Det finns en uppsjö spel ute i cybervärlden som går ut på att bygga upp städer, byggnader och olika företag för att sedan driva dem så bra som möjligt. Lika många spel som finns, finns det också allt från värdelösa till fantastiska. Var på denna skalan lägger sig TEAM17s nya Undead Inc? Vi dyker in i företagsvärldens cyniska värld och ser efter.
Du axlar rollen som Coleman, ny VD för Endswell Medical, ett konglomerat som livnär sig på att sälja medicinska tjänster till människor. Med ett förflutet som militär var du på rätt tid och rätt plats för ditt nya uppdrag. Som av en händelse är en av dina före detta militärpolare, Ethan, också på samma företag och du blir kastad in i händelsernas centrum direkt. Du hör pistolskott och skyndar för att utforska vad som hänt. En av Endswell Medicals anställda har precis skjutit en annan anställ och förklarar att han inte hade något val eftersom den nyligen skjutna kollegan snart skulle förvandlas. Till vad säger han inte dock och det är såhär som din tutorial börjar. Under loppet av två stycken korta scenarion får du bekanta dig med hur spelet fungerar och hur du bäst använder dig av de olika mekanikerna. Och det finns en hel del att lära sig. När du har genomfört din tutorial är det dags att släppa dig lös för att överleva på egen hand.
I början får du två stycken val. Det första är ett karriärläge där du axlar rollen som VD för nyligen nämnda Endswell Medical. Din uppgift är att bygga upp ett företag som genererar så mycket inkomst som möjligt. Detta kan du göra på olika sätt men i slutändan är det uppenbart att du inte kommer att nå dina mål med budget och nöjda aktieägare genom att spela schysst. Snabbt inser du att de stora pengarna ligger i att forska fram nya mediciner och sälja dem. Dels till vanliga kunder men också på den svarta marknaden. Visst, patienter i all ära, men det är inte där du skapar dina pengar. Du kan också forska fram vapen och all forskning sker antingen på djur eller växter.
För att du ska kunna hålla en ärlig fasad utåt, behöver du bygga en mottagning med en läkare som tar emot patienter. Läkaren bedömer dem och säger åt dem att de behöver köpa medicin, som turligt nog finns tillgängligt lite längre bort i byggnaden. Om dina patienter behöver vänta alldeles för länge innan de träffar en läkare, tappar de tålamodet och går hem. Detta innebär att du behöver tillgodose dina patienters behov för att maximera dina inkomster. För att lyckas med detta behöver du bland annat bygga väntrum och små apotek. Bättre läkare och trevligare personal har också inverkan på hur nöjda dina patienter är. När det gäller forskningen behöver du som sagt engagera dig i det moraliskt gråare området för att få dina pengar att växa.
Däremot är det inte helt riskfritt. Du kan inte bygga alla typer av byggnader ute i det öppna, för då skulle kanske personalen eller patienterna larmar polisen. När de har blivit misstänksamma nog kommer de och gör en razzia som kan ha en förödande effekt på ett företag. Därför behöver du bygga några anläggningar under jorden och sen anställa personer som är lika benägna att balansera på livets tveksamma knivsegg som du är. Det finns många olika faciliteter att bygga och alla behöver ha personal som sköter den. Du behöver se till att anställa rätt person på rätt plats och framförallt se till att de du anställer går att lita på. Skulle någon av dem börja krångla, är det dock inte svårt att helt enkelt sparka dem och anställa någon som passar dina syften bättre.
När du dock har byggt dina byggnader och forskat fram dina olagliga biovapen, är det dags att sälja saker på den svarta marknaden. Här letar du fram ett kontrakt du vill ta dig an. Du får ett antal dagar på dig att möta kriterierna, och för en obscen mängd pengar, levererar du förhoppningsvis i tid. Pengarna som du tjänar behöver du för att betala din franchiseavgift. Om du inte kan betala den kommer du vara nöd att packa ihop dina saker, din forskning och dina pengar, tillsammans med eventuella anställda, och försvinna i den karga natten. Allt för att sedan börja om på ett nytt ställe en annan dag. För det kommer du att behöva göra förr eller senare. Om du inte lyckas packa ihop innan allmänheten och/eller polisen upptäcker vad som försiggår i kloakerna under gatan, är det game over och du får börja om. Och det är i princip vad spelet går ut på. Sälj mediciner, forska fram olagliga biovapen, samla pengar och fly fältet!
Det andra valet du kan göra från startmenyn är att gå in i scenario mode. Här kan du välja mellan tre stycken utmaningar att slutföra eller tre stycken övningsbanor; de två tutorialbanorna och en sandlådebana där du får göra vad du vill när du vill. Utmaningarna är svåra och har en tendens att frambringa en huvudvärk som inte riktigt vill ge med sig. Det kommer att ta många försök och många musklick innan du har antingen gett upp (mest troligt) eller klarat banan med tre stjärnor. De tre olika scenariona du kan spela skiljer sig lite åt där i den första behöver du göra så många extraktioner du kan innan du åker fast. I den andra är det en större närvaro av den organiserade brottsligheten och i den tredje finns det inte lika många valmöjligheter att bygga under marken. Detta begränsar din möjlighet att utföra olagligheter i smyg. Sandlådebanan är dock ganska underhållande. Utan stress, press och några som helst förhinder kan du i din egen takt gå igenom och leka dig fram till ett företag som är precis så tveksamt som du själv bestämmer.
Jag tycker verkligen om estetiken i spelet. Det är mörkt och lite Neotech över det, (Neotech är ett rollspel från 90-talet som utspelar sig i framtiden. Fantastiskt trevligt och det kom ut med en remake för ett par år sedan) vilket jag är en stor fan av. Dina människor pratar lite löjligt sims-språk och det kan ju vara lite charmigt också faktiskt. Varje gång du har färdigställt en ny forskning, får du upp en liten reklamfilm som förklarar lite vad den är till för. Interaktionerna mellan de olika NPC i spelet är också oerhört detaljerade. När till exempel läkaren tar emot en ny patient, reser hen sig upp och tar i hand väldigt formellt. Det är små saker runt omkring hela tiden som du lägger märke till, som höjer spelupplevelsen för mig. En vän till mig på redaktionen påpekade att det påminde om fallout shelter, och tankarna går till mobilspel. Jag kan inte annat än att hålla med och ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att spelet hade varit mycket bättre på mobil än till PC.
Styrningen i spelet är minst sagt otillfredsställande. Du vänsterklickar för att välja en person, som fungerar 8 gånger av tio, och sen högerklickar du för att bestämma vart den här personen ska gå. Med hjälp av antingen WSAD eller scrollhjulets klick-knapp är det tänkt att du ska kunna panorera kameran för att visa det du vill och ibland blir det faktiskt rätt. Likadant är det med inzoomningen, vilket sker via scrollhjulet. Ibland zoomar du in för mycket eller för lite och försöker du zooma ut, hamnar du någonstans mittemellan. Det är en bra tanke men lite för opolerat för att jag ska vilja påstå att jag är nöjd. Tutorialbanorna är okej men lite för osammanhängande. Du får veta vad du ska göra men inte alls i den utsträckningen som hade behövts för ett spel där du har så oerhört många val du kan göra. Spelets AI är inte heller något direkt som imponerar. Du kan sätta dina anställda på autopilot, men jag får vid en hel del tillfällen klicka och beordra dem manuellt istället. Det är något som irriterar mer än vad jag egentligen vill erkänna.
Jag tycker att Undead Inc. är ett ganska roande spel. Det är möjligtvis lite kort, men det kanske kommer fler uppdateringar i framtiden med mer innehåll. För att knyta ihop lite med hur jag började, hamnar Undead Inc. på en väldigt behaglig mittenplacering. Det är långt ifrån det bästa sim/management jag har spelat, men det är också långt ifrån det sämsta. Det största jag tar med mig från spelet är dock hur cyniska företag kan vara när det gäller att få in så mycket pengar som möjligt på människors bekostnad. Och innan du skriver in och säger att “det är faktiskt bara ett spel” vill jag bara säga att jag vet. Men jag är också oerhört cynisk, så det så!