Rock of Ages är en spelserie som ligger mig rätt så nära, det var nämligen min brors första egna spelköp på steam. Premissen var perfekt, och är även densamma i denna installation; du är en sten som påverkat mänsklighetens historia genom att rulla fram och mosa saker.
Som mycket annat börjar stenens berättelse i antika Grekland. Du hjälper Odysseus att fly undan cyklopen Polyfemos och Poseidons efterföljande förbannelse sätter dig på en resa genom tiden. Det är precis så tokigt och löst kopplat till riktig historia som föregångarna, i alla fall i tutorialen. Istället för att följa med stenen genom historien så seglar du omkring på en tidslinje och låser upp nya epoker med stjärnor som du fått av att klara av banor. Det spelar ingen roll i vilken ordning du låser upp epokerna så länge du har lagom många stjärnor. Det låter kanske lite befriande, men tyvärr har berättelsen blivit lidande. Det var mycket roligare i föregångarna när de animerade mellansekvenserna hade någon form av koppling till stenen och dennes plats i historieböckerna. Istället får vi lite lösryckta animationer som ibland inte har något med stenen att göra alls. Tyvärr gör detta så att spelet tappar otroligt mycket av sin charm. Stenens roll har förminskats till spelets nackdel, istället finns här en arkad-känsla, vilket gör att Rock of Ages 3: Make & Break (härefter kallat RA3:M&B) måste förlita sig mycket mer på gameplay för att kännas värt att spela.
Så vad finns det egentligen för gameplay? Gemensamt för alla olika typer av banor är att du vid något tillfälle styr en stor sten och så fort som möjligt ska ta dig fram så oskadd som möjligt till slutet av banan. Banorna är fyllda med hinder av olika slag eller är utmanande i själva layouten, ofta är det en kombination av båda. I enspelarläget stöter du på sju olika typer av banor: Timetrials är ett race mot klockan med bara din sten på banan. Obstacle Course är ett mer klassiskt race mellan din sten och motståndarens sten, först i mål vinner. I Skee Boulder så får du och din motståndare poäng när ni träffar måltavlor som finns utspridda på banan, den som är först i mål får även chansen att multiplicera sina poäng, vilket gör att man får vara lite strategisk mellan att ta så många måltavlor som möjligt i ett långsammare tempo, eller satsa på få poäng men med en hög multiplicering. På War banorna så sätter du och din motståndare ut hinder på varandras banor samtidigt som ni försöker slå ner den andres slottsport. Innan banan börjar får du välja mellan olika hinder som du låst upp från Unit Challenge banorna och en sten. Alla stenar är inte skapta lika och är därför olika bra på olika saker. Det finns Humpty Dumpty banor där du spelar som ett ägg istället för en sten och utmaningen blir att ta sig i mål med skalet i behåll. Det finns också små bossbanor som handlar mer om att mosa saker ä att ta sig i mål.
Problemet jag har med RA3:M&B är att oavsett hur många olika typer av banor jag får kastat på mig, så känns de alltid så väldigt lika. Jag tröttnar otroligt snabbt på spelet trots alla olika lägen, det är helt enkelt inte så kul i grunden att bara rulla omkring som en sten och ta sig i mål. Visst, det är kul att stenen är otymplig att styra de tre första gångerna man spelar, men glädjen försvinner snabbt när du inser att stjärnorna du behöver för att ta dig vidare är låsta bakom lite olika utmaningar. Istället infinner sig en frustration, och efter det brukar jag stänga av spelet. Den där arkad-känslan jag pratade om förut infinner sig aldrig riktigt och spelet blir snabbt tråkigt. Det är här några roligt animerade mellansekvenser hade räddat min motivation att spela enspelarläget, men tyvärr är de så löst kopplade till spelet att det snarare känns som att jag tagit en paus och gått in på youtube för att faktiskt ha kul.
Det finns också en Make del i titeln, och den är helt okej. Det finns ett banbyggarläge där du har möjlighet att själv skapa helt skruvade utmaningar. Det är lätt att lära sig, men erbjuder också en del mer avancerade alternativ. Du har dina standardverktyg såsom landmassor, hinder, och staket. Efter att ha placerat ut dina massor/hinder så kommer möjligheten att förändra dem något. Varför inte ge en liten mysig vinkel till en långsträcka t.ex? Och en massa oljetorn där ovanpå? Efter att ha skapat en bana och spelat igenom den från början till slut kan du ladda upp den så att andra kan ta del av din skapelse. Ett smidigt och fungerande system. Kanske inte så inspirerande dock, jag hade gärna haft förmågan att se andras banor och bygga vidare/ändra på dem. Eller varför inte de banor som redan finns i spelet? Att söka efter en specifik bana är dock inte lika lätt, du behöver den unika ID koden för just den banan, en annan form av sökfunktion finns inte. Detta känns klumpigt och som en relik från tidigt 2000-tal. Jag saknar lite funktioner här, och det sänker tyvärr spelets betyg rejält då det varit mycket reklam för just byggandet. Det är också inte jättesmidigt rent kontrollmässigt, det är lite svårt att beskriva, men musen liksom “hänger efter” i någon millisekund, väldigt irriterande.
Det som möjligtvis gör RA3:M&B värt att fundera på att kanske, möjligtvis köpa in är dess stöd för steam remote-play together. Allt är roligare med en vän, speciellt att bygga hinderbanor för varandra och att sedan förstöra dessa. Det är också väldigt kul att förstöra saker i allmänheten, det är här pengarna på grafiken har lagts, som för övrigt är rätt så bra. Jag önskar bara att de lagt lika mycket pengar på ljudet. Det låter inte tungt nog när min sten landar eller krossar en tjock mur. Musiken är inte heller så mycket att hänga i julgranen och blir snabbt tjatig.
Personligen räcker inte detta för mig. Jag vill ha en stabil enspelar-del och ett fräsigt flerspelarläge med lätthittade populära banor eller banor som mina kompisar har skapat. Antalet buggar och kraschar under spelperioden blir spiken i kistan för RA3:M&B.
Denna recension baseras på PC/Steam versionen.
Rock of Ages 3: Make & Break. Lägsta pris vid release.
Recensionsex tillhandahållet av Dead Good Media.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.