Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel IV

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel IV

av Victoria Sandberg

Ta del i den komplicerade upptrappningen till kriget i Erebonia-imperiet och upplev det efterlängtade slutet av JRPG-serien Trails of Cold Steel. Rädda klass VII:s lärare Rean från förbannelsen och balansera mellan sidorna i kriget.


Trails of Cold Steel IV är det sista och avslutande spelet i serien Trails of Cold Steel och är ett avancerat JRPG med djupt historieberättande. Det fjärde spelet tar vid två veckor efter att det tredje spelet slutade i en dramatisk scen och som spelare får man börja med ett team bestående av tre av studenterna från den nya klass VII (7). Jag har personligen inte spelat något av de tidigare spelen i den här serien så min recension kommer att vara mestadels i vinkeln av en helt ny spelare.

Om man likt mig är helt ny och inte har någon som helst koll på vad som har hänt tidigare i historien finns det i huvudmenyn ett avsnitt där de tre första spelen sammanfattas och de flesta viktiga karaktärerna presenteras. Vill du ge dig i kast med att gå igenom den här sammanfattningen av de tidigare spelen så var medveten om att det kommer att ta tid, för mig tog det närmare tre timmar att läsa igenom då de inte har sparat in på detaljerna.

Premissen lite kort är att det är ett stort krig som legat och bubblat under ytan och landet är fortfarande lite skakat av inbördeskriget som härjade för inte allt för länge sedan. Vi följer studenter vid Thors Military Academy på deras uppdrag och nu i fjärde spelet är det den nya klass VII som bestämt sig för att rädda sin lärare Rean. Rean var del i den tidigare klass VII och som spelare får man även träffa karaktärerna från gamla klass VII. Innan Rean försvann råkade han som utvalt offer släppa lös en stor förbannelse över kontinenten som har fått folk att bete sig underligt och förberedelserna för kriget att trappas upp. Under spelets gång får vi sedan följa hur nya klass VII balanserar mellan de olika sidorna i kriget och hur de hanterar förbannelsen som förändrat deras lärare.

I början av spel fyra blir du lite otydligt introducerad till en större grupp som egentligen är på motsatta sidan i kriget mot hjälten i tidigare spel, Rean. Du får se deras perspektiv på kriget och spelar som dem medan de tar sig in i en stor industriell byggnad. När de når toppen blir det en slutstrid mellan dem och några karaktärer från tidigare spel. Efter striden får man som spelare se tankarna hos dessa personer under en kort sekvens. Ni märker att det är lite rörigt, men det klarnar längre in i spelet när man som spelare åter träffar på dessa karaktärer.

Sedan börjar det riktiga spelet. Vi får träffa de tre huvudkaraktärerna Juna, Kurt och Altina som vaknar upp ur en lång dvalaliknande tillvaro och möts av karaktärer ur den gamla klass VII. De får berättat för sig vad som hänt sedan de blev transporterade ut från tornet där slutstriden föll i tredje spelet. En stor förbannelse har släppts fri och i sitt sökande efter Rean letar de på platser som fått en sorts utbrott som kallas singularity.  På dess platser växer ett sorts svart gräs, eller Pleroma grass, som markerar platserna där dessa singulariteter har dykt upp.

Det finns som sagt en djup och ganska komplicerad historia i den här serien och alla detaljer har jag inte riktigt lyckats klura ut. Trots detta följer jag som spelare med i det som utspelar sig i det här spelet och, efter att ha läst igenom sammanfattningen av de tidigare, förstår jag även det mesta av anledningarna till karaktärernas handlingar. Som ny spelare får du vara redo på många vändningar och gömda avsikter. Även som en invigd spelare från de tidigare spelen får man överraskningar, nya element introducerade och återvändandet av gamla bekanta karaktärer likt tidigare i historien.

Så till slut till själva spelupplevelsen. Den första delen kan vara smått förvirrande och de första 10 timmarna är det många instruktioner för alla de funktioner som finns i de flertaliga menyerna. Det går dock relativt snabbt att få koll på dessa och i vilken du gör vad med tydliga texter och hjälpmenyer. Det kan till en början vara lite många knappar att hålla koll på i striderna, men även där är det en tydlig inlärningsprocess och spelet presenterar ett steg i taget.

Karaktärerna styr man som spelare omkring i antingen en by eller ett öppet landskap som oftast har lite av en dungeon känsla. Det finns en början och minst en utgång med olika svåra monster utplacerade på lite lagom avstånd från varandra. Du kan för det mesta välja vilken av karaktärerna i ditt lag som du styr omkring i världen, till fots eller med häst. Redan tidigt i spelet låses även en viss nivå av fast travel upp.

Striderna som är en stor del av spelet görs i traditionell turordnad JRPG-stil med mätare för HP, EP, CP och BP som behövs för de olika kommandona man kan välja på. Det finns arts som tar en liten stund att ladda upp och drar EP. Craft som genomförs direkt och är kraftigare attacker som drar CP. BP används för orders som används för att buffra laget. Förutom dess så finns så klart möjligheten till att använda föremål, göra standardattack eller röra sig över platsen för striden. Det gäller att kombinera rätt och klura ut när de starkare attackerna ska användas för att sänka garden hos fienderna. I vissa extra svåra strider kan du kalla in dina stora robotar som kallas för Panzer Soldats. Alla strider vinns inte genom att fullständigt slå ut din fiende utan genom att överleva ett visst antal turer eller sänka motståndarens hälsa till en viss nivå. Detta tycker jag ger en trevlig variation till striderna och bevis på att karaktärerna i ditt lag inte alltid är de starkaste i striden.

Det finns flertalet sätt att bygga upp de olika karaktärernas förmågor och länkade attacker. Antingen kan man som spelare göra detta själv genom att sitta och välja i alla menyer och arrangera de olika krafterna till sitt egna spelsätt eller så kan man låta spelet fylla i alla poäng och krafter automatiskt till det som anses vara det bästa.

Du har både en större karta över mer eller mindre hela Erebonia och en mindre som visar det mer lokala området. Dessa var för mig till stor hjälp då miljöerna är ganska homogena, om än oftast väldigt vackra. Karaktärerna interagerar väldigt trevligt med omgivningen och de ser för det mesta ut som att de är en genuin del av den. De skiftande miljöerna och husen samt alla små butiker fyller min upptäckarlust samtidigt som kartan visar mig var jag är när jag kommit vilse.

Trails of Cold Steel har en hel del text och endast en del av dialogerna är röstsatta. För mig som tycker att ett bra JRPG ska ha en djup och motiverad historia tycker att det är väldigt trevligt att läsa om deras olika relationer och utvecklingen av de olika rikena samt gnabbet mellan karaktärerna, men för en del kan det helt klart bli lite för mycket läsande. I flera scener får vi bilder på vad som skett i tidigare spel eller karaktärsbilder på personerna de pratar om för att påminna oss som spelare om alla de karaktärer som spelar en större eller mindre roll i historien.

Något som gjorde mig glatt överraskad var musiken och ljudet i spelet. Musiken skiftar mellan olika områden: den är mystisk i skogen, dramatisk i striderna och lugnare i dialogsegmenten. Musiken består av relativt korta slingor men den är trevlig och känns inte allt för repetitiv. Ljuden må vara dramatiska så som de oftast är i JRPG, men trots en del plötsliga och dramatiska utrop irriterar de mig inte alls så mycket som de gör i andra spel. Och vill du inte se hela cutscenen när karaktärerna gör sina ultimata attacker så är de enkla att hoppa över.

Jag tycker att det här är ett väldigt välutvecklat JRPG. Många valmöjligheter i karaktärsanpassning, en meningsfull historia, levande karaktärer, avancerade strider och enkla kontroller, när man väl lärt sig var alla menyer finns. Att det är det fjärde spelet i en serie och det något omständiga i att sätta sig in i historien så här mot slutet gör dock att jag inte kan ge det utmärkelsen bra köp. Jag tror dock att det är en efterlängtad slutepisod för de som spelat de tidigare Trails of Cold Steel-spelen. Men kan du som ny spelare tänka dig att spendera lite tid med att läsa igenom historien eller titta på lite videos med sammanfattningar tror jag absolut att du kan ha en lång och trevlig JRPG-upplevelse i Trails of Cold Steel IV.

Specifikation

Denna recension baseras på PS4 versionen, finns även till PC och Nintendo Switch.

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel IV. Lägsta pris 549 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-05-26.

Recensionsex tillhandahållet av NIS America.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar