Smygandes genom buskarna kan jag se två maskiner stå och skanna ett hus framför mig. Jag tar upp min älgstudsare, siktar och skjuter ned båda med två snabba skott. Nöjd ställer jag mig upp och hämtar den utrustning maskinerna vaktade. Lite bandage och ammunition; detta är ett vanligt scenario i Generation Zero som jag har spelat under de senaste dagarna. Jag har fastnat för spelet och det finns många bra anledningar till detta nedan.
Generation Zero som utvecklas av Avalanche Studios är ett open world spel som ändrar på formatet av dessa spel. När jag först kollade upp spelet fick jag en känsla av Fallout som utspelas i Sverige. Detta visade sig inte stämma alls då det är en mycket stor skillnad mellan dessa spel. När jag startade upp Generation Zero gavs en snabb summering av hur din karaktär hamnat där denne är och hur han sedan slängts upp på en strand utan någon sorts utrustning. Du får instruktioner i att ta reda på vad som hänt med alla människor på denna till synes ödsliga ö. Med en snabb kontroll av de första husen får jag lite utrustning, ett vapen och ammunition. Gåendes efter vägen tar jag mig sedan närmare civilisationen och ett svar på frågan. Vad har egentligen hänt här?
Det jag först noterade i Generation Zero är att spelets ljuddesign är otroligt bra. Alla vapen låter väldigt realistiska och stämningen som sätts av musiken kombinerat med ljuden från maskinerna fick mig att vara på vakt större delen av tiden jag spelade. De nästan morrande ljuden från vissa av dessa mördarmaskiner fick mig flera gånger att hoppa till då jag nästan blev upptäckt. Spelet ser även väldigt bra ut vid många tillfällen. Det var många gånger jag stannade upp och kollade ut mot en stad i gryningen. Det är utan fråga ett mycket fint spel som har träffat den grafiska och estetiska spiken rätt på huvudet.
Tyvärr finns det inte några perfekta spel där ute. Under min tid med Generation Zero hittade jag ett stort problem, vilket är inventory management. Att hålla sin inventory ordnad och fin är ett omöjligt mål då den är mycket liten samt att den stora mängd av olika sorters ammunition fyller ens väskor till gränsen vid alla möjliga tillfällen. Det är alldeles för mycket olika sorters av utrustning man behöver bära med sig hela tiden samt att det inte finns något sätt att lägga undan utrustning i en förvaringslåda eller liknande. Detta frustrerade mig otroligt mycket från tid till tid då man också hittar olika vapen men att man inte kan ta med sig allt, för dessa tar helt enkelt upp stor plats i ens inventory. Något sätt att hantera förvaring av utrustning känns som att det saknas i spelet då det finns mycket utrustning man vill testa men inte oftast har plats att plocka upp.
Utöver detta (samt buggar vars fiender fastnar i byggnader och lämnar delar av sig kvar) tycker jag riktigt mycket om spelet. Att smyga runt fienderna för att skjuta på deras svaga punkter är riktigt roligt och man märker hur en mer erfaren spelare kan snabbat döda fiender. Att de dödar fiender snabbare är inte för att de gör mer skada utan för att de vet vars robotarna är svaga. Det är även också riktigt roligt att som ett team ta ner en robot i storleken av en villa. Att döda de större robotarna känns lite som en bosstrid i sig då man måste jobba sig igenom alla svaga punkter på roboten. Dessa kan man oftast bara nå om man är flera spelare så att göra detta ensam är en mycket svår utmaning.
Generation Zero är spelet som fortsätter ge. Jag var säker på att jag tagit mig långt in i spelet men kom efter ett tag fram till att detta inte var sant. Generation Zero är gigantiskt! Det går lätt att sänka många timmar i spelet utan något problem och man fortsätter hitta mer. Charmen av att se texter och höra röster på svenska har säkerligen gjort sitt men jag skulle rekommendera detta spel för vilken spelare som helst svensk eller inte.
Denna recension baseras på PC versionen.
Generation zero. Lägsta pris 311 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-03-18
Recensionsex tillhandahållet av Avalanche Studios
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.