Hem RecensionerSpelrecensioner Shadow Legend VR

Shadow Legend VR

av Danny Larsen

Shadow Legend VR är ett medeltida action RPG äventyr där vi intar rollen som en Tempelriddare. När kriget mellan två gudar håller på att förstöra världen, så är det upp till dig som Stormästare av Tempel orden att rädda den och alla människor. Du är tydligen det sista hoppet som finns i riket av Anaria, men har du vad som krävs?


Låt mig först inleda med att berättelsen i spelet inte är varför man ska spela Shadow Legend VR, utan det är istället för upplevelserna och allt man kan få göra i spelet. Spelets berättelse är en ganska vanlig sådan och gör inte något nytt för denna typ av spel. Historien som vi får berättad för oss är att du är Stormästare av Tempelorden som i en dröm fått en uppenbarelse från gudinnan Everlyn. Du är enligt henne den som ska rädda riket Anaria och stoppa den onda guden Adaroth från att förstöra världen. Så inget nytt här egentligen; ond gud vill förstöra världen och du är den enda som kan stoppa det!

Största skälet till att spela är som sagt möjligheten att istället ta sig runt i världen, utforska och hitta alla olika saker som man kan göra. För det finns en del roliga och intressanta saker som man kan hitta på. I det första området så kan man t.ex. leka med en hund, kasta pinne eller mata den med hundgodis, men kan även testa på hur det är att skjuta med pilbåge, mata hästar med morötter eller varför inte klättra runt på murgröna och leta runstenar. Och detta bara det första området! I de nästkommande områdena så kan man leta runt efter pengar, juveler och andra hemligheter som kan hjälpa en att ta sig vidare i spelet.

Något man alltid bör hålla ögonen öppna för är de runstenar som finns gömda i varierat antal per område. Dessa är samlarobjekt och man behöver ha en viss mängd lokaliserade för att kunna köpa de bättre vapnen senare i spelet (exempelvis: för vapen X måste du ha hittat 45/85 runstenar för att kunna köpa).

Vi kommer för övrigt kunna svinga runt med svärd, skjuta med pilbåge, armborst eller muskötkanon, eller rentav använda oss av magiska stavar med olika element; t.ex. is, elektricitet eller gift. När man startar upp spelet så frågar det vilken din dominanta hand är och hänger sedan svärdet på dess motsatta sida för enkel åtkomst. Du har på magen hängandes en mini-kista, och när du tar tag i den så förvandlas den till en stor kista där du kan kolla runt i vad det är du har samlat på dig för vapen eller skatter.

På din högra höft så hänger det en fackla, men inte vilken fackla som helst. Den här facklan kommer att innehålla själarna från de fiender du har besegrat och du kan använda dem för att höja ditt liv, din attackstyrka på handvapen, eller på dina distansvapen. Genom att använda själarna till detta så hjälper du dem samtidigt att blir fria, vilket innebär att de kan komma vidare till himmelen. Låter lite udda men på samma gång så hjälper man de stackars själarna att bli fria från det monster de återuppstått som och samtidigt så gagnas man själv med att bli starkare.

Under spelets gång så finns det även några pussel som man får leka med. Några är bara gåtor som man måste lösa, vilket man kan göra genom att uttala lösningen; som då PSVR headsetet plockar upp – och vips så slipper man skriva in det.

Andra pussel består bara i att hitta rätt sak i miljön och kombinera det med ett objekt; t.ex. ett kugghjul till en maskin, eller ibland så enkelt som att bara lista ut vilken knapp man ska kliva på så man hittar en hemlig gång. Spelet erbjuder stor variation, och en och annan tankenöt!

När det kommer till köttandet i spelet så tycker jag om det, även om det är lite för simplistiskt. När du t.ex. stöter på ett skelett så kommer det attackera dig olika beroende på var du befinner dig. Om du står en bit bort så kommer den att dra fram sin pilbåge och börja skjuta på dig; du kan ducka eller vinkla dig bort från skotten eller hugga ner dem i luften med ditt svärd. Om du står rätt framför skelettet så kommer det att dra sitt vapen och börja attackera dig. Den har ett mönster där man kan utläsa vad den kommer göra härnäst, den attackerar med slag från höger, svingar högt eller lågt och från vänster sida och man kan parera med svärdet utan problem om man ej står för nära. När man attackerat och skadat skelettet så kommer det upp markeringar på dess hals, armar eller midja där du kan svinga och eventuellt lyckas hugga av dess kroppsdelar. Tar man huvudet så trillar resten av det ihop, hugger man av t.ex. båda armarna så börjar det istället att sparka på dig.

Kapa av huvudet på en fiende.
Ahhhh, det är ingen kista... Det är ingen kista!
Hmmm, en Gargoyle boss. Det här kommer göra ont...

Om vi ska ta en snabb koll på det grafiska och ljudbilden så tycker jag väldigt mycket om den, det är lite mörkt och slitet och jag tycker väldigt mycket om designen som man har valt för världen. Musiken och det ambienta passar väldigt bra in och gör att helhetsbilden binds ihop på rätt sätt och ger mig vad jag förväntar mig av denna typ av spel.

Du behöver Move kontrollerna för att kunna köra spelet. Du använder (om du är högerhänt som mig) höger hand för att plocka fram och svinga svärdet, använda din trollstav eller för att ta fram din fackla. Vänster hand för att plocka fram din pilbåge och höger för att dra fram en pil, lägga an den i bågen och sedan dra för att skjuta iväg den. Du kan plocka fram din lilla kista med vilken hand som helst, men du kan använda båda händer för allt om du så vill. Måste här säga att det fungerade riktigt smidigt att slåss med svärd och var väldigt förvånad över hur bra det gick att sikta med pilbåge, armborst och trollstav.

Under spelets gång så kommer man stöta på olika områden, en del där man bara är på marken och andra som består av flytande plattformar. Om du har lätt för att bli illamående så kommer du utan tvivel bli det här; jag märkte av det efter en stunds spelande när jag flöt omkring på dessa plattformar, så till den grad att jag började svaja lite lätt fast jag stod helt still på golvet i mitt vardagsrum. Jag och kroppen vet att jag står hemma, medan hjärnan skickade ut signaler om att vi var högt uppe i luften och åkte omkring. Det här är en av de fantastiska sakerna med VR, att den kan lura vår hjärna så att det upplevs som att vi faktiskt åker omkring på en flytande plattform eller står högt upp på en pelare! En verkligen otrolig upplevelse i sig.

Hittills har allt låtit bra och spelet har varit en suverän upplevelse, men det finns saker som kan irritera och plocka en ur spelet. Det första är som vanligt; man måste ständigt ”rätta till kameran”, d.v.s. om du rör dig runt en massa och vrider runt på dig så kommer svärd, kista och fackla helt plötsligt sitta helt fel och när du ska ha något så blir det krångel. Nu är det här såklart inte spelets fel, utan mer PSVR systemet, då det bara har en kamera framifrån, som används för att läsa av din position medan VR på PC har fler kameror som lättare håller koll på din positionering. Tyvärr så ändrar spelet i laddningssekvensen mellan akterna den förinställda vyn, bara om jag råkar vrida på huvudet under tiden jag väntar. Vilket då givetvis innebär att jag måste nollställa och rätta till min vy och position igen när banan har laddats in; vilket är udda då den ej borde ändrat sig mellan akterna.

Jag hade önskat en bättre historia och ännu mer action; berättelsen är som sagt det svagaste med hela spelet, den är så generisk och vi har hört det förr. Det hade varit kul med en historia som faktiskt gör något nytt och drar in mig i världen och  som faktiskt får mig att bry mig. När jag säger att jag vill ha mer action så menar jag för övrigt bara att jag vill ha mer, spelet låter oss möta en fiende i taget och det är inte svårt att besegra dem, inte ens bossfighterna blir svåra med bara bossen där och inget mer. Ge oss flera fiender samtidigt så att man istället måste planera mer och mer taktiskt välja vem man ska flanka och ta ut först. Samt ge mig ett djupare RPG system som är mer än att jag kan levla upp mitt liv och min vapenstyrka.

Jag tyckte väldigt mycket om att utforska världen i Shadow Legend VR, de småsaker som man kunde leka runt med, att slåss mot fiender, leta skatter och runstenar. Spelet har allt som behövs för att göra ett bra medeltida äventyr i VR, dock så brister det i att berättelsen inte är så minnesvärd och att man bara möter en fiende i taget. Men med det sagt så är det ett riktigt bra och roligt spel att ta sig an, d.v.s. om man inte lätt blir illamående av flytande plattformar.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även på PC.

Shadow Legend VR. Lägsta pris 249 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-03-05.

Recensionsex tillhandahållet av Vitruvius VR.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar