Fort Solis är en thriller på Mars, där du ska utforska en gruvbas som har skickat ut en nödsignal. Vad är det som har hänt där och var är all personal?
Som jag skrev ovan är Fort Solis en thriller, men även en vandringssimulator. Här kommer du att vandra runt på gruvbasen och utforska alla rum och korridorer i hopp om att hitta någon ur personalen som kan berätta varför de har skickat ut en nödsignal. Om du förväntar dig att du kommer springa omkring måste jag göra dig besviken då det ej går att springa utan bara vandra runt i en relativt lugn takt. Det är inget spel som stressar dig som spelare, utan är mer en cinematisk upplevelse där du tar dig runt och hittar information på minneskort eller datorer som finns utspridda över hela basen.
Men vem är det vi får spela som? Jo, vi får inta rollen av Jack Leary som är en reparatör som är ute på ett rutinuppdrag med sin kollega Jessica Appelton. Under uppdraget kommer det en nödsignal som Jack svarar på, men han får inget svar tillbaka och bestämmer sig för att bege sig till Fort Solis som gruvbasen heter. När han väl anländer vid basen är det ingen som möter upp honom och basen verkar vara nedstängd och Jack kan inte ta sig in via huvudingången. Detta är starten för Jacks utforskande av basen där han kommer vandra runt i jakten på att finna någon som kan svara på varför nödsignalen blivit skickad och vad det är som pågår.
Gameplayet är väldigt mycket som jag har beskrivit ovan, du vandrar omkring och utforskar alla rum som du kan komma in i. Det finns dörrar och delar av basen som Jack inte kan komma in i då de kräver nyckelkort med högre säkerhetsnivåer. Spelet är i tredjepersonsvy och det är ibland väldigt mörk när Jack kliver omkring i de halvt nedsläckta korridorer som går mellan de olika delarna av basen. Som tur är har Jack en lampa på sin dräkt som lyser upp tillräcklig för att vi ska se vart vi ska gå, som tur är det vanligtvis bara en väg du kan gå i dessa korridorer.
Till sin hjälp har Jack på sin ena arm en datapad, här kan han kolla på kartan vart han är eller så kan han se den information han har hittat som mail, video- eller ljudklipp. Det mesta du kommer använda den till är för att kolla upp vart du är på kartan och hur du måste gå för att ta dig till nästa ställe du ska till. Texten på kartan kan ibland vara lite svår att läsa beroende på ljuset du har runtomkring dig.
Jag beskrev spelet som en cinematisk upplevelse och det är väldigt mycket så också, du som spelare kommer få följa Jack när han vandrar omkring och hittar nya ledtrådar via mail, videoklipp och inspelningar från personalen som berättar för oss om vad som har pågått på stationen under en längre tid och sakta men säkert får vi veta mer om vad som har lett till varför stationen är i det tillståndet det är som vi hittade det. Samtidigt som Jack pratar om de saker som han hittar har han även Jessica som pratar med honom över radion och ger sina tankar och åsikter om de saker han hittar och vad hon tycker att han ska göra. Det är en väldigt lättsam nivå på hur de samtalar med varandra och de pratar om dåliga filmer som de har sett ihop och pikar varandra lite lätt om hur de gör saker och ting olika. Jag tyckte väldigt mycket om dialogerna som vi får mellan dem, vi kan höra att de är väldigt bekväma runt varandra och uppenbarligen har jobbat ihop ett bra tag, kan vara skönt då de är på Mars och det kan vara svårt att hålla god arbetsrelation på en bas långt från jorden där du kan bara ta bilen och sticka om du inte känner för det.
Det du som spelare kommer får göra utöver att styra runt på Jack är att kolla terminaler, leta runt och hitta saker i omgivningarna och ytterst sällan faktiskt låsa upp ett lås eller två. Detta lås låses upp genom att trycka antingen XAY (handkontroll) vid rätt tillfälle, svårare än så är det inte. Det finns även tillfällen när Jack rör sig runt som det kommer dyka upp en prompt med ett knapptryck som du måste snabbt trycka för att lyckas undvika en olycka. Som exempel kommer det ett tillfälle när Jack precis har klivit in i ett rum där en massa lådor plötsligt kommer åkandes mot honom och prompten dyker upp, hinner du klicka rätt i tid kommer han att hoppa undan och klara sig oskadd, missar du den kommer Jack att bli träffad och bli skadad. Det finns prompter där du klarar av dem, men att resultatet i slutändan ändå kommer vara detsamma.
Jag fann spelet väldigt underhållande och stämningen som spelet har gör att jag sitter där och gissar med karaktärerna lite om vad det är som pågår på basen, nästan lite som att kolla på en tv-serie. Det är ett väldigt minimalistiskt spelupplägg där du inte har så mycket som du måste göra spelmässigt, det är mer ett spel som är en upplevelse i sig. Här ligger historien som spelets tyngsta grundblock, det är välskrivet och det ger oss sakta men säkert mer info om vad som pågår och varför det har hänt, det slängs inte rakt i ansiktet och du måste nu göra en massa saker för att ta dig därifrån. Sedan att höra den relationen som Jack och Jessica har är väldigt trevlig och ger oss som spelare en bättre och djupare bild av dem som personer, väldigt välskrivna och väldigt bra spelade av röstskådespelarna som gestaltar dem.
Något som jag märker av är att utvecklarna har lagt mycket tid på mo-cap (motion capture), som visar sig speciellt mycket på hur karaktärerna ser ut när vi ser dem i de videoklipp som Jack hittar på basen. Här kan vi snabbt se hur karaktärerna bara rent visuellt kan visa upp stora känslor i ansiktet och det i kombination med röstskådespelet får mig att känna empati för de känslor som karaktären visar upp.
Spelet utspelar sig under fyra kapitel, det är inte så jättelångt – allt beroende på hur mycket du vill kliva runt och utforska allt som finns på basen – men för en normal genomspelning kan det ligga mellan fyra till sex timmar. Det finns samlarobjekt som du kan hitta, t.ex. planscher är en sak som du kan finna på väggarna i basen, alla videosamtal och loggar du läser räknas som ett samlarobjekt och om du vill hitta allt i spelet får du verkligen leta. Jag har letat runt väldigt grundligt över hela basen och jag hittade verkligen inte allt under min genomspelning. Den som vill plocka alla achievements i spelet kommer verkligen att få grundligt genomsöka basen från botten till toppen för att hitta allt som finns att hitta i spelet. De större saker som videologgar där berättelsen nystas upp är ganska rättfram att hitta då de är på vägen till eller uppenbara att hitta medan du rör dig runt i basen, så du ska inte oroa dig för att missa något som kan fördjupa mysteriet.
Spelet är gjort så att det inte ska ha några laddningssekvenser, utan allt ska vara som en sömlös historia utan avbrott. Dock märktes det av när jag gick från en nivå av basen till en annan via trapphuset att det blev som en laddning där spelet laggade till, men utöver dessa är spelet helt fritt från övergångar, till och med när det är skriptade stunder där du ej styr Jack går det sömlöst från att du har kontroll till scenen och sen tillbaka att du styr igen… Väldigt smidigt!
Allt är inte guld och gröna ängar, nu måste jag dock säga att jag har spelat på en version av spelet utan den sista uppdateringen som kommer släppas samtidigt när spelet släpps och har då haft lite prestandaproblem med lagg och diverse andra problem, men dessa ska vara bortpatchade och jag hoppas att den slutgiltiga versionen flyter på bättre än de få gånger som jag har haft något problem.
Men här är ett problem som jag fann som de ej kan patcha bort, kameran. Kameran ligger väldigt nära snett över axeln på Jack vilket gör att han ibland tar upp väldigt stor del av den vy du kan se. Detta finner jag hemskt irriterande då det ska vara en upplevelse att spela spelet, men när karaktären du går med tar upp väldigt stor del av vyn tappar det väldigt mycket för mig. Kontrollen är också något som jag har stört mig lite på då den kan ibland var väldigt slö på att reagera när jag har gjort något, samt att Jack kan vara lite bångstyrig att snurra runt på när han klivit in i ett trångt utrymme och han ska försöka snurra runt. Styrningen och kameran är något som jag hoppas att de har fixat till i patchen då det kan sänka lite av upplevelsen i spelet.
Grafiskt är spelet väldigt fint och även om det är satt i mycket mörker är det inte svårt att se att det är väldigt snyggt gjort och som jag skrev tidigare att karaktärsansiktena är väldigt välanimerade och kan framhäva olika känslomässiga responser, vilket alltid är härligt att se i spel. Omgivningarna vi kommer få röra oss runt ger mig ibland lite vibbar av Alien-filmerna, stora tomma ytor varvar med korridorer där vi aldrig vet vad som ev. kan hoppa på en runt nästa hörn.
Men ett spel kan inte bara vara yta utan måste även ha ett djup i sin musik och ljudbild. Musiken och det ambienta är ibland samma sak, d.v.s. att musiken är mer som ett lager av ljud som stråkar som långsamt spelas upp för att förhöja stämningen eller en basgång som ligger där i bakgrunden utan att sticka ut för mycket utan bara där för att ge ett extra djup till det som händer på din skärm. Det är väldigt typisk sci-fi-musik där det är en mer ambient stil som jag skrev innan där man blandat dem till en, Basen har även bakgrundsljud som fungerar riktigt bra ihop med vart vi som spelare är på en övergiven bas på Mars. Ljudet av dina fötter som ekar genom korridorerna, ljudet av dörrarna som pyser till när du går genom dem, allt förhöjer känslan i spelet och även att du är på en bas, där allt ljud märks av tydligare då det inte finns någon annan som gör ljud.
Fort Solis gör det mesta riktigt bra, de problem jag har haft med spelet är för att jag har spelat en version som inte fått den sista kärlek (uppdatering) som spelet behöver innan det släpps. Det har varit en riktigt givande upplevelse att få vandra runt på basen och upptäcka hemligheten om vad det är som har hänt och få följa Jack och Jessicas resa tillsammans. Gillar man spel som tar sin tid och där berättelsen ligger i fronten då är det här för dig, men om man vill ha snabba rycka och kunna springa rakt igenom spelet, ja då är det här inte för dig tyvärr. Spelet är en skön upplevelse från andra spel där action är A och O, men här är det utforskandet och historien som är viktigast och jag finner det skönt att få uppleva det och sitta och mysa medan den nystas upp sakta framför mig på skärmen.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Plasyation 5.
Fort Solis. Lägsta pris 518 kronor (PS5) enligt Prisjakt.nu 2022-08-22.
Lägsta pris ca 300 kronor enligt Steam.
Recensionsex tillhandahållet av Dear Villagers.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.