givande för dig som spelare? Det är vad vi får utforska här i pusselspelet Cocoon, vilket för övrigt är skapat av speldesignern till LIMBO och INSIDE.
Spelets lugna tempo, med sin skalbaggsliknande filur i huvudrollen är en sådan där en berättelse aldrig blir ett fokus. Ett spel där du istället fridfullt kan utforska det på ett avslappnat sätt, genom att ta ett pussel i taget – en sak i taget. Allt detta resulterar i en trivsam spelupplevelse – en sådan som även går extra bra med exempelvis en podcast eller musik i öronen. Även om spelet definitivt bjuder upp till en helt egen stämning, med den musik den bjuder på. Nåja, mer om det längre ner…
Spelet inleds med att ur vad som ser ut som en kokong föds vår biomekaniska skalbagge i mänsklig form. Världen precis som vår protagonist ser ut att vara biomekanisk, en blandning mellan organiskt material och teknologi. Men hela världen är inte biomekanisk utan det är bara de kvarvarande byggnader och plattformar som sticker upp ur marken samt de livsformer som vi kommer stöta på.
Men då kommer frågan, vad går Cocoon ut på? Efter att vår skalbaggegubbe tar sina första staplande steg beger han sig ut för att utforska sin omgivning. Efter ett tag stöter han på ett glödande klot vilket han kan plocka upp och bära med sig på sin rygg. Klotet går att placera ned på plattformar och används för att få plattformar och dörrar att röra eller öppna upp sig. Men vad vi upptäcker vid en speciell konstruktion som öppnar upp sig, är att när du placerar klotet i mitten på den kan du hoppa in i klotet till en annan värld. Ja klotet som du bär på din rygg och de andra kloten som du kommer finna under din resa har hela världar inuti sig. Genom att hoppa in och ut ur dessa klot mellan de olika världarna kan du lösa de pussel som finns i spelet.
I början på spelet kommer pusslen vara ganska enkla och lätta att lösa. Det kommer primärt vara att du måste placera klotet på utvalda platser för att aktivera en dörr, en plattform eller skicka klotet genom ett rör då det finns hinder som stoppar dig från att bära klotet med dig överallt. Utöver pussel med kloten (vilket kommer bli allt svårare allt eftersom du kommer längre in i spelet) finns det som små plantor med olika symboler på toppen. Dessa plantor måste du kliva på i rätt ordning, om du inte gör det nollställer de sig igen och du får testa igen. Jag sprang omkring och försökte komma på rätt ordning på första pusslet av denna typ i för lång tid innan jag började kolla runt i min omgivning. Om du tittar runt i din omgivning kommer det finnas någonstans vad den rätta ordningen är, men du måste hitta den. Jag slog mig lite i pannan när jag kom på att det var så enkelt att det fanns så nära vart kombinationen var. Det är nästan pinsamt hur dum jag får vara ibland, men jag kom vidare i alla fall.
Pusslen i senare delar av spelet kommer vara att du måste hoppa mellan två, tre världar och flytta kloten fram och tillbaka mellan dem för att få dem på rätt plats. För ibland måste du ha de andra kloten i ett av de andra kloten (du kan se vilka klot du har i klotet som du bär på). Det kan ta en bra stund att klura ut hur du ska klara av ett pussel och jag kan säga att jag ibland har varit helt fast på vissa pussel. Vi de de tillfällena har jag hoppat runt mellan de olika världarna, i förhoppningen att jag ska se vad det är jag har missat.
Det finns som sagt väghinder där du ej kan ta kloten då de är för stora, för att få bort dem måste du hitta en liten vän. En mekanisk liten flygande insekt som kommer kunna få dessa hinder att försvinna går att hitta vid plantpusslet. Men det kommer inte alltid gå att få med honom utan problem. Ibland kommer det vara hinder som stoppar insekten och du måste lista ut hur du kan använda kloten för att hoppa mellan världarna för att få insekten till andra sidan av hindret. Men de har inte varit lika svåra då det bara är på vissa platser detta kommer hända.
Bossar är något som också finns i spelet. Dessa bossar är ett test för att se huruvida du har lärt dig de olika klotens nya mekanik som är i deras världar. De är inte de svåraste bossarna och om du skulle misslyckas så kickar bossen bara ut dig utanför hans område, så du kan snabbt hoppa in och testa igen.
Det finns även hemligheter att hitta, ja eller ’Moon Ancestors’ som de tydligen kallas. Vad dessa ’Moon Ancestors’ är till för i spelet vet jag ej, för när du upptäckt dem flyger de iväg och vi ser inte till dem något mer i spelet. Just nu ser jag dem bara som en bonusgrej att göra för att få en achievements per ’Moon Ancestor’ som du hittar.
De olika kloten har olika förmågor som du kommer behöva för att kunna ta dig vidare i spelet. Det orangea klotet kan visa upp/skapa broar vilket annars inte syns med nakna ögat på särskilt utvalda platser. Det gröna kan få plattformar som är genomskinliga att komma fram så att du kan gå på dem eller åka upp och ner via dem.
Spelet har som sagt en väldigt speciell stil på sitt utseende och jag tycker om den biomekaniska värld som porträtteras av olika typer av omgivningar och världar. Det ger spelet en viss känsla och estetik som gör att jag är helt okej att det finns inte finns någon berättad historia, då jag ej hade förstått vad som sägs ändå. Utseendet hjälper också till att enkelt särskilja de olika världarna från varandra om du som mig kommer hoppa mellan dem och glömmer vilken du är inne i.
Musikaliskt tycker jag spelet gör ett bra jobb att ge en atmosfär till de olika världarna och har ett litet Sci-Fi-tema över sig, men då det är världar utanför vår verklighet passar det sannerligen in här. Vid bossstrider pumpar musiken igång, men annars så fungerar musiken mest som en skön atmosfärhöjare parat med spelets övriga ljuddesign. Det finns såklart ljudeffekter på saker och ting ute i världen, och även de har lite mer av ett Sci-Fi-ton över sig; jag kan fullkomligen blunda och se inombords en Sci-Fi-film från 80-talet. Överlag har jag lite att klaga på ljudbilden då den passat väldigt väl in till det visuella vi ser på skärmen.
Eftersom det inte finns något tal utan bara musik och det ambienta ljudet är det perfekt spel att lyssna på podcast eller något annat medan du lirar.
Spelet är inte det längsta beroende på hur duktig du är på pussel. Jag har tagit mig ett par extra timmar på mig då jag fastnade på en del pussel mot slutet av spelet och irrade omkring innan jag lyckades klura ut vad jag gjorde fel. Spelet har en handfull timmar av speltid vilket jag tycker är lagom för denna typ av spel, skulle bli lite tråkigt i längden om spelet vore 20+ timmar långt och du bara gjorde svårare och svårare pussel hela tiden.
Men nu kommer frågan om det är kul att spela, ja det kan jag säga att det är om än lite frustrerande mot slutet av spelet, ja och lite pinsamt när jag så småningom kom på hur lätt vissa pussel faktiskt var. Spelets avsaknad av historia är det här till dess fördel tycker jag. Du behöver ej går runt och undra vad som kommer hända härnäst för person X eller vad som hände med sak Y och så vidare. Här kan du bara hänge dig till att utforska i din egen takt samt lösa pussel som kommer bli svårare allt eftersom. En fördel är om du kan tänka lite utanför boxen, för vissa pussel driva en till att nästan slita av sig håret. Men med det sagt så känns det väldigt tillfredsställande när du väl har löst ett pussel efter att ha klurat och svurit hårt mot den stackars skalbaggegubben på skärmen. Efter att ha klarat av spelet kan vi lägga ifrån oss det nöjt över att ha klarat av det och nu börja fundera kring vad exakt allt handlade om! Vad var det som hände på slutet och vad tusan är det som pågår egentligen? Ja, det får du se när spelet når sitt slut.
Cocoon är ett väldigt klurigt, svårt och stundvis frustrerande spel. Men det är samtidigt fritt från en historia och lämnar spelet öppen för egna tolkningar av vad som händer och vad dess slut faktiskt betyder. Jag gillar upplägget och även om det går att utforska och hitta dessa ’Moon Ancestors’ är spelet väldigt linjärt kring hur du kan ta dig framåt. Du kommer inte irra runt allt för mycket utan det kommer naturligt föra dig från ett pussel till ett annat. Jag kan en varm rekommendation till dig som gillar pusselspel, men om du har väldigt svårt för mer intrikata pussel i någon form kanske du kan kolla på när någon annan spelar spelet istället.
Denna recension baseras på Playstation-versionen.
Spelet finns också på Xbox, Nintendo Switch och PC.
Cocoon. Lägsta pris 269 kronor enligt Playstation 2023-10-13.
Recensionsex tillhandahållet av Annapurna Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.