Vad sägs om VR-spel baserat på Lewis Carrolls Alice i Underlandet. Här så får vi en berättelse baserad utifrån det välbekanta underlandet och vi får träffa på några bekanta ansikten under resans gång. Men frågan är hur väl det gör sig i VR och om vi kommer lyckas att få behålla vårt huvud på våra axlar eller om drottningen kommer vilja kapa av det?
Hela spelet börjar med att vi får höra en början på en berättelse för ett litet barn, uppläst av hennes morfar. I introduktionen av historien så får vi göra oss bekanta med en ung tjej, som inte ens minns sitt eget namn eller var hon befinner sig. Detta blir startskottet till spelets berättelse efter det att hon trillat ner i en jättestor håla, ända ner till den vita kaninens arbetsrum – där hon landar mitt i en hög av inbjudningar. Detta visar sig vara inbjudningar till drottningens stora festmåltid. Den vita kaninen blir väldigt upprörd, av det enkla skälet att sist han gjorde något ”fel” så dödade drottningen 37 stycken av hans barn. Den unga namnlösa tjejen berättar att det säkerligen inte kommer vara några problem med att hitta dom igen, men tyvärr så håller inte den vita kaninen riktigt med henne och springer iväg för att börja leta upp alla inbjudningar. Vi kommer även senare under spelet få träffa på Spader 4 ½ som är utstött på grund av att han är ett ½ kort, som drottningen tar död på bara för det höga nöjets skull. Vi kommer senare kunna byta mellan de två karaktärerna vid utvalda pussel som kräver att man är på olika platser.
Vid mötet med den vita kaninen så får vi bekanta oss mer med styrningen i spelet, VR-spelet använder sig nämligen av Playstation 4 handkontrollen, då man måste styra den unga tjejen med ena tumspaken och flytta sig runt omgivningen genom att greppa tag i rötter med den högra trigger-knappen. Man kan beskriva det som att man som spelare står utanför sceneriet och kollar in genom väggarna och kan flytta sig runt till alla de rum som man kommer låsa upp ju längre in i spelet man kommer. Man kan även centrera vart man ser genom att trycka på triangeln; då centrerar spelet sig på var den unga tjejen befinner sig. Man kan även rotera ens vy i spelet till höger och vänster, upp och ner genom styrkorset. Detta gör det mycket smidigare att röra sig omkring och upptäcka saker i omgivningen än att behöva greppa tag i rötterna hela tiden.
Det är bra att det finns alternativ till hur man styr då oftast när man snurrar runt för att se allt, så kan det vara lätt att man står med ryggen mot Playstation kameran som avläser vad man gör med handkontrollen, och att den då inte kan registrera vad man vill göra och lättare tappar kontakten med kontrollen helt. Hade gärna sett att man hade kunnat använda Move kontrollerna, men eftersom de ej har någon tumspak så skulle man då inte kunna röra runt på den unga tjejen.
Spelet överlag är varken svårt eller krångligt att spela, då man rör sig igenom rum för rum och löser ett par pussel som gör att man kommer vidare. Pusslen kan vara att matcha en fågels sång genom att ”spela” på blommor med olika tonlägen eller att ringa på rätt klocka för att öppna upp olika dominobrick-dörrar. Dessa är inte svåra att ta sig an, då det är lätt att utläsa vad man ska göra vid de olika pusslen man stöter på.
Det som kan ta lite mer tid är att hitta alla inbjudningar som finns gömda över hela spelet. De kan t.ex. vara gömda uppe i en fönsterkant, liggandes på en parkbänk eller så finns de inlåsta i kistor där man måste lista ut kombinations koden. Man kan lätt se hur många inbjudningar man har hittat på de olika banorna, trycker man på mittenplattan på kontrollen så får man upp en meny som visar hur många du har hittat.
Spelet i sig är inte så väldigt långt, d.v.s. om du inte vill hitta alla inbjudningar och då blir det att luta sig in och kolla runt i varje vrå och skrymsle för att se vart de finns.
Under spelets gång så kommer hon få några frågeställningar från berättarrösten, frågor som t.ex. vad hennes husdjur är för något, favoritfärg eller vad hennes namn är. Dessa är valfritt vad du vill svara, gör det till din spelomgång och hur du vill att berättelse ska vara. Vi kommer också få flersvarsalternativ när vi pratar med några av de personer vi stöter på i spelet, här så kan du återigen välja svar eller ställa frågor och det finns inga fel svar/frågor. Det är skönt att man kan välja som man vill utan att fundera vad som är det ”riktiga och rätta” svaret, utan här så kan man bara välja fritt.
Något som är härligt att se är hur de har designat spelet, då det inte är direkt den jättefärgglada och peppiga Disney versionen vi får här. Spelet tar mer inspiration på de gamla teckningarna från Lewis Carrolls böcker, om än så med en lite mörkare ton. Jag gillar verkligen den här stilen då den sticker ut ganska mycket från de Alice i Underlandet filmer som finns och gör så att det blir mer distinkt deras egna still. Det tillsammans med dialogerna i spelet och röstskådespelarna som gör ett bra jobb att förmedla de inte riktigt så ”normala” karaktärer man stöter på. Som helhet så gör alla de olika saker tillsammans att helheten bli så bra som den kan bli.
Omspelningsvärde finns det gott om i spelet, om man inte har hittat alla inbjudningarna, alternativt om man vill höra de olika svaren man får från karaktärer eller om man bara vill göra olika val i frågorna man får i spelet. Det finns också olika val för slutet beroende på hur många inbjudningar du hittat. Men de får du uppleva själv.
Down The Rabbit Hole är ett underhållande och annorlunda spel baserat på sagan om Alice i Underlandet. Utforskande efter inbjudningar gör att man verkligen kollar runt i 360 grader genom alla rum som man stöter på, för att inte tala om depussel och valmöjligheter du får formar spelet till ett spel väl värt att återbesöka. Spelet lyser med sin härligt mörka berättelse, och jag uppmanar er med PSVR att kolla upp det. Ja det rekommenderas varmt för de som vill ha en riktigt intressant VR-upplevelse.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till PC.
Down The Rabbit Hole. Lägsta pris 199 kronor enligt Playstation Store 2020-05-15.
Recensionsex tillhandahållet av Cortopia Studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.