Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Soldat 2

Förhandstitt: Soldat 2

av Martin "Fyghar" Johansson

Som tonåring spelade jag en hel del Soldat tillsammans med min bror och andra vänner. Det var nog min första erfarenhet av competetive multiplayer online. När jag fick se att Soldat 2 existerade blev jag självklart nyfiken, för det har gått över ett decennium sen jag spelade föregångaren. Frågan jag ställer mig är om det fortfarande är något att ha?


När jag startar upp spelet får jag se hur utvecklarna planerar att utveckla Soldat 2. Spelet släpptes nyligen till Early Access på Steam, och det märks att det är långt ifrån färdigt. Men utvecklarna är väl medvetna om det och jag som spelare får direkt se hur de tänker, något jag verkligen uppskattar. Det känns bra att jag får se när de planerar att implementera vissa saker samt när spelet är tänkt att faktiskt komma ut på riktigt.

Soldat är ett intressant spel, jag tror inte jag har någon annanstans sett 2D-plattformsshooter. Vilket är rätt förståeligt eftersom det är en jäkla kombination. Man kan diskutera om att Worms tillhör den genren, men de spelen är ju turbaserade medan Soldat istället är intensivt där man hela tiden är igång, ungefär som i Counter-Strike. Det finns lite olika spellägen i dagsläget, dessa är Deathmatch, Capture the Flag samt Capture the Base. Jag tror inte jag behöver förklara vad de går ut på då namnen är rätt tydliga med det, men grundkonceptet i alla spellägen är egentligen detsamma – skjut alla motståndare och se till att inte dö på kuppen. När man kommer in i en match får man välja mellan lite olika vapen innan ens avatar spawnar i arenan, och det är en salig blandning av vapen. Det finns maskingevär, granatkastare, minigun och prickskyttegevär, även känt som sniper rifle. Det finns lite att välja mellan och man lär kunna hitta något som passar ens spelstil.

Men hur fungerar Soldat 2 spelmekaniskt? Jo, man springer runt med WASD, siktar och skjuter med musen på vänster musknapp och kan använda raketskor med höger musknapp. Det är grundkontrollerna, det finns flera men jag är dålig på att använda dem. Jag är lite av en kamikaze-soldat, dessutom en dålig sådan. Jag hinner ofta dö innan jag dödar någon, vilket också är charmen med Soldat 2.

Jag är dock inte helt övertygad vad det gäller grafiken. Visst funkar den, men den är inte särskilt tilltalande någonstans. Men det kan ju vara något de fixar längs med utvecklingen, vad vet jag? Det är bara i nuläget jag inte tycker om den.

Musiken och ljuden låter rätt bra. Det är intensiv metal som spelas under matcherna som verkligen får igång blodet på mig. Kombinera det med explosioner och vapen som ständigt skjuter så har du en ljudbild som definitivt kommer hålla dig vaken under matcherna.

I nuläget är Soldat 2 långt ifrån klart, vilket märks spelmässigt samt hur få spelare det är inne. Jag har som mest sett 14 spelare vara inne samtidigt, vilket inte är särskilt många med tanke på hur många servrar de har igång. Men jag tror de kan få till ett kul partyspel här – när allting är färdigt.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Soldat 2. Lägsta pris 12,49€ enligt Steam 2020-10-05.

Recensionsex tillhandahållet av Transhuman Design.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar