Vem har sagt att du behöver kunna något om att odla för att driva en restaurang? I Cuisineer finns alla råvaror ute i det vilda, så länge du kan handskas med dem.
Cuisineer börjar med att den unga kattjejen Pom återvänder till sin hemby Paell efter några år av äventyrande. Hennes föräldrar brukade sköta restaurangen The Potato Palace, men nu har de rest iväg. Trots att hon inte har mycket till erfarenhet, väljer Pom tillsammans med sin bästa vän Biscotti att ta vid där hennes föräldrar slutade och öppna upp restaurangen för Paells invånare igen. The Potato Palace har dock sett bättre dagar, då Poms föräldrar sålde både inredning och råvaror för att ha råd med sin resa, så Pom får verkligen börja på noll. Lyckligtvis är hon väl ihågkommen av Paells invånare. Lite enklare möbler får hon från snickaren Alder, och vad gäller råvaror så är Pom fortfarande äventyrare i första hand, så hon reser ut i vildmarken och plockar på sig det hon behöver för restaurangen.
Spelet har tre primära gameplay-aspekter: Gå runt i byn och prata med bybor, sköta restaurangen och servera kunder, samt att ge sig ut i vildmarken och införskaffa varor.
Vissa av invånarna sköter egna små affärer där du kan köpa inredning till restaurangen, uppgradera vapen som behövs under ditt äventyrande eller boba tea (spelets motsvarighet till health potions) att hela dig med när äventyrandet håller på att gå åt skogen. Utöver finns det också vissa bybor som ber om tjänster, som ofta involverar att Pom ger dem särskilda råvaror eller maträtter i utbyte mot mer avancerade recept som hon sen kan bjuda på i restaurangen.
När du öppnar restaurangen är din uppgift helt enkelt att laga maten som gästerna beställer, och sen ta betalt för det. Du väljer själv när du öppnar, men restaurangen stänger alltid kl 23 om du inte själv väljer att stänga tidigare. Från det att en gäst ropat ut sin beställning startar en timer som tickar ner, som påvisar gästens tålamod. Dröjer du för lång tid innan du gör klart maten blir gästen trött på att vänta och går hem. Hur lång sagda timer är beror på gästen. Små barn är otåliga, så där kan ibland en fjärdedel av tiden hinna gå ut även om du börjar förbereda rätten så fort beställningen ropas ut. Äldre gäster och gäster som är lite mer adliga har istället mycket tid på sig, så de sitter så gärna och väntar.
Själva matlagningen i sig är väldigt simpel ur ren gameplay-aspekt. Låt säga att en gäst kommer in, sätter sig och vill ha ett kokt ägg (en av de första maträtterna Pom kan laga). Det dyker då upp ett utropstecken vid grytan där Pom kan laga maten. Går du dit och väljer ”kokt ägg” ur listan på recept börjar rätten förberedas. Pom behöver inte stå kvar vid grytan under tiden, utan kan ordna med andra rätter eller ta betalt från gäster som ätit upp under tiden. När den rätten är klar dyker den automatiskt upp på en bardisk där kunderna själv går och hämtar maten som de bär tillbaka till sin sittplats och åtnjuter. Efter de ätit går de till kassan och väntar på att få betala innan de går därifrån.
Med andra ord är det bara laga mat och ta betalt du behöver oroa dig över när restaurangen är öppen. I början av spelet, när du inte har så många råvaror, matlagningsstationer eller sittplatser kan det hända att gäster kommer in, muttrar bittert över att de inte får plats eller att du inte kan skiva potatis åt dem och sen gå därifrån, men detta händer mindre allteftersom att du uppgraderar din restaurang och håller skafferiet välfyllt. Du får ibland brev från Poms föräldrar om lite tips om hur du driver restaurangen bättre. Ett av dessa tips inkluderade en varning om att inte låta gäster gå utan att betala, men jag upplevde aldrig det medan jag spelade så… om det var någon i Paell som tog en springnota när jag skötte restaurangen kom hen undan med det helt utan misstanke.

Förlåt, men vi har precis öppnat och har bara möbler för två matgäster. Ni får vänta tills de gamla damerna ätit klart.
Sedan har vi äventyrandet. Här åker Pom ut i vildvuxna skogar, vulkaniska områden, snötäckta tundror med mera för att samla in råvaror. Detta görs genom att slå fiender i form av faunan i de olika områden hon besöker. Utöver djur som vildhöns, galtar och oxar som hon kan få kött från finns också varelser som levande mjölpuffar, eldsprutande chili-hundar, rispysslingar och vandrande palmer. Vissa anfaller genom att springa fram och slå, stånga eller tackla dig och andra attackerar dig genom att kasta projektiler som grönkål eller tomater.
Utöver råvaror behöver du också samla ihop material som sten och trä i olika former som kan användas hos Alder när han ska göra fler möbler och matlagningsstationer, samt expandera restaurangen så du har plats med fler gäster och större yta för matlagning.
Om något av det jag nu skrivit om Cuisineer fått dig att tänka ”Wow, det här låter ju supergulligt” så är Cuisineer antagligen ett spel för dig, för spelets största styrka är definitivt dess charm. Dagarna i spelet är väldigt varierade, då du kan jobba i restaurangen en dag för att sen gå iväg och slå ihjäl diverse monster dagen efter för att kunna göra mer mat i restaurangen den tredje dagen. Mat-temat går mycket längre än bara fienderna också. Jag har redan nämnt att en av byborna heter Biscotti, men några andra bybor med mat-baserade namn är syskonen Rye och Chia, hovdamen Eclair, en ung man som heter Goji och många fler. Det vapen du börjar med är en stekspade, och du får senare saker som knivar, köttklubbor och knogjärn som ser ut som salt- och pepparkvarn. Igen så är charmen väldigt hög i Cuisineer. Även om det låter lite våldsamt med att gå omkring och döda varelser för att laga mat på dem är allt presenterat på ett väldigt söt och barnvänligt vis.
Svårighetsgraden i restaurangen är relativt låg. I och med att det inte går att misslyckas med någon av maträtterna är din enda utmaning att se till att alla får sin mat i tid, och så länge du uppgraderar dina matstationer i takt med att du bygger ut din restaurang (så att du kan jobba på flera maträtter samtidigt) bör du inte ha några problem med att göra dina gäster nöjda. De enda gångerna jag såg otåliga gäster var när jag antingen hade missat deras beställning i folkvimlet eller bara medvetet lät dem vänta för att se hur lång tid det tog innan de började klaga.
När du är ute och äventyrar är utmaningen högre, men inte så den känns orättvis. Alla fiender du möter gör förstås motstånd och de brukar försöka att anfalla dig innan du kan anfalla dem. Combat-system är väldigt grundläggande. Du har ett vapen för närstrid och ett du kan använda på avstånd. Jag kommer att kalla dessa för ”stekspaden” och ”tallrikar” för enkelhetens skull. Du kommer definitivt att använda stekspade på fler fiender än tallrikar, då det är ett mer effektivt sätt att anfalla på. Du har oändligt med tallrikar, men de gör inte lika stor skada som stekspaden och du behöver även ladda om efter att du kastat några. Du har också starka specialattacker för både stekspaden och tallrikarna som är bra att ha när fienderna övermannar dig, men inget du kan förlita dig på då de tar ett tag ett ladda upp igen. Utöver dessa fyra attack-knappar har du också en dash-funktion som kommer väl till pass när fienderna gaddar ihop sig mot dig.
Spelet är dock inte helt utan sina problem. Ett av de största problemen jag hade var laddningstiden. Nu spelade jag Nintendo Switch-versionen, så jag kan inte uttala mig om det här är annorlunda på andra plattformar, men varje gång du går från ett område till ett annat dyker en otroligt tjusig svartvit bild av Pom upp. Jag minns att, när jag för första gången såg bilden, beundrade hur snyggt gjord den var. Det var först när jag var färdig med att beundra den, som den började fyllas med färg på samma sätt som en laddningsmätare, så det tar flera sekunder innan sagda mätare ens börjar fyllas upp. En annan sak som är lite störig i allmänhet är att varje gång vi startar upp spelet, visas loggorna från de fyra företag som varit med att skapa spelet. Loggorna dyker upp en efter en, utan någon möjlighet att skippa dem eller få dem att gå snabbare. Trots det kan vi, medan loggorna visas, trycka på A-knappen och höra ljudet från att du går in i startmenyn, men ingenting händer.
I slutändan måste jag dock ge en rykande varm rekommendation till Cuisineer. Det är ett otroligt sött och avkopplande spel, karaktärerna är charmiga, det är kul att driva restaurangen och det är spännande att springa omkring och samla in råvaror i vildmarken. Oavsett dina smaklökar i spelvärlden så känns det som att Cuisineers meny borde kunna ge dig något som gör dig mätt och belåten. Tack för att ni läste min recension! Nu är det dags att stänga restaurangen.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Spelet finns även till Steam, Xbox Series X|S och Playstation 5.
Cuisineer. Lägsta pris $29.99 på Nintendo eShop, € 24,99 på Steam, 299kr på Xbox Live 2025-01-27.
Kod tillhandahållen av Marvelous Europe.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.