Rollercoster Tycoon möter Two Point Hospital. Det är så skaparna ödmjukt beskriver sin skapelse och det sätter en ribba på en nivå värdig Armand Duplantis (för oss nördar så håller han på med sport).
Designen på spelet får mig att sitta och vänta på att Larry Laffer när som helst ska komma in genom dörren (för er yngre läsare så innebär det pixel-grafik från 90-talet).
Tycoon, en magnat och du. Det är vad denna spelgenre handlar om. Att bygga ett företag eller kanske till och med ett emperium. En klassisk spelgenre med många ansikten. Det generella upplägget är enkelt, det finns en karta av något slag, en stad, en åker. På denna skapar vi en verksamhet på spelets tema, exempelvis ett zoo eller ett sjukhus och sedan gäller det att få en ekonomisk balans för att driva och utveckla. Att driva verksamheten innefattar ofta underhåll och att ha koll på vad kunderna tycker så att de kommer tillbaka. Jag skulle sedan säga att det finns lite av en uppdelning mellan de som är mer seriösa och de som inriktar sig mot humor. Ett exempel på ett spel med humor är det klassiska Hospital Tycoon där vi botar sjukdomar som uppblåst ego genom att sticka hål på huvudet och sedan blåsa upp det till en normal storlek, vilket vi kontrar mot ett spel som OpenTTD som är roligt att spela, men inte av humoristiska skäl.
Musiken matchar designen i övrigt och jag måste ärligt säga att den är riktigt jobbig efter 10 minuter. Under komigång-delen så finns det även inslag av röstskådespeleri. Detta utförs utav en entusiastisk skådespelare och gestaltas av en hund på skärmen.
Vi kastar oss direkt in i spelandet. När jag startade spelet slängde jag mig direkt in i kampanjen som fungerar som en tutorial initialt. Kampanjen är uppdelad över 12 nivåer med olika mål. Det kan vara ett visst antal stjärnor (vi återkommer till dessa), totalvärde på arkaden eller total inkomst.
För att starta har vi några grundkrav. Toalett, dricka-automat, någon form av förtäring, biljett-automat och ett matchande el-abonnemang utefter våra behov (vilket vi kan ändra utmed spelets gång då vi investerar i fler maskiner). Och det viktiga, våra maskiner. Vi ser retro-arkad-maskiner, flipper-maskiner, kaféer och robot-dammsugare. Det finns såklart fler, men listan skulle bli för lång.
När vi använt vårat startbelopp som vi blivit tilldelade så öppnar vi vår arkad och hoppas på det bästa. Jag inledde oftast med en enskild spelkabinett som fick ta uppmärksamheten. Varje gång någon spelar så får vi förutom pengar stjärnor. Dessa stjärnor kan vi använda för att låsa upp nya maskiner eller färdigheter. Ett problem som vi snabbt möter är att det kan vara svårt att få plats med tillräckligt med maskiner för att klara av att få upp värdet på arkaden till en viss nivå. Men nu kommer räddningen, uppgraderingar av maskinerna, och med uppgraderingar så kan vi öka kostnaden per spel. Här får vi hitta en väl avvägd nivå och ligga på gränsen till att kunderna lämnar i vredesmod. Vi kan hålla koll på vad våra kunder känner och upplever genom att högerklicka på dem och få tips på vad vi ska göra för att utveckla vår arkad.
Är detta då allt? Såklart det inte är. För att hålla ordning på maskinerna som slits behöver vi vaktmästare och för att hålla det städat behöver vi robotstädare. När kunder går för långt behöver vi någon som hanterar dem och ibland kan det vara bra att ha någon som underhåller kunderna när de väntar. Och när vi tror vi är på banan så kommer det en utomjording och förstör en maskin. Det finns även en del menyer att klicka igenom. Trender, lån, elförbrukning är några exempel. Här finns information som hjälper oss. Sedan när vi är färdiga med kampanjen så är det dags för sandlåde-läget (det är aldrig låst, men jag fann det nyttigt att gå igenom det). Sandlåde-läget är klassiskt, bygg fritt, bygg stort.
I mitt fall så har jag spelat spelet med mus och tangentbord och även här känns det som ett spel från tidigt 90-tal tyvärr. Vi flyttar runt kartan med WASD. Musen används till att placera ut saker, klicka på saker och zooma in och ut (antingen var min känslighet inställd på tok för högt eller så fanns det bara två lägen) vilket passar stilen, men nu för tiden så är vi vana vid rotation och vinkel. Rotation av objekt görs via högerklick vid utplacering och jag klickade konstant fel och fick sätta om objektet. Något spelmekaniskt som jag saknar, i alla fall i början är fler ”fart”-lägen, det vill säga hur fort tiden går. När vi utökar våra färdigheter så kan vi låsa upp högre hastighet, men jag hade önskat ett läge mellan ett och två.
Vyn vi spelar i är snett ovanifrån som är standard för denna typ av spel. Som jag skrev initialt så är musik och ljud passande, men precis som att vara i en arkad på riktigt så blir det för mycket efter ett tag.
När jag började spela spelet så tänkte jag snabbt ”är detta allt?”, ytterligare ett tycoon-spel som inte tillför något? Lever det upp till deras Rollerpark Tycoon möter Two Point Hospital? Det tråkiga svaret är nej. Misstolka mig inte nu, de jämför sig med giganter men de har gjort en habil insats och levererat ett helt ok spel med större djup än vad det först verkar ha. Jag kommer nog ge det några chanser till. Först var jag tveksam till det, men efter vilat på det i några dagar och sedan startade upp det igen så fanns där en lite bättre känsla.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.
Arcade Tycoon. Lägsta pris ca. 125 kronor på steam 2024-02-05.
Recensionsex tillhandahållet av Vincent King Studio.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.