Hem RecensionerSpelrecensioner Stellaris

Stellaris

av Fredrik Olsson

Det sägs att ingen kan höra dig skrika i rymden. Men med tanke på hur skräckinjagande du kan få dig själv att se ut i spelet Stellaris, så kan jag slå vad om jag lyckas få andras skrik (eller asgarv) att eka ut i den kalla rymden. Men hur är spelet efter det initiala valet av din karaktärs utseende och backstory, finns det ett bra spel där?

Stellaris börjar mycket riktigt med möjligheten att skräddarsy din ras och din karaktärs (första) avatar. En kul process där du ges en stor variation av varelser och karakteristik i hur du och din ras reagerar på olika saker. T.ex. hur man ställer sig mot andra livsformer, om man är krigförande, diplomatisk eller utforskarbaserad; du ges helt enkelt möjligheten att välja hur just din civilisation och ras beter sig.

Detta är dock bara starten i vad som är ett väldigt bra 4X* spel (”eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate”), försatt på rymdens enorma arena. En plats där du som spelare ges tillfälle att utforska precis som du vill.

Med din civilisation i ryggen, så ska du utforska och utnyttja planeters resurser, undersöka nya planeter och solsystem, ta fram nya teknologier, träffa nya raser, föra diplomati och mycket mer i ett annars klassiskt uppbyggt 4X spel.

Meny hantering och inlärning av spelet är i det dock två eggat; dels har du en stor överblick på vad du kan göra, men det är inte allt som är självklart från start. I vissa fall så fallerar faktiskt spelets inbyggda ”tutorial” då den helt enkelt inte förklarar eller pekar ut hur du ska göra med saker och ting. Det är tråkigt, och även om du idag kan hitta hjälp på ex. internet och Youtube så hade jag önskat att det var en bättre hjälp från start.

Hur du kontrollerar dina rymdfarkoster och styr över dina galaktiska utposter är dock simpelt, och allt sköts enkelt med ett par musklick. Du kan låta dina rymdskepp automatiskt söka nya solsystem och t.o.m. bygga upp en kö på var de ska ta sig och vad de ska göra.

Allt medan du undersöker nya solsystem, kan special uppdrag poppa upp, där du t.ex. ska hitta vissa sällsynta mineraler eller söka efter en för-länge-sedan-glömd utomjordisk ras vilket ger spelet ytterligare en skön dimension av utforskande.

Men i grund och botten (som med de flesta 4X spel), så handlar det om att hitta just din spelstil och tillvägagångssätt. Om det så är att attackera och kolonisera allt du ser, eller föra diplomati och nå en universellt hög status bland flertalet andra raser. Allt medan du ser över att du tjänar ”pengar” och får in de resurser som krävs för att skapa nya skepp, utposter m.m. Du får utveckla egna rymdskepp, uppfinna nya vapen, sköldar och designer,  vilket förvisso är bara en liten del i det stora, av allt du kan se över personligen. Men gör att varje spelomgång känns alltmer unik och ökar livslängden för spelet.

Spelet känns mycket djupare än många andra 4X-spel, just på grund av hur man använder sig av planeters och rymdskepps ledare. Hur amiraler, generaler, forskare och guvernörer ökar i färdighetsnivå och ges speciella kunskaper. Dessutom så åldras samtliga ledare, så att du verkligen behöver se till att rekrytera nya efter ett tag igen. Men allt görs så pass bra och i din egen takt att det skänker spelet ytterligare en dimension av gameplay.

Men även om din civilisation växer, så finns det många andra imperier ute i rymden, och spelar du med en allians av datorstyrda spelare, så är det ett konstant brand-släckeri, då många rymdimperier hela tiden förklarar krig mot andra. Något som kan få även den bästa av federationer att få svårt att fungera.

Det är helt enkelt ett redigt strategi spel, som dessutom har en bra isometrisk top-down grafik i snygg men enkel grafik. Men trots en till synes enkel grafisk design, så är den förvånansvärt detaljrik. Med möjligheter att zooma in på planeter, rymdskepp och svarta hål.

Sedan om vi kommer till ljudbilden, så måste jag säga att den är fenomenal; synth orkestralt och tankarna faller lätt åt Blade Runner och Tron´s musik, vilket i min smak är riktigt bra grejer. Det känns pampigt, ödesmättat och framförallt vackert vilket lyfter spelomgångarna en hel del bara där.

Spelets gameplay är så pass detaljrikt, djupt och innehållsrikt, att det tillsammans med den sköna grafiken och det pampiga ljudet ger dig som spelare ett ”grand strategy” spel som du kan sänka hundratals timmar i.


Specifikation

Tillgängliga format: PC

Prisbild ca 300-350 kr. Recensionskod tillhandahållen av Paradox.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar