För 28 år sedan lät Revolution Software stifta oss bekantskap med George Stobbart och Nicole Collard för första gången. Nu, många år senare hör dessa karaktärer till de mer älskade i äventyrsspelsgenren. Nu har de piffat till originalspelet, för att introducera nya spelare för serien och friska upp minnet för oss veteraner. Är det värt det, eller är det bara bortkastat? Det får vi se helt enkelt!
Jag vill vara tydlig från början och berätta att Broken Sword: The Shadow of the Templars är ett av mina favoritspel. Anledningen till detta har jag funderat över många gånger. Dels är det givetvis av nostalgiska skäl. Jag har varma minnen av hur jag och min far försökte ta oss igenom spelet på vår gamla hemdator, vi kom inte särskilt långt, men spelet gjorde trots allt ett starkt intryck på mig. Jag minns hur jag startade om spelet flera gånger om, bara för att uppleva den filmiska uppstarten igen och igen. Det skulle dröja flera år innan jag med hjälp av en guide på internet till slut lyckades komma vidare och uppleva resten av spelet. Blandningen mellan allvar och humor kombinerat med ett äventyr som hämtat ur något av Hergés Tintin-album, gjorde att jag föll pladask och varit en förälskelse som aldrig sinat.
2009 bestämde sig Revolution Software att återbesöka spelet för att göra en Director’s Cut. Förutom att ge spelet ett nytt utseende, utökades även berättelsen. Detta märks främst då karaktären Nicole (eller Nico som hon oftast refereras till) nu var spelbar, vilket inte bara satt i sin lägenhet och väntade på att George skulle komma och prata. Problemet enligt mig var att dessa partier inte kändes nödvändiga för berättelsen, plus att de avmystifierade mycket från originalberättelsen. Inte nog med det, ändrades även dialogen till viss del. Detta förde med sig att George gick från att ha filosofiska och litterära tankegångar, till att bli en korkad och arrogant amerikan. Detta förde med sig, när jag var sugen på att återbesöka spelet, att jag gick in på tveksamma hemsidor för att få tag på originalversionen, som jag sedan med hjälp av en emulator startade upp. Nu behövs dock inte emulatorer längre! Med hjälp av en Kickstarter-kampanj är det nu alltså dags för Revolution Software att göra ett ytterligare återbesök till den första delen i Broken Sword-serien.
Vi tar på oss rollen som George Stobbart. Han är en amerikan som är på semester i Europa och när vi träffar honom befinner han sig i Paris. Under ett Cafébesök dyker plötsligt en clown upp som snor en gubbes resväska och spränger Caféet. Gubben dör och när polisen inte tror på Georges utsago om att en clown är skyldig, bestämmer han sig för att själv ta upp jakten. Till sin hjälp får han den lokala journalisten Nicole Collard, som hade bestämt träff med den döde gubben för att få information. Tillsammans kommer de ställas inför ett komplott-aktigt mysterium som har starka kopplingar till de gamla Tempelriddarna. Jakten efter sanningen kommer ta George till flera av jordens hörn och kommer mer än en gång behöva riskera livet!
Det blir tydligt för mig ganska tidigt att syftet den här gången är att bevara ursprungsversionen. George är återigen den enda spelbara karaktären och det är återigen bara hans sida av berättelsen som vi ser. All dialog är även den precis som originalversionen. Jag inser även lite senare att alla pussel och problemlösningar är intakta likaså. Bland annat den legendariska situationen med Geten (ni som vet, ni vet), vilket förenklats i Director’s Cut versionen är nu i sitt originalskick återigen. Dödsscenerna är även dem tillbaka, vilket betyder att om vi inte är försiktiga, kan vi till skillnad från Director’s Cut versionen råka ut för en Game Over till följd av att George har dött.
“Men Mattias, är verkligen dödsscener en kvalitetsstämpel?” Jag förstår verkligen skepsisen mot att huvudkaraktärer i peka och klicka spel kan dö. Jag gissar att det är många traumatiska minnen från gamla Sierra-spel som bubblar upp till ytan. Till skillnad från Sierra används inte dödsscenerna här som en del av underhållningen på ett spexigt vis. Utan det är snarare för att skänka spelet en vuxnare och allvarligare ton, samt påminna spelaren om att de måste vara uppmärksamma på vad som sker på skärmen.
Förutom att bevara så mycket av originalet som möjligt, har det även skett lite förändringar. Dels har vi utseendet. Den tidigare Pixelgrafiken är nu utbytt mot en vacker handritad variant som faktiskt är trogen originalutseendet. Det ser ut som att någon liksom har skruvat upp upplösningen och på så sätt “slätat ut” pixlarna till en mer tydlig bild. Nu hör jag till den skaran människor som faktiskt tycker att originalgrafiken ser bra ut fortfarande, men jag uppskattar den här uppgraderingen likväl. Skulle någon därute verkligen inte uppskatta det nya utseendet, kan denne gå in i huvudmenyn och välja originalgrafiken istället för Reforged och tadaa! Där har du den i all sin prakt!
Spelmekanikmässigt har det tillkommit lite innehåll också. Givetvis har vi fortfarande att göra med ett peka och klicka äventyrsspel, men du har nu möjligheten att starta upp lite hjälpmedel under din genomspelning. Dels har du en funktion vid namn Automatic Hints. Här känner spelet av att du inte kommit vidare på ett tag och kommer signalera vart du ska och vad du ska göra. Några stjärnor dyker upp på skärmen och glider längs med marken åt det håll du ska gå. Musmarkören blir blå när du är ovanför det objekt du ska interagera med. Slutligen dyker även en blå pil upp som pekar på din inventarie samt vilket objekt däri du ska använda. Det finns en tidsintervall där du kan ställa in hur ofta dessa tecken ska dyka upp för dig. Ett annat hjälpmedel är Option Reduction som tar bort interaktioner du redan har provat. Om du till exempel redan har tittat på en person eller objekt och informationen om detta inte har ändrats, kommer symbolen för “titta” att bli gråmarkerad, för att signalera att du ska prova något annat.
Om du däremot, precis som mig, vill spela igenom dessa spel med så lite hjälp som möjligt går dessa funktioner givetvis att stänga av. Med det sagt tycker jag att det är jättebra att möjligheten finns. Jag vet att alla inte har tålamodet till att klura hur länge som helst på ett problem och då är det ju suveränt att det finns ett sätt att slippa köra fast i en evighet.
Under spelets gång kan du även föra muspekaren till ovansidan av skärmen, här kan du klicka på en symbol vid namn Game help. Här kan du använda dig av en funktion vid namn Manual Hints. Du kommer med andra ord komma till en meny som beskriver problemet du ska lösa och om du trycker Reveal Hint kommer du att få en subtil putt i rätt riktning. Skulle inte denna putt duga kan du efter en viss tid trycka på samma knapp igen för att få en ännu tydligare putt för att slutligen, om det vill sig riktigt illa få lösningen utskriven. Du kan själv välja hur lång tid du måste vänta innan du kan be om nästa tips, där lägsta tiden är 30 sekunder och längsta en timme.
Förutom allt detta har spelet numera en autosparfunktion. Eftersom att George som sagt kan dö, känns det skönt att veta att jag inte riskerar att få spela om långa partier av spelet för att jag inte har sparat tillräckligt många gånger, eller tillräckligt ofta. Alla dessa nya funktioner är framtagna för att få spelet att kännas något modernare och inte skrämma bort nya spelare. Visst kommer det inte gå att dölja det faktum att detta är ett äldre spel, men det är främst för att peka och klicka genren är en väldigt omodern speltyp. Oavsett hur mycket jag personligen älskar den här genren, kan jag inte blunda för det faktum att det är en rent nostalgisk genre, som i nuläget inte ens kan bjuda på en matig utmaning för den moderna spelaren, i form av krångliga pussel och problem. Eftersom att internet finns så pass nära till hands numera, är vi bara några knapptryck från att kunna se lösningen på problemet.
Är det värt att spela Broken Sword: Shadow of the Templars: Reforged? Eftersom att jag älskar grundspelet och det här är grundspelet med uppiffad grafik och lite moderna funktioner som ska hjälpa oerfarna spelare på traven, vill jag definitivt säga ja! Jag anser nämligen att det här spelet är ett exempel på hur ett bra skrivet äventyrsspel ska vara. Det finns en nidbild av att spelen i genren är uppbyggda på pussel med lösningar tagna ur luften eller valfri kroppsöppning hos utvecklarna. Broken Sword är dock ett exempel på hur de här spelen bakar in tips och dylikt till spelaren i sin dialog. Om spelaren bara är uppmärksam på vad som sker på skärmen och lyssnar på vad som sägs, kan lösningen uppenbara sig.
Dock sägs det nuförtiden att vi som människor får kortare och kortare uppmärksahetsomfång, vilket förmodligen ytterligare talar emot den här typen av spel, eftersom att de kräver en uppmärksam spelare. Å andra sidan är just den här versionen av spelet resultatet av en lyckad Kickstarter! Uppenbarligen var det VÄLDIGT många spelare som ville se en ny version av detta äventyr. Dock kan det mycket väl vara så att de som ville ha spelet och stöttade Kickstarten redan var fans av serien. Jag är därför fortfarande något tveksam till relevansen för helt nya spelare, men hoppas givetvis att många tar chansen att prova på det nu när det finns tillgängligt igen!
Broken Sword: Shadow of the Templars: Reforged är ett projekt där mycket kärlek har lagts ner för att bli en upplevelse som ska klara av tidens tand för oss som vill uppleva spelet igen. På det planet vill jag verkligen säga att det är lyckat, jag rekommenderar spelet till dig som spelade det när det begav sig och haft ett sug på att återbesöka. Jag vet dock inte om det kommer vara en fullträff för nya spelare, men de nya funktionerna i spelet gör det mer lättillgängligt. Med det i åtanke säger jag att det definitivt är värt att prova på. Om inte annat för att ta del av det underhållande och välskrivna äventyret det bjuder på.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även tillgängligt på Playstation, Xbox och Nintendo.
Broken Sword: Shadow of the Templars: Reforged. Lägsta pris 347 kronor enligt Steam 2024-11-19.
Recensionsex tillhandahållet av Revolution Software Ltd.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.