Bland banditer, grismän och varulvar reser du över vilda västerns sandiga fält och in i mineralrika bergskedjor. Alla har sin underliga och makabra historia i denna västern med många faror i skuggorna. Vad blir din taktik för att lösa ditt och alla andras mysterium?
I ett förvirrande ögonblick efter en ännu mer förvirrande dröm vaknar du upp som Jane, före detta bounty hunter. Din man har precis blivit bortförd och din son dödad precis utanför ditt hus. Detta gör att du bestämmer dig för att gräva upp dina gamla vapen bakom ladan och återgå till att vara en bounty hunter och återfinna din man.
Så börjar den första historien i den här underliga världen där monster och banditer lurar runt varje hörn. Spelet är nämligen uppdelat i fem berättelser om fem olika karaktärer i samma värld. När du klarat ut den första påbörjas nästa med sina egna problem och mysterier men med ett övergripande mysterium; de har samma sinne.
Du som spelare blir på något mystiskt sätt placerad i olika kroppar för att sedan efter en relativt kort tid och till synes utan anledning bli placerad i en ny kropp. Alla kroppar har dock ett märke i nacken som vissa andra karaktärer verkar veta mer om än vad du gör…
I en top-down men ändå tredjeperson-vinkel med små kartor är det upp till dig att välja om du vill springa in och skjuta ihjäl allt som rör sig eller om du hellre smyger förbi banditerna och tar ut dem en efter en. Jag spelade detta på PS4 och har inte de största händerna, så till en början tyckte jag att det var enklare att i sakta mak ta ut fienderna genom att smyga fram då det är en hel del knappar och spakar som ska koordineras för att precisionsenligt träffa alla fiender. Men för den vane shooter-spelaren med normalstora händer skulle jag tro att mappningen av kommandona på en handkontroll är logiska och enkla att komma in i.
Du kan ha ett relativt stort urval av vapen med olika omladdningstid och avstånd. Det finns tre sorters ammunition som det även gäller att hålla koll på. Utöver skjutvapen och machetes kan du använda din omgivning för att ta ut dina fiender. En lykta kan till exempel bli nedskjuten så att det tar fyr i höet intill eller så kan en gifttunna sprängas på avstånd med ett välriktat skott för att ta ut en hel grupp banditer. Mellan segmenten av strider och resande finns det även dialoger där du kan göra val som på ett eller annat sätt påverkar dialogens utgång och berättelsens fortgång.
Varje område är som sagt en mindre karta och när du inte befinner dig i strid kan du gå till kartans kant och resa vidare till ett nytt område. På världskartan kan du se alla platser du tidigare besökt, men du kan när du vill resa vart du vill. Det finns dock inget fast travel-system, utan varje resa tar en bestämd tid. Tidsmekaniken spelar till exempel roll när det gäller sidouppdrag, som oftast har en tidsbegränsning. Sidouppdrag finns i många utföranden men några som du alltid kan ta på dig är bountys. Tillfånga ta eller döda de efterlysta för en belöning, men ta dig i akt för de du lämnar levande kan starta en vendetta mot dig och dyka upp när du minst anar.
Alla dina handlingar får konsekvenser. Bybor pratar om vad du gjort, det står i nyheterna och du kan höja eller sänka din ryktesnivå genom dina val att döda eller hjälpa. Jag fann detta väldigt intressant då det kändes som att jag ledde spelet genom berättelsen och inte tvärt om. Det ska även finnas en möjlighet att döda viktiga karaktärer för berättelsen men ändå klara spelet då spelet anpassar sig till dina handlingar. Efter en genomspelning finns det alltså mer att upptäcka och fler möjligheter att testa.
Medan du reser från en punkt till nästa kan det dyka upp oväntade händelser på din väg. Du kan stöta på en flock vargar, ett gäng banditer, monster, ett band med försäljare och många andra. Dessa randomiserade möten slutar ofta i en strid som du måste vinna för att kunna lämna området.
När du skjuter dig fram genom de olika områdena i Weird West får du inga experience points, i stället gäller det att se sig omkring ordentligt för att upptäcka de två specifika föremål som ligger mer eller mindre undangömda i världen. Med dessa kan du låsa upp nya förmågor till den specifika karaktären eller förmågor som är permanenta från en berättelse till nästa i två separata skill trees. Men genom att ha ihjäl eller knocka fiender kan du få tillgång till nycklar, vapen eller annan loot som du kan använda eller sälja för en struntsumma i närmsta by.
Ett minus är dock att det är en hel del laddningsskärmar som är lite för långa för att skapa flyt. Om man som jag är lite för våghalsig för sin förmåga och dör ofta blir det nästan lika mycket tid framför en långsam laddningsskärm som det blir speltid. Men om du lyckas hitta rätt svårighetsgrad och en lyckad anfallstaktik så är det något man tänker mindre på.
I stället för stämningsmusik har spelet kraftiga ljudeffekter som med eftertryck ger dina handlingar och möten med olika varelser en obekväm men passande underton.
Jag tror inte detta är ett spel för alla med dess mörka teman, allmänna gore och miserabla omständigheter. Men är du intresserad av det ockulta och nyfiken på ett annorlunda vilda västern kan detta vara något för dig. Personligen skulle jag tro att det gör sig bättre med mus och tangentbord då menyerna och en hel del kommandon verkar vara anpassade till just PC, men är helt okej på konsol. Priset är något högt men det intressanta systemet med förmågor för karaktärerna och deras skiftande berättelser gör att spelet kan vara intressant även för den som vanligtvis inte är ett fan av shooter-spel.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till Xbox One och PC.
Weird West. Lägsta pris ca 412 kronor enligt Steam 2022-04-14.
Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.