Du vaknar upp på morgonen för att ge dig ut på ditt livs äventyr tillsammans med din far och hans besättning som vill lämna staden och söka lyckan på annat håll. Tyvärr så hamnar ni mitt i en storm som gör att du vaknar upp på en öde ö. Här måste du bygga upp en ny liten by för er som överlevt och målet är att till slut bygga ett nytt skepp för att kunna ta sig ifrån dessa mystiska öar.
Gameplay går ut på att utforska de okända öarna, antagligen via båt eller till fots. Det finns mycket att hitta och man måste även se till att vattna sina grödor som man planterar för att kunna få mat. Frön som potatis, majs, tomater och annat växer och du kan till slut plocka dess frukt för att kunna använda i köket. Under spelets gång så kommer du hitta recept som du använder dig av. Mat ger energi och här har vi den största sakerna som gjorde mig avtänd. Med den energimätare som din karaktär har, så ser du hur mycket energi som krävs för att exempelvis gräva i marken för att plantera träd eller rentav hugga ner något stackars träd. Du får tillbaka energi genom att äta och sova, men då spelet kräver recept på mer avancerade maträtter, så tar det tid att få tillbaka ordentligt med energi. Sedan när du exempelvis till slut vaknar efter en natts sömn, så går mycket energi åt, för att springa runt och och vattna dina grödor. För gör du det inte omgående så riskerar de att dö. Men trots det så krävs ju energi… Ja det är lite av en paradox.
Så du springer upp till dina grödor och börjar vattna dem, men du hinner kanske bara vattna åtta av tio grödor, för sedan är din energi slut och du måste sova igen. Så tillbaks till sängen, och dagen efter vaknar du upp och vattnar de sista två grödorna samtidigt som tre grödor har gett frukt. Vattna, samla och utforska lite (när tid finns), spelet blir på detta sätt dessvärre väldigt repetitivt, vilket är tydligt framförallt de första 5-6 timmarna i spelet. Det gör kort sagt att spelet upplevs ha ett dåligt flyt. Energimätaren gör så att spelet känns utdraget och mycket längre än vad det borde vara.
När till slut fighting kommer in i spelet så är det som ett segt ”hack-and-slash”-liknande upplägg, vilket är totalt oinspirerat. Det finns några bra saker med spelet; som t.ex. att menyer är snabba att komma till, att det går fort att välja de verktyg du behöver för att göra det du ska göra, oavsett om det är att gräva en grop, hugga bort en buske eller fiska för att få mat. Men på den positiva sidan, en bra sak i spelet, är att när fiender dyker upp så får du automatiskt ett vapen i handen, utan att behöva gå in i menyerna. Alltid något!
Grafiskt så är det på ett väldigt enkelt sätt vackert, det har klara rena färger och spelet påminner om tidigare generationers RPGs; med dess isometriska vy, med vilket du får en bra överblick över spelet. Musiken i spelet är trallvänligt och smälter bra in i bakgrunden.
Skepp o´hoj! Buggar, har vi pratat buggar innan?
Spelar man ett spel i ett par timmar, så är det en bra sak att spelet autosparar. MEN om du nu mitt under din spelsession råkar ut för en bugg som tar bort nyckelföremål från dig, så att du måste börja på ny kula, ja då kanske inte autosparandet är till någon fördel. Särskilt då det samtidigt är så trasigt!
Spelet är emellanåt så trasigt så att det spårar ur totalt! Många gånger har jag fått starta om för att spelet hängt sig eller för att andra buggar har dykt upp. Som indiestudio kan jag ha en viss förståelse för det; men det som händer på öarna är inte bara mystiskt, det är en buggig misär.
Spelet hade kunnat vara en bra introduktion för nya spelare inom genren då spelet inte är alltför komplicerat. Man letar loot och craftar nya verktyg utan att krångel. Storyn är lättsam men den engagerar inte nämnvärt – även om det är precis tillräckligt. Karaktärer känns platta och har inte tillräckligt med djup för att verkligen få mig att känna något. Och med tanke på de otaliga buggar som strösslats ut genom det annars så pittoreska äventyret, så är spelet svårspelat. Allt detta misstänker jag kommer patchas i framtiden; men som det ser ut i nuläget, så blir det tråkigt nog väldigt svårt att rekommendera detta spel till någon. Kanske värt längre fram…
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Nintendo Switch och PC.
Stranded Sails – Explorers of the Cursed Islands. Lägsta pris 323 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-10-30.
Recensionsex tillhandahållet av Lemonbomb.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.