Strid mot den förhäxade bokens monstruösa kreationer, måla din egen väg och finn ett sätt att fria hjältarna från förtrollningen som håller dem fångna.
Låt mig berätta en historia… Sagostund! Den känslan fick jag när jag startade Roguebook. Det hela inleds med att en berättare kortfattat förklarar varför historien börjar just här och nu. Saknar dock textning i inledningen, mest för att jag lättare tar åt mig innehållet om jag både kan läsa och lyssna.
I en duo av hjältar inleder du ditt äventyr sökandes efter ett sätt att bli fri. Drakdräparen Sharra är aggressiv och kvick lagspelare som är bäst ämnad för offensivt spel, medan Soroccos mångsidighet gör att han fungerar som försvarare samtidigt som han kan orsaka stor skada.
Till en början är endast en bråkdel av kartan synlig. Men med hjälp av en pensel och magiskt bläck, som du får efter vunna strider, kan du färglägga nya områden. På kartan visas olika symboler som uppmärksammar om exempelvis strider, föremål och event. Ibland kan du också stöta på event som kan ge dig belöningar.
Striderna är turbaserade och utförs genom att spela handlingskort bundna till en specifik hjälte. Attackera, spela defensivt och bygg upp ett gemensamt skydd eller frammana allierade varelser som alla har olika egenskaper. Vissa kort kan även ge fördelar åt dina hjältar medan andra kan medföra bestående men för fienderna — det gäller även för motståndarnas kort. Observera hur motståndarna planerar att agera kommande omgång för att använda dina kort på det mest optimala sättet. Vissa av hjältarna har möjlighet att läka under strid eller genom uppgradering, medan andra kräver att du söker efter hälsodrycker på kartan. När en hjälte dör kan du sjunga en sång för att återuppliva den genom att spela ett sådant kort. Se dock till att du inte glömmer att skydda hjälten som fortfarande lever, för om båda hjältarna dör är spelet slut och du får börja från början.
Kortleken kan bland annat byggas upp genom att hitta kort på kartan eller köpa dem hos din guide, Naddim. Du har även möjligheten att skapa unika kort genom att kombinera dem med ädelstenar för att ändra kortets funktioner. Allteftersom din lek växer låser hjältarna upp talanger som du kan aktivera. Längre in i spelet möter du fler hjältar som du kan välja att rekrytera, observera att det bara går att använda två hjältar åt gången.
Varje kapitel avslutas med en bosstrid. Vid vinst påbörjas nästa kapitel i boken och processen börjar om. För varje försök du gör i spelet ökar erfarenheten av de hjältar du använder. Om du har lyckats samla på dig några sidor ur boken, kan du använda dem till att permanent uppgradera dina hjältar. Ditt mål är att hitta ett sätt att bli fri genom att samla bläck och sidor ur boken, samtidigt som du strategiskt ska leda dina hjältar till vinst i striderna under din resa.
Spelet har en tecknad grafik där både karaktärer och delar av spelbrädet är vackert detaljerade. Monstrena är väldigt kreativa måste jag säga, alltifrån gulliga små pälsbollar till slemmiga och groteska skapelser. Replikerna kommer i dialogrutor och illustreras genom suckande och eventuella kommentarer, men ej repliken i sig. Historien är intresseväckande, även om den ganska fort glömdes bort när jag väl började spela. Musiken ger mig en Tim Burton-vibe i kombination med magiska toner från Harry Potter.
Jag ser Roguebook som en blandning av många av mina favoritspel. Deckbuilder-spel har jag enbart erfarenhet från The Witchers Gwent och Hearthstone, eventen är välkomna aspekter jag förknippar med Talisman och sättet berättelsen framförs ger mig starka vibbar av Marcus från Borderlands. Jag skulle därför påstå att spelet passar de flesta, även de som vanligtvis inte dras till denna typ av spel.
Denna recension baseras på PC/Steam-versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Nintendo Switch, Playstation 4/5.
Roguebook. Lägsta pris 201 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-06-28.
Recensionsex tillhandahållet av Nacon.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.