När jag var liten, brukade jag och min vän spela på hans storebrors Amiga 500. Det var allt från Kick Off till Nord och Syd. Men ett spel som vi spenderade många nätter på att spela var It came from the desert. En liten stad blir målet för en meteorit och den förvandlar stadens myror till gigantiska jättemyror. Och visst. Vi kanske spenderade mer tid åt att hamna på sjukhus för chansen att få rymma med rullstolen, än att klara spelet. Min lycka var gjord när jag fick möjligheten att spela en andlig uppföljare till detta fantastiska spel.
Du spelar som Dr. Hendrik Mill och du har blivit ombedd att komma till Glint Rock för att undersöka den märkliga meteoriten som kraschlandade i öknen för ett par dagar sedan. Sedan går du runt och bekantar dig med staden. Du hälsar på polisen, borgmästaren och andra mer eller mindre märkliga personer i Glint Rock. Det kan vara allt från den vapenälskande Josh till den obotliga romantikern Billy som jobbar på puben. De flesta i stan går att rekrytera för att du ska kunna nå ditt mål; att övertyga stadens borgmästare och polis att ringa in nationalgardet.
Spelet är av varianten peka-och-klicka. Det finns olika stället du ska ta dig till och när du har använt upp dina timmar på en dag, åker du hem och lägger dig. I början av spelet får du olika alternativ på hur lång tid du får på dig att lösa Glint Rocks dilemma. Ju fler dagar du väljer, desto mer tid har du att utforska. Det går att välja oändligt antal dagar, men då försvinner möjligheten att låsa upp achievements, ifall det är något som du strävar efter.
När det gäller strider (japp, du ska slåss mot myror av olika storlekar), är det turbaserat system. Du styr din karaktär och eventuella följare, som alla har olika styrkor och svagheter, och när du är färdig är det myrornas tur. Du har två möjligheter att röra dig och sedan efter det har du två slag att göra. Ett med höger hand och ett med vänster. Du har möjlighet att utrusta dig med olika vapen, ett i varje hand, och du har dessutom två “fickor” att lägga eventuella saker i. Det kan vara bandage eller ammunition, beroende på vad du tror att du behöver.
En sak du kan göra är att bestämma vad dina eventuella följare ska fokusera på. Det finns tre saker: Arbete – som ger pengar, Scouting – som ger dig eventuella ställen du kan söka efter myror på och du kan säga till dem att de ska ge sig ut i stan för att rekrytera de andra som bor där. Eftersom ditt vapen behöver kulor och du – med all säkerhet – kommer behöva medicinsk hjälp i form av bandage och liknande är pengar nödvändigt. Men du kommer heller ingenstans ifall du inte får tips om var du kan leta. Samma gäller att du behöver ha så många på din sida som möjligt, så denna delen av spelet tycker jag är spännande och innovativ.
När det gäller grafiken och ljudet är allt väldigt 90-tal och pixlat. Det har såklart sin charm, men personligen är det inte en grafisk stil jag tycker om. Visst såg det verklighetstroget ut när jag var tolv, men jag kanske har blivit mer kräsen. Sen förstår jag såklart att många indie-utgivare idag inte har samma möjlighet eller resurser som AAA-fabrikerna. Så jag tänker att det är förlåtet. Med det sagt tycker jag ändå att det är charmigt. Ljuddesignen är mysig, väldigt enkel och tillsammans med grafiken förs jag till mig mina gamla minnen av det första spelet, något jag inte nödvändigtvis hade gjort med “dagens grafik”. Det flyter på som det ska och jag upplevde inte några buggar eller störningsmoment när jag spelade.
Så… Hur håller It returned to the desert upp om jag ska jämföra? Helt okej ändå, tycker jag. Jag känner igen många delar av spelmekaniken, som såklart har förbättrats. Turbaserat stridssystem fungerar alldeles perfekt för detta spelet, eftersom det låter dig planera hur du väljer att ta dig an dina monster. Styrningen är bra och gör det den ska, men den är inte innovativ. Här får du vad du betalar för och det är alldeles lagom. Om jag ska peka ut något som är negativt är det att jag saknade ett hjälp-alternativ. Det är ibland många knappar och mycket saker som händer på skärmen. Att gissa sig fram i blindo är kanske inte det roligaste alla gånger. Däremot tyckte jag att det var kul med de olika minispelen, vilket i mitt tycke spädde på spelbarheten ett par snäpp.
Och att åka rullstol genom sjukhusets korridorer, blir aldrig tråkigt.
Denna recension baseras på PC versionen.
It Returned To The Desert släpps på Steam den 15 februari. Pris enligt Steam – 9,99€.
Recensionsex tillhandahållet av Tim Rachor.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.