I en svunnen tid, men inte allt för länge sedan, reste växtjägare världen över för att hitta nya spännande växter och få möjligheten att namnge dessa. Under de strapatser och äventyr de upplevde hittade äventyrarna de mest fantastiska växterna på de mest underliga platserna.
I brädspelet Botany: Flower Hunting in the Victorian Era får vi som spelare testa på livet som växtjägare. Med fickorna fulla av pund ger vi oss av från våra herrgårdar utanför London för att upptäcka världen. På ett bräde med olika städer och punkter ute i haven flyttar vi våra spelpjäser i jakten på exotiska växter.
En kortlek fylld med vackert illustrerade växter, med både engelska och latinska namn, avgör vart vi ska resa här näst. På kortet står vart i världen som den växt vi söker finns. Men vi har enbart några få växter till handa som kan vara spridda mellan södra Asien, västra USA och Europa – eller till och med i havet. Det gäller att strategiskt planera sina resor för att slippa resa fram och tillbaka över världskartan alltför många gånger.
Ett antal karaktärskort finns som spelarna dra slumpmässigt i början av spelet. De olika karaktärerna har fördel till vissa tärningsslag och har någon form av fördel vid inköp, resande eller annan del av spelet. Men akta dig för identitetskris, för då kan du återvända till London som en helt ny person.
En runda går ut på att du som spelare betalar ett mynt för att resa upp till tre steg på kartan. Innan du reser drar du ett eventkort som berättar en rolig strapats som du eller ditt resesällskap blir utsatt för. Beroende på vilket karaktärskort eller föremål du har framför dig kan du få en fördel på det tärningsslag som varje eventkort går ut på. Slår du lågt händer ofta något negativt och slår du högt får du oftast en positiv konsekvens, eller åtminstone undviker den negativa utgången. De saker som kan hända på en världsomsegling på 1800-talet kan vara många, men exempel kan vara råttor i ditt fröförråd, ett möte med en förargad björn eller förgiftning av en blomma du missbedömt.
En del av eventkorten påverkar alla spelarna och kan omkullkasta allas planer flera rundor framöver. Något som jag tycker ger en trevlig oförutsägbarhet till spelet som helhet. Exempel på detta är en världshändelse så som att drottningen av England håller en stor bal som du måste delta i eller ett stort vulkanutbrott som gör att alla spelarna måste resa mycket långsammare. Oftast ger dessa kort två alternativ på konsekvenser av händelsen som varje spelare får välja mellan. Ett exempel är när piratkortet dras och alla får välja mellan att stjäla ett kort från en annan spelare men bara resa på havet under nästkommande tur eller bara resa över land under nästkommande tur.
När du löst ditt eventkort är det dags att faktiskt resa. När du kommer fram till den plats där en eller flera växter som du har på handen växer så kan du välja att spara den levande i din glaskupa eller pressa den. Levande växter ger generellt fler poäng när du återvänder till London, men du kan enbart bära med dig tre levande arter. Att pressa växter kan därför vara strategiskt i vissa fall för att få med sig fler växter hem. Du avslutar din runda genom att fylla på din hand med nya växtkort.
Till slut tar det roliga tyvärr slut, ungefär samtidigt som din reskassa. För när dina pengar är slut måste du börja kasta dina levande växter. En växt för varje runda som du inte kan betala för. Det gäller att ta sig tillbaka till London innan reskassan runnit torr för att inte gå miste om dina hårt förvärvade växter. Medan du har varit ute på äventyr har ditt residens hemma i London tickat på och din inkomst har lagts på hög. Denna förmögenhet kan du plocka upp när du återvänder och använda för att ta dig ut på nya äventyr.
Men det viktigaste när du återvänder till ditt residens är att lämna av dina växter. Du får som sagt fler poäng för levande växter än vad du får för dina pressade växter, men även pressade växter ger poäng i slutet av spelet. Vart tredje levande växt du återvänder med ger dig ett ryktespoäng och desto fler ryktespoäng du har desto mer pengar genererar ditt residens medan du är ute och reser.
Det gäller dock att se upp, en del växter är giftiga och kan ge minuspoäng om de planteras bland dina övriga växter. Om du ändå vill plocka upp giftiga växter på dina resor har du flera alternativ till hur du kan dra nytta av dem. Antingen kan du pressa dem och enbart få en poäng för växten eller så kan du uppgradera din trädgård med en giftträdgård. Ett sista alternativ är att smyga in den i någon annan spelares trädgård, helt i enlighet med reglerna, för att de istället ska få minuspoängen från växten.
Giftträdgården och andra trädgårdselement kan du inhandla när du är tillbaka på din herrgård. Dessa ger dig fler ryktespoäng eller möjligheten att bära med dig fler levande växter på dina resor. Att inte förringa är dock sparandet av pengar till de faktiska resorna.
Utöver växtkort och eventkort finns även föremålskort. Dessa kan bestå av saker så som vapen eller medicin, men även av husdjur och resekompanjoner som du har med dig under dina resor. De olika föremålskorten ger dig som sagt bonusar på dina eventslag eller kan i vissa fall låta dig ignorera ett dåligt kast.
När någon spelare når till tolv ryktespoäng får alla spelare en runda till på sig att försöka maxa antalet växter i sin trädgård. Om du inte hinner tillbaka till London under denna sista runda, räknas inte de växter som du samlat in.
Poängen för alla levande och pressade växter räknas ihop för varje spelare och den med mest poäng vinner spelet. Dessutom finns det ett antal specialkort som skiftar från en spelomgång till nästa som ger extra poäng vid spelets slut, till exempel till den spelare med flest växter från en och samma kontinent.
Spelets stil var det första som fångade mig. Med de 1800-tals inspirerade växtkorten och de landskapsmålningar som används för de olika eventen har spelet ett elegant uttryck, nästan lite lyxigt med sina robusta kort och spelpjäser i trä. Kvalitén på spelets alla komponenter är väldigt hög.
Det tar en stund att komma in i alla reglerna, men alla de som jag spelat med har efter några rundor fattat galoppen och det flyter på oavsett brädspelsvana. Ett kort som kortfattat förklarar de olika stegen i din runda underlättar för alla att hänga med. Det står på lådan att det ska ta omkring 45-90 min att spela igenom en omgång, men jag har aldrig kommit under 3 timmar för en hel genomspelning med 5 spelare. Antagligen för att vi alla läst eventkorten högt med inlevelse, för texten på dem är extremt rolig. Om man skippar detta segment av spelet tycker jag att en stor del av spelets humor går förlorad. Om inte alla spelare är fullt intresserade av spelet så kan en spelomgång med 5 spelare kännas väldigt lång. Inte för att varje spelares runda är särskilt lång, men en varv runt bordet kan ta tid innan alla har satt sig in i spelet. Mitt tips är att spela med de som är spelsugna på riktigt och eventuellt bryta upp spelomgången i två, vilket jag gjort vid flera genomspelningar i stor grupp.
Spelet är på engelska och har en ganska stor del av komplexitet vilket gör att det passar sig bättre för en något äldre publik. Själva föreslår spelutvecklarna 8 år och uppåt, vilket jag nästan tycker är lite lågt. Om någon yngre än tolv år är med och spelar så blir det nog mycket upp till en medspelare att hjälpa till med de olika stegen i varje runda. Att kunna engelska tror jag även höjer upplevelsen, både för att skämten i eventkorten annars lätt går en över huvudet och att alla konsekvenser blir svårare att förstå. En aspekt som en del ovana spelare kan ha svårt för är att det kan ta en bra stund för alla spelare att spela en runda var. Ungefär halvvägs in i spelet löper det på snabbare, dels för att alla spelare lärt sig reglerna men även att varje spelare har fler resurser att röra sig med.
Botany är enligt mig ett fantastiskt vackert spel men en väl avvägd balans mellan taktik och tur. Det känns som att vi som spelare kan påverka tillräckligt mycket för att de oväntade händelserna ska göra stor skillnad mellan den förberedde spelaren och den som litar mer på turen. Inte för att man helt ska underskatta turen, vilka kort du och dina motspelare drar ger en stor inverkan som håller alla på tårna. Den stora variationen av växtkort och eventkort gör att det är ett spännande spel som har stort omspelningsvärde. Inte minst för att det är lättare att spela sin runda och lägga upp sin strategi med erfarenhet från en eller flera tidigare spelsessioner. Komplexiteten gör att det kanske inte passar alla spelare eller spelgrupper, men det är absolut inte ett av de mest komplexa brädspelen där ute. Komplexiteten i varje runda och den strategiska planeringen flera rundor framåt tycker jag är det som ger spelet ett intressant djup istället för att bara vara ett vackert spel i hyllan.
Spelet är för 1-5 spelare och jag har vid ett tillfälle testat att spela det solo. Då finns det en karaktär vars initialer är AI som representerar motståndare och medspelare. Du som solo-spelare spelar då både din egen runda och hennes genom att följa ett antal principer för hur hon reser över kartan samt vilka saker hon köper när hon återvänder till London. Möjligheten att spela ett brädspel solo är alltid något som jag välkomnar och jag tycker att Botany funkar relativt bra att spela på egen hand. Jag skulle dock säga att det gör sig som bäst med 3-5 spelare då eventkorten blir mycket roligare att läsa högt ihop med någon annan än tyst för sig själv. Flera spelare ger även spelet en mer intressant komplexitet då du som spelare måste hålla koll på hur långt övriga spelare kommit på ryktesstegen och hur många växter de samlat. Jag har aldrig själv testat spelet på bara två spelare, men min uppfattning är att de två spelarna skulle bli så gott som oberoende av varandra den större delen av spelets gång.
Själv är jag en växtnörd och skulle rekommendera detta till alla som älskar växter, men även den som vill ha ett spel likt Ticket to Ride, men med mer inlevelse tror jag skulle uppskatta Botany som spel. Det krävs dock att åtminstone en av spelarna är en relativt inbiten brädspelare som kan sätta sig in i reglerna inför den första genomspelningen. Utvecklarna Dux Somnium Games har även en uppföljare på gång som heter La fleur och utspelar sig helt och hållet i Frankrike.
-Brädspel-
Botany: Flower Hunting in the Victorian Era. Lägsta pris ca. 615 kronor hos Dux Somnium Games 2024-09-25.