Louis de Richet har aldrig deltagit vid Lord Mortimers tillställningar tidigare och den enda anledningen för att han gör det är för att hans mor har försvunnit på den isolerade ön där Mortimer befinner sig och ingen vet vart hon har tagit vägen. Frågan blir; kan Louis lyckas rädda sin mor eller kommer han bara spendera dagarna i ända med att samtala och fråga ut de andra gästerna i oändlighet?!
Vi träder in i rollen som den unge aristokraten ”Louis de Richet”, som efter att ha mottagit ett brev från den mystiska ”Lord Mortimer” förstår att hans kära mor försvunnit. Därför beger han sig iväg till Lord Mortimers privata och välisolerade ö. Louis mor ”Sara de Richet” är en av ledarna av den ”Gyllene Orden”, en hemlig och mystisk order som har ett finger med i spelet hos alla viktiga områden av samhälle och omvärld. Sara de Richet var på möte på Lord Mortimers privata ö, där de utbytte information som de samlat på sig, samtidigt som de smidde göra pakter mellan ledare och andra inflytelserika personer från världen över. Vid ankomsten så möts man upp av ”Kardinalen Giuseppe Piaggi” och Hertiginnan ”Emily Hillsborrow” och här får vi ett smakprov på vad spelets upplägg kommer vara.
Spelet är ett mysterium/detektiv spel där dialogval är spelets främsta spelmekanik, och det främsta verktyget du behöver använda om du vill få reda på den informationen du vill ha från de andra gästerna på ön. Du har samtidigt möjlighet att välja en av tre klasser som ger dig olika förmågor att ta dig an spelet på; Detektiv som gör att du lättare kan iakttaga och upptäcka saker i din omgivning, Diplomat som ger dig insikt i exempelvis etikett eller förmågan att övertyga folk att de kan lita på din karaktär och därmed svara på ens frågor lättare .Sedan har vi slutligen klassen Ockultist där man ges kunskaper kring myter, religiösa symboler eller möjligheten att kunna plocka på dig saker diskret. Detta är bara några få exempel på de olika förmågor man har tillgängliga i de tre olika klasserna. Sedan är det även värt att nämna att den klassen man väljer automatiskt placerar dess förmågor på level 1 och att man sedan kan utnyttja dom i samtal om tillfälle ges. Man får också extra poäng när man valt en specifik klass som man kan sätta i de andra två klasserna om man t.ex. vill vara lite mer varierad i sitt karaktär eller sätta i din valda klass för att förmågorna ska kosta mindre att använda. När du får upp ett konversationsval som du har lagt poäng i så kostar det dig ”effort points”, vilket man bara har ett par av när man spelar. Dessa använder man vill få det lilla extra ur samtalet man deltar i.
Varje gäst man möter har sina styrkor och svagheter, vilket man kan utläsa genom hur de reagerar och talar. Dessa olika egenskaper kan man lära sig under samtalen, t.ex. att Emily är svag mot psykologiska frågor, men är immun om man försöker logiskt lirka ur henne svar. Alla karaktärer är olika och man får tänka taktiskt på hur man tar sig an dem. Till sin hjälp för att underlätta frågorna så kan man ta olika förbrukningsvaror, såsom ”Devil´s thorn” elixir som visar upp vilka styrkor eller svagheter som finns i ett dialogval, ”Royal jelly” återställer två effort points, ”Carmelite water” gör att nästa förmåga är gratis att använda i samtal (d.v.s. om du har låst upp den) och ”Golden elixir” gör att man kan återställa negativ status. Man har som sagt bara ett visst antal effort points man kan använda, men man kan även hitta kristaller vid namn ”Amber stones” som kan hitta liggandes runt omkring i herrgården och om man hittar fyra stycken sådana så får man en permanent extra effort point.
Spelet är ganska intressant då de val du gör i spelet är permanenta under din spelomgång och får konsekvenser senare om du t.ex. gör någon upprörd och gör att de ej litar på dig längre. Detta känns ganska kul och det gör att man lätt kan se ett återspelningsvärde då det finns många val och olika rutter med vilka man kan ta sig framåt i spelets story.
Värt att nämna är att denna recension baseras på första delen i en episodbaserad spelserie på fem avsnitt, där varje avsnitt har ca 3-4 kapitel i sig. Efter att man har klarat av ett kapitel så får man en en uppräkning av vad man har klarat av, vad man misslyckades med att göra och de alternativa vägarna man hade kunnat gått. Man får erfarenhetspoäng utifrån detta och levlar upp, vilket därefter ger poäng som man kan sätta in i de olika klasserna.
Man kan under spelets gång hitta böcker eller manuskript liggandes runt omkring i herrgården och inför varje kapitel så kan man välja en av dem. Varje manuskript ger en extra poäng i en redan utvald underklass (så man bör ha koll på om man har någon underklass som man kanske är en poäng ifrån för att levla upp).
Min Åsikt:
Spelet ger dig full frihet i att söka ut den storyn du vill veta mer om, så om du t.ex. vill veta mer om vad Emily gör där och vad hennes relation är till din mor så kan du det. Spelet är perfekt för dig som tycker om mysterier och är ett spel med en karaktär- och story drivet gameplay. Valmöjligheterna är känns oändliga för hur du kan ta dig an spelet och det är skönt att man kan gå så djupt in på hur man vill ta sig an mysteriet om var ens kära mor har försvunnit.
Denna recension baseras på Xbox One versionen.
The Council. Lägsta pris 290 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-04-26.
Recensionskod tillhandahållen av FOCUS HOME INTERACTIVE.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.