Världen är en dystopisk, öde och förstörd plats – och det är ditt jobb att återställa naturens ekosystem, samtidigt som du ska lämna ett så minimalt (läs obefintligt) fotavtryck som möjligt. Terra Nil för samman lekfull strategi, njutbar avslappning och ekologiskt tänkande. Allt förpassad till en färgsprakande mix som i slutänden lär älskas av både trädkramare såväl som cyniker.
En frisk vind sveper in över den nergångna dalgången – där barskrapad mark enbart går att finna, parat med ett par ensamma halvt levande granar. Det hela verkar uppgivet, tills du kommer med din ekologiska gåva – möjligheten att terraforma denna till synes döda miljö. Konceptet är så pass enkelt att jag nästan baxnar över det faktum att jag inte sett denna typ av spel tidigare. Till skillnad från många andra realtidsstrategispel, ska du inte föra krig och förstörelse, utan läka världen – och faktiskt ha både en lagom utmanande stund såväl som en njutbar sådan.
Det hela är indelat i tre faser. Först ska du grön-ifiera din givna bit av ödelagd natur och frigöra den från smuts, nedskräpning och föreningar. Du placerar därför först vindkraftverk, med vilka du kan driva farmer av olika slag; vars enda syfte är att skapa grönska. Denna grönska ska täcka en viss procentuell del av kartan, och sker det går du vidare till fas två.
I den andra fasen ska du variera upp olika typer av biomer, så att din slätt natur blomstrar i mångfald – vilket leder till att du kan introducera djur. Slutligen kan du påbörja arbetet med en luftballong i sista fasen, vilket du bygger genom att återanvända alla de små kraftverk och farmers råmaterial som nu finns där ute. När allt är nedmonterat och världen är fri från din påverkan – samt satt i harmoni… ja då lyfter luftballongen och vips kommer du vidare till nästa plats på den fabricerade planet som du befinner dig på. På detta sätt kommer du till nya typer av biomer, där olika typer av utmaningar ställs på dig. Det kan vara kalla tundror, tropiska öar eller ödemarker med aktiva vulkaner. Alla med sina unika uppgifter. Idén må låta aningen torftig, men är väldigt väl genomförd och skapar hela tiden utmaningar så du behöver balansera när och var du placerar dessa olika farmer. Alla tar sin bit av kakan, och du behöver i slutänden nå vissa nivåer sett till de olika biomer som görs, att det aldrig blir en ren ’cakewalk’.
Därför blir det hela tiden en mix av nära nog mysigt strosande över kartan, placerandes ut saker och ting lite här och var – för att sedan bli än mer detaljerat kring vad som ska vara var under spelets senare faser. Bara att få djurliv att befolka din värld kräver vissa omständigheter att finnas. Exempelvis kräver vissa djur en mix av två olika biomer, och då kan det vara bra från start att ha haft det i åtanke när du skapat grönskan i din värld. Något som inte alltid är det lättaste. Nåja, inte heller det svåraste förvisso, men ändå element av strategi som letar sig in i spelomgångarna.
Ja, just den avslappnade naturen (hö hö) av spelet bjuder in spelare att ta sig an det kan jag tänka mig. Det har element som alla sammanstrålar i en riktigt finfin spelupplevelse – om än en flyktig sådan. Spelet gick nämligen att klara av på runt fyra timmar vilket var oväntat snabbt. Samtidigt bör det understrykas att spellängden utan tvivel kan utökas rejält av det faktum att varje värld är slumpmässigt framtagen, och därför kan utmaningarna skifta en aning varje gång du spelar. Dessutom bjuder spelet in dig som spelare att spela om och om igen – inte bara på grund av de slumpmässiga världarna, utan även i dess spelmekanik. Spelet går alltså ut på att göra din värld grön, något som är meditativt – men att det dessutom medföljer ett ’zen-läge’, där du bara ser på medan du gör världar beboliga igen gör definitivt att spelet i förlängningen kan spelas betydligt mer.
Dess världar börjar alltid karga och övergivna, och slutar alltid som lummiga grönskande områden – något som i sig är vackert animerat i spelets grafik. Det är en lika stillsam natur som återspeglas som musiken som hörs i spelet. En nära nog kontemplativ melodi kan höras i bakgrunden och upplevs harmonisk och trivsam. Något som spelet på det stora hela bjuder på – angenäma stunder av trivsamhet.
Det må låta flummigt, men utvecklarna har verkligen lyckats med att inte bara få dig att tänka på din omgivning och dess natur. Det gör det på ett sätt som känns lika delar avslappande som underhållande – något som är ovanligt idag skulle jag säga.
Visst, den stund jag satt med spelet gjorde att jag kände mig mättad på det efter jag var klar, men å andra sidan är den riktad mer mot en publik som vill ha en trivsam och meditativ upplevelse. Ungefär som på samma sätt som exempelvis spel som PowerWash Simulator – även om jag känner att detta är betydligt mer dynamiskt bör sägas. Spelet kan alltså vara lite av en ’månadens smak’, men nog för att det ändå är gott i stunden. Det är vackert illustrerat, lagom utmanande och kommer med omspelningsvärde (om du är rätt person för det)… vad mer kan man begära? Inte mycket i min bok!
Denna recension baseras på PC versionen.
Terra Nil. Lägsta pris 24,99€ enligt Steam 2023-03-31.
Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.