Varje dag, samma dröm. Dags att återuppleva samma händelser, men försök att inte dö tre minuter i åtta!
Du vaknar upp från en tupplur och har tappat minnet. Det enda du vet är att du levt i samma lägenhet de senaste nio åren, men allt annat är blankt. När du vaknar hör du att någon ringer på hustelefonen. Du svarar och personen i andra änden säger att slutet är nära och att du måste göra något för att rädda världen. Du är förvirrad, men bestämmer dig för att gå ut. På vägen ut stöter du på en äldre dam som letar efter sin katt. Hon säger att hon bodde där när du flyttade in. I receptionen ser du att receptionisten är en robot. När du kommer ut på gatan inser du att flygande bilar och robotar är vardag i denna futuristiska värld. Du går och pratar med lite olika personer, bland annat en fanatiker som sprider propaganda om jordens slut och en man som står och säljer friterad kyckling.
Väl tillbaka i din lägenhet stöter du på någon som verkar vara din flickvän. Ni bestämmer er för att beställa mat, eftersom du är vrålhungrig, men det kommer ta en timme innan maten hinner fram. Du går runt och utforskar lite mer och när klockan är tre minuter i åtta kommer en mystisk man och skjuter dig till döds. Efter detta vaknar du igen och upptäcker att allt är likadant som förra gången du vaknade. Det ringer på telefonen och klockan är 19.57, loopen börjar om och du måste ta dig ur den.
Här har du egentligen hela premissen för spelet. Spelet hör hemma i genren “peka och klicka”, det vill säga att du går runt och pratar med folk för att få information och olika objekt som du kan använda dig för att ta dig vidare i berättelsen. Oftast krävs det även att du hittar flera olika objekt och kombinerar dem för att skapa nya objekt och så vidare i en lång kedja för att sedan nå eftertexterna. Dessa spel har ett stort fokus på berättande och har i regel mycket lite action, i detta spels fall finns ingen action alls.
Något som gör Three Minutes to Eight unikt i genren är hur spelet hanterar tid. Varje gång du lämnar ett rum passerar några minuter, men så länge du är i samma rum kan du ta den tid du behöver för att lösa ett problem. Om du inte gjort saker i rätt ordning kan du behöva gå tillbaka, vilket betyder att du slösar värdefull tid och om tiden når tre minuter innan åtta dör du på något sätt och det blir “game over”. Jag gillar hur denna aspekt fungerar. Spelet är kort och kan klaras av mycket snabbt om du vet vad du gör, men beroende på vilka val du gör kan händelseförloppet och slutet variera, till den grad att det känns som att du hamnar i är en helt ny berättelse. Jag har personligen lite svårt att förstå mig på hur man ska få olika slut eftersom spelet inte är supertydligt med att ge ledtrådar. Detta kan vara att jag själv inte spelat många spel i genren tidigare, men det kan göra det lite avskräckande för nya att komma in i spelet. En tröst är att du får bevara vissa objekt när du dör, vilket gör det hela lite mer rättvist.
Kontrollerna i spelet är lätta att komma in i. Jag valde att köra med musen. Här klickar jag på skärmen på en specifik plats där jag vill att karaktären ska gå och interagerar med objekt genom att klicka på dem i mitt inventarie som finns högst upp i vänstra hörnet av skärmen. Du kan också välja att spela spelet med tangentbord och med handkontroll. Oavsett vilken typ av kontrollschema du väljer är det intuitivt och förklaras på ett sätt som är lätt att förstå och komma in i. För dig som kört något i genren innan kommer kontrollerna kännas familjära.
Det jag kanske gillar allra mest med spelet är grafiken. Spelet är byggt med pixelgrafik, fast i en ny skrud, lite som den stil som kallas 2D-HD som går att finna i bland annat Octopath Traveler II, det vill säga pixelerade karaktärer i 3D-miljöer. Det gör att spelet kan kännas familjärt för veteraner, samtidigt som det känns nytänkande och stilistiskt vackert. Musiken tycker jag passar bra också. Vi hör ambienta ljud med lite futuristiska motiv som passar in i spelets setting. Jag uppskattar även att utvecklarna har tagit sin tid med att ha röstskådespelare till alla dialoger. Det gör att spelet känns levande.
Sammanfattningsvis tror jag att Three Minutes to Eight kommer att falla peka-klicka-entusiaster i smaken med sitt nytänkande sett till spelupplägg och stilistiska grafik.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Three Minutes to Eight. Lägsta pris ca 175 kronor enligt Steam 2023-11-09.
Recensionsex tillhandahållet av Assemble Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.