Innehållsförteckning
Vad gör du om allt det roliga stjäls ifrån dig? Slåss med robotstridsdräkter såklart!
Det gör dem i alla fall i universumet av Go Mecha Ball. Om detta verkar underligt så får du hålla i hatten, saker och ting blir inte mer begripligt efter detta. Go Mecha Ball är ett sin första anblick ett underligt, fånigt och absolut bisarrt spel som kastar sig i ditt ansikte med en prålig sportbils extravagans. Den är överdriven, neonskrikig med skrytsam studs från en överpresterande hydraulik och motorn skriker likt en löpande puma. Men trots pråligheter så kan ingen förneka faktumet att sitta bakom den ratten kommer bli en herrejössans upplevelse. Så fort du lägger händerna på kontrollen och styr din karaktär i att rulla runt, skjuta och flyga genom luften som en liten pinballkula så byts förundringen och känslan av fånighet emot fullständig, omättad glädje. Förvirringen håller sig däremot kvar, för emellanåt blir intrycken så många och farten så intensiv att du tappar förståelsen för vad som pågår. Go Mecha Ball slänger dekorum och reson ut ur fönstret, likt en god vän som fått för många drinkar och vill ta med dig på ett fullständigt vanvettigt äventyr.
Det gäller att hålla huvudet högt och sinnena skarpa. Blinka och du kommer missa det.
No nonsense, nonsense.
Go Mecha Ball är ett starkt debutspel från den svenska studion Whale Peak Games, vilka befinner sig i Göteborg. Spelet är utgivet av den fortfarande unga, digitala utgivningsgrenen av den engelska publicisten Super Rare Games, vilket heter Super Rare Originals. Super Rare Games är ett företag som samarbetar med indieutvecklare för att producera fysiska kopior till Nintendo Switch. Go Mecha Ball är deras senaste och 12:e spel dom själva publicerat digitalt.
Spelet börjar med att etablera en story genom ett mindre bildspel som förklarar bakgrundshistorien för den värld vi befinner oss i. Den berättar att vi har fyra huvudkaraktärer som bara bryr sig om en sak: att ha roligt. Men roligheterna försvann efter att en mystisk portal öppnat sig över deras värld. Detta leder till att dom bygger stridsdräkter åt varandra som ska tåla portalens energi och nu ska de besegra den ondskefulla portalen, så dom kan gå tillbaka till att ha roligt igen. Spelet väntar inte på att du ska ställa frågor, utan slänger in dig i menyn där du väljer din startkaraktär och kör. Världen öppnar sig i all sin neonlysande bragd i vilken du får bekanta dig med spelets främsta mekaniker – rulla, skjuta och gå. Ganska simpelt till sin början, men detta utökar sig explosionsartat så fort vi får känsla för det.
För att lämpligast beskriva känslan av spelet så börjar vi med att gå igenom Go Mecha Balls mekaniska termer enligt dess genres. ’’Twin Stick Shooter’’ är en genre som baserar sig på att du styr en karaktär ovanifrån med en spak som riktar och en annan som flyttar. Riktningen styr vart din karaktär vänder sig, oftast mot fienden så du kan sikta och avfyra, medan rörelsen tar dig dit du behöver vara, mest för att undvika fiendeeld. Det är en genre som oftast erhåller mycket högt tempo och en konstant farlighetshantering där målet är att du ska överleva längre än vad dina fiender gör. Pinball är någonting dom flesta vet, eftersom det är en mycket äldre och ett mer mainstream koncept. Pinballmaskiner kan vi fortfarande hitta i pubar och arkader, där du med hjälp av gravitation och spakar ska skjuta ned kulor i olika hål som ger olika poäng.
Go Mecha Ball använder sig också utav rougelite-element för att bygga sin svårhetsgrad och utvecklingsmekaniker, där du får chansbaserade uppgraderingar, vapen och förmågor som ska hjälpa dig beroende på hur dom fördelas. Ju mer du spelar, desto bättre grejer låser du upp, vilka läggs i en urvalspool där du senare har chans att få dom. Notera här att dessa uppgraderingar inte är permanenta, utan agerar som uppgraderingar du kan få under en spelsession. När du börjar en ny session så börjar du alltså från samma start som du alltid gör, men ju mer du spelar, desto bättre uppgraderingar har du chans att få.
Så hur gifter sig dessa genres ihop? Jo! Fantastiskt bra faktiskt.
Mecha Ball Go Swoosh!
Tänk dig att du kombinerar farten av en ivägskjuten pinball med den explosiva rekylen av ett automatiskt granatgevär. Du flyger genom luften och rullar längs med marken i banbrytande hastigheter, varpå du vecklas ut i din fullständiga form av en mekanisk krigare med en enorm kulspruta. Du avlägsnar fiender i ena sekunden för att sedan veckla tillbaka till en liten boll och far vidare emot nästa mål. När du är klar med en bana så tar du dig vidare genom en portal, väljer en uppgradering och kör igenom nästa. Efter att du gjort detta tre gånger så hamnar du hos en affär där du kan välja mellan tre slumpmässiga uppgraderingar som kostar resurser du lyckas samla genom sessionen. En av dessa har chans att vara en kapsel som återger dig hälsa, vilken oftast är mycket nödvändig eftersom nästa bana är en boss. Repetera denna formel tills du besegrat fyra bossar och därefter har du klarat spelet på den svårhetsgraden. Din belöning är att låsa upp nästa svårhetsgrad. Detta är till sin grund den spelloop som Go Mecha Ball erbjuder.
Men är det kul? Ja!
Kontrollerna är knivskarpa utan den minsta felaktighet och känslan av att växla mellan boll och stridsmaskin är så naturlig att det inte går att föreställa sig någonting annat. Rörelsen framåt, både som boll och robot är välbalanserat snabb i både mjukhet och elasticitet. Skotten du avfyrar från vapnen är köttiga och djupa samt ger dig omedelbar respons på orsakad skada och förstörelse. Miljöerna och banorna är som om någon skulle gjort en kreativ fritolkning av en digital pinballmaskin. Det finns boostytor som används inför ramper vilket gör att du flyger genom luften, varpå du kan hagla ned skott på dina fiender. Det finns studsytor som skickar upp dig i luften och låter dig nå andra höjder där du ska avverka fiender. Banorna skriker neonfärg och effekterna av att skjuta, rulla och förstöra sig igenom dem är så välfyllda med unik och välpassande effekt att det blir en ren fröjd för sinnena. Musiken lämnar däremot en del att önska, vilket är någonting jag kommer gå in på lite senare.
Någonting viktigt att påpeka är också dom små effekter och detaljer som skulle kunna missas ibland den snabba spelfarten. Så som när din startkaraktär, Cat Rascal, går framåt så vankar hennes små öron av och an i lustig fysik. Hennes robotdräkt varierar i sina läten beroende på vad den går och rullar över. Alla dessa små detaljer bidrar till en välkonstruerad helhet som är tillfredställande att få befinna sig i. Spelet är således inte bara njutningsbart i strid, utom även i lugnare stunder när du handlar eller transporteras från ena till andra punkt.
Någonting som spelet konstant motiverar dig till att göra är att hålla uppe en kombomätare som ökar din skada och resursvinst ju högre den är. Du håller den uppe genom att besegra fiender i snabb takt, men att hålla den där innebär också att du tar större risker, vilket riskerar att ta ned hälsan till noll. Din hälsa har få tillfällen att återhämtas, så det gäller ändå att vara försiktig när du ger dig på dina fiender. Det är en evig balansgång där du behöver hantera fiender snabbt samtidigt som du måste akta dig för deras attacker.
Fienderna är en stor och viktig punkt eftersom dom är spelets antagonister, vilka varierar från knappt märkbara hot till utmanande och ibland frustrerande. Ingen fiende känns för stark eller onödig eftersom dom går snabbt att besegra, men dom kan ge dig gott om stryk medan du gör det. Detta är framför allt viktigt när det är dags att ge dig på en boss där risken för skada är som högst. Vissa fiender ska hanteras på olika sätt, så som att endast skjutas i baksidan eller rammade av i din rull-attack, vilket tvingar variation din spelstil. Denna punkt kommer bli den sista jag tänker ta upp, vilket är när variation riskerar oregelbundna utfall.
Mer. Mer! MER!
Vissa spel lider av sin egen ambition. När många bra idéer bråkar om samma lilla yta av spelrum så är alltid risken att dom inkräktar på varandras territorium. Go Mecha Ball utgår ifrån att vara ett hyperaktivt spel med rasande fart, i vilket den gör lite väl mycket ibland. Musiken som exempel kan emellanåt bli för påträngande när du försöker koncentrera dig på att hålla uppe din kombo eller slåss emot en boss. Istället för att musiken kompletterar händelser i spelet så berövar den dessa istället eftersom den är så intensiv och desorienterad. Jag hade mycket hellre velat höra mera positiva noter istället för kaotiska, mer välkonstruerad synt istället för dubstep och glitchcore. Det som stör mig mest på är dissonansen mellan den positiva och glada stilen av Go Mecha Ball och dom negativa glitch-noter som musiken består av.
Bandesign är även en sådan sak som jag reagerade på i mina sessioner, men denna punkt är jag ganska kluven över. Go Mecha Ball belönar dig för att vara snabb i att besegra fiender och taktisk i dina val av uppgraderingar, men dessa val kan också bestraffas beroende på bandesignen där olika spelstilar fungerar bättre för olika banor. Om du exempelvis har ökat din kollisionsskada så kommer det att straffas i senare banor där det finns mer yta att ta sig över, eller så har du ökat din vapenskada vilket gör att dina andra attacker är svaga. Dessa val kommer att påverka hur du kan hålla din kombo och bandesign spelar även in i den kalkylen.
Däremot är detta någonting som jag kan se som en positiv egenskap eftersom det tvingar dig att variera din spelstil och håller spelandet intressant. Liknande kluvenhet kan vi finna i kombinationen av dom snabba rörelserna och bandesign, där vissa ytor är onödigt svåra att hålla sig kvar på. Du lyckas på något sätt inte riktigt komma upp på den där kanten ibland, eller så råkar du glida av en yta när du inte placerade dig perfekt. Det kan även vara svårt när du slungar dig upp för en ramp för att flyga, bara för att inte riktigt kunna kontrollera vart du är på väg. Spelet straffar dig samtidigt som det belönar dig i olika tillfällen, vilka båda kan urarta sig i frustration och intresse. Du måste därför ha god känsla för timing när du ska vara snabb och när du ska sakta ned.
Tajt, slät, snygg och ibland lite för mycket.
Go Mecha Ball är ett välgjort spel som lyckas att balansera ett snabbt och svårt speltempo i en rättvis fördelning. Spelet är menat att gå fort, vilket ibland kan bli lite för mycket. Den större majoriteten av alla misstag du begår kan du tillskriva en egen brist på förmåga. Miljöerna och estetiken sprudlar av intensiv färg och ger dig en positiv känsla varje gång du laddar in i ny bana. Bossarna är utmanande och roliga att bekämpa. Under mina sessioner kunde jag inte finna en bugg eller glitch, vilket är mycket imponerande i dagens läge. Det är ett mindre indiespel som går att klara på en timma om du är mycket skicklig. Om du har det lite svårare så blir det lättare om du låser upp några uppgraderingar.
Frågan om kostnad i jämförelse med vad spelet har att erbjuda så skulle jag anse att det är mycket prisvärt, framförallt för dom som finner nöje i utmanande och snabba twinstick shooters. Det är däremot inte prisvärt för dig som gillar spel med lägre tempo, tydliga utvecklingsträd och en djup inlevelsefull historia.
Jag anser i slutändan att Whale Peak Games lyckats sätta rätt känsla för sitt debutspel. Tajt, slät, snygg och ibland lite för mycket, precis som en vrålande sportbil. Jag ser mycket fram emot att se deras logga igen framför nästa spel!
Denna recension baseras på Xbox Series X versionen.
Spelet finns även till PC.
Go Mecha Ball. Pris runt 220 kronor enligt Steam och Microsoft store (Ingår med game pass). 2024-02-13.
Recensionsex tillhandahållet av Super Rare Originals.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.