Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Necronator: Dead Wrong

Förhandstitt: Necronator: Dead Wrong

av Martin Johansson

Mörkrets makter behöver spridas, och det är upp till mig att se till att det händer. Så jag blandar min kortlek, kollar över min mana och ger mig sedan ut för att sprida skräck hos landets invånare.


Spelet går ut på att du ska bli nästa Necronator, jag har ingen aning om vad det är för något men det låter ju som något jag vill bli. Men för att bli detta måste jag se till att erövra städer och besegra dess herrar, det här är det lägsta kravet jag har på mig så jag vet att jag har en lång väg att gå. Det är inte många spel som låter mig som spelare vara en del av den onda sidan, så när jag faktiskt får chansen att spela ett sånt här spel är det svårt att inte låta min mörka sida träda fram.

Spelet marknadsförs som att det finns flera klasser och kortlekar att välja mellan, men i nuläget då det är i Early Access  finns det enbart en klass att spela som, Death Knight. Klasserna har olika reliker som ger dem särskilda bonusar i början av spelomgångarna, men det är lite svårt för mig att lista ut vem som är den bästa kandidaten till att bli mörkrets härskare när jag bara kan välja en. Det finns även bara en kampanj i nuläget men den ändras varje gång man startar den, så jag spelar aldrig samma spelomgång två gånger. När man börjar en ny kampanj får man en karta med olika städer och fort som man kan besöka, men man kan bara gå till de platser som är kopplade till där du nu är och man kan bara röra sig framåt. Vilket innebär att om man vill ta sig till en särskild plats för att kunna handla, vila, uppgradera sina trupper eller ta över en viss stad gäller det att planera hur man går annars så missar man dem och har då sämre chans att klara sig.

För att kunna besegra städer har du en kortlek med olika monster och trollformler i. Men man kan inte använda dem hur som helst, utan de kostar mana för att man ska kunna aktivera dem. Man har en mätare som långsamt fylls på under tiden man spelar med en maxgräns på 100 mana, så det gäller att planera vad man ska spela när, så man inte har slut på mana när man behöver det som mest. Sen gäller det att slå ner motståndaren fort innan de slår ner min kristall jag använder för att kalla fram mina monster. Men för att mina monster ska kunna attackera min motståndares bas måste de först ta sig dit, och det gör de genom att gå en förutbestämd väg. Det är ingen väg jag som spelare bestämmer utan den är redan bestämd av spelet, det enda jag kan avgöra är om de ska ta höger eller vänster vid ett vägkors.

När matchen är avslutat och jag har vunnit så får jag lite själar att handla för och man får även välja ett av tre kort att lägga till i leken. Om man besegrar större platser som ett fort så kan man även få reliker som ger passiva uppgraderingar till hela leken under den spelomgången, men om man förlorar så är det bara att börja om. Förutom startleken så ändras allt vid varje start. Man får en ny karta, belönas med nya saker och ens lek kommer se annorlunda ut, så det blir alltid en ny upplevelse.

Grafiken är en mysig mix mellan 2D-pixelgrafik och 3D-grafik. Man kan rotera spelplanen för att se olika vägar trupperna kan ta och allt är väldigt tydligt. Jag ser precis vad som är bakgrund och vad som är trupper. Designen på de olika varelserna är rätt charmig, man ser direkt om det är skelett, orcher eller människor som springer runt på banan och sprider skräck bland omgivningen.

Ljuddesignen kan vara lite enformig i nuläget. Det är samma ljud varje gång trupperna anfaller varandra med svärd, pilar eller liknande, så jag föredrog att spela utan något ljud alls. Musiken var dock trevlig, men det är inget som kommer sitta kvar i mitt minne den närmsta tiden.

Det känns som att det här spelet kan bli något i framtiden, men just nu är det för lite innehåll för att jag ska vilja spela det. Det ska komma nya kort, kampanjer och även klasser att spela med, men jag har ingen aning om när. Men det är ingen dyr prislapp utan kan vara värt att betala för det här och sedan vänta på allt som är på väg. Själv kommer jag hålla ett öga på uppdateringarna för att se vad som är nytt och sedan sätta mig på nytt när det finns lite mer att utforska i spelet.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Necronator: Dead Wrong. Lägsta pris 16,99€ enligt Steam 2020-02-24.

Recensionsex tillhandahållet av Toge Productions (Dead good).
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar