Innehållsförteckning
Steelseries fortsätter att spruta ut mängder av tillbehör för datorer, konsoler och mobiltelefoner – och med Arctis Nova 5P Wireless vill de föra samman alla dessa plattformar i ett singulärt headset. Ambitionsnivån är svår att argumentera emot, frågan är bara om slutresultatet motsvarar denna höga nivå?
Inledning
Steelseries har länge varit synonymt med idén om gamingheadsets för en överkomlig slant. Headsets där komfort såväl som god ljudkvalitet varit ledorden. Denna gång är det Arctis Nova 5-serien – och specifikt 5P modellen (det finns även en ordinarie 5:a samt en 5X för Xbox) som vill visa sig på styva linan. Priset för denna trådlösa Playstationfokuserade modell (vilket gäller även för Xbox modellen) är runt 1 600 – 1 700 kronor, vilket för tillverkaren är högre än vanligt. Ett pris som innebär att en mer samvetsgrann testning är nödvändig. Ju mer något kostar, desto större vikt av att det presterar utifrån dess förväntan samt ingångskostnad!
Känsla, komfort & design
Det första som jag slås av när jag tar på mig headsetet är dess låga vikt och dess tygförsedda öronkuddar. Ingen större vikt innebär att du utan problem kan bära lurarna under lång tid; något som följs upp med de mjuka och sköna öronkuddar som följer med. Sett till övrig konstruktion i detta svarta enhetliga headset, upplevs det att vara oväntat plastigt. Huvudbandet över användarens huvud är till viss del i gummi vilket skapar en god elasticitet, men på det stora hela är det överraskande ”billigt” i sin känsla. Sidoskärmar ger även de en plastig upplevelse – och även om jag kan förstå det utifrån målet om att få ner vikten – är det osedvanligt okaraktäristiskt för Steelseries. Visst har de alltid dragit ner på saker här och var, men de har i regel varit någorlunda pålitliga i hållbarhet… Men här känns det på gränsen till för bräckligt känner jag.
Nåja, utifrån en mer estetisk vinkel är det på många sätt samma gamla Steelseriesdesign. En svart utformning, med mjuka rundade detaljer, utan RGB-inslag, med ett tunt tygband som går under huvudbandet och ligger mot hjässan. Det är en ren och strömlinjeformad design som skänker det en tydlig stil, och är en som idag blivit etablerad som ”Steelseries”-looken skulle jag vilja påstå. De vet sitt formspråk helt enkelt.
Ljud, mikrofon & gränssnitt
För ovanlighetens skulle står mikrofonen ut mer än själva ljudbilden i drivelementen. Steelseries Clearcastmikrofon är som namnet antyder väldigt tydlig. Den har en ljudbild framtagen för gamers primärt – vilket yttrar sig i en högdiskant men extremt tydlig röst hos användare. Därutöver finns det fler inställningsmöjligheter i Steelseries programvara GG där framförallt en flik vid namn Sonar står ut. Här kan du ställa in din EQ för ljuduppspelning, men i mikrofonens fall kan du lägga till ’Clearcast AI Noise cancellation’ som automatiskt justerar bakgrundsljud. Är det som så att du inte får ett tillfredsställande resultat med denna ’Clearcast AI Noise Cancellation’ kan du istället starta mer individuella reglage som inte är AI-baserade. Exempelvis ’noise reduction’, ’noise gate’ och ’compressor’. Detta parat med ett gäng profiler att välja emellan, samt mixerfunktionalitet – där du kan välja valfri källa för ’Game’, ’Chat’, ’Media’ och ’Aux’-källor till exempel gör att Steelseries programvara GG kan vara ett värdefullt verktyg för de som vill anpassa sin användarupplevelse ytterligare.
Tyvärr för Steelseries är vår erfarenhet med denna programvara inte värst tillfredsställande. Inte nog med att programvaran buggar ur, den verkar även påverka headsetet från och till på ett märkligt sätt. Grejen är att om du aktiverar Sonar, som är denna till synes rika del i programvaran GG, så adderar du ett stort antal virtuella källor. Samma källor som förvisso är anpassningsbara i programmet, men som dessvärre ledde till mycket strul då och då. Anslutningen var bara inte pålitlig, och detta parat med en programvara som behöver mer tid i ugnen gjorde att jag var tvungen att avinstallera GG och köra helt utan. Detta innebär dock att flexibiliteten skadades rejält – vilket knappast hjälper ett trådlöst headset av detta slag.
Ja, för elefanten i rummet är nämligen själva ljudbilden när du lyssnar. Mikrofonen är duglig om än nästan imponerande, men dess platta och digitaliserade avart som är Arctis Nova 5P:s ljudbild är definitivt en av de svagare jag testat på sistone. Den gick att förbättra med hjälp av Sonar i programvaran – när du sitter vid datorn – men som bäst blev den duglig. Med en svag bas från start, ett mellanregister som mest är en axelryckning samt en överrepresenterad diskant var det ofta jobbigt att lyssna. Det hela kunde då hjälpts av de komfortabla öronkuddarna, men dessvärre – vilket jag inte lyft än – är att själva headsetet trycker sig in mot hjässan lite väl hårt. Detta kan definitivt vara något som är mer ett problem för mig specifikt – då jag har ett större huvud än genomsnittet, men det resulterade oundvikligen i en otrevnad under längre tid. Vilket känns som en paradox då öronkuddarna i sig själva ändå kändes mjuka och trevliga. Har du en mindre storlek sett till ditt huvud kan detta möjligen inte vara ett problem…
Värt att titta in…?
Så med en knappt överkomlig ljudbild och obehagskänsla efter en stunds användande för mig personligen, övervann dessvärre svagheterna de styrkor som fanns här. Lägg därtill det faktum att Steelseries övriga headsets – särskilt de eminenta Arctis Nova 7 och Arctis Nova 7X inte är allt för mycket dyrare än detta och du får en ’huvudkliare’ av episka proportioner. Arctis Nova 5P Wireless bjuder åtminstone på en redig batteritid – hela 50-60 timmar, vilket definitivt är underbart, men i dagens mördande konkurrens är det svårt att hitta en bra plats för just detta headset.
När det kommer till lätthet sett till konsolanvändande är den tacksamt enkel åtminstone. Den medföljande USB-C dongeln (medföljer även adapterkabel för ordinarie USB) gör det enkelt att koppla den mot sin Playstation 5 – något som sedan direkt hittas och kan användas omgående. Bara utifrån aspekten av att använda denna primärt för konsol, gör att den åtminstone är alldeles utmärkt – även om prisbild och komfort även där kan bli ett hinder potentiellt.
Vad gäller just Playstation 5 specifikt, är Tempest 3D Audio åtminstone ytterligare en ljusglimt i en annars så becksvart värld. Headsetet saknar på konsol programvaran, men i Playstation 5:s fall kan det åtminstone luta mot det eminenta spatiala ljudet. Intressant ändå att avsaknaden av Sonar och programvaran i övrigt, får Arctis Nova 5P att glänsa än mer på konsol. Extra värt för er som ämnar att bara använda headsetet på denna plattform.
Är det som så att kommunikation är A och O för dig, och du vill spela oavbrutet – med möjlighet (när det går) att själv välja vilka källor du lyssnar ifrån. Ja, då kan Arctis Nova 5P potentiellt vara värd att titta närmare på. Dessvärre skulle jag säga att du gör bättre i att kolla in tillverkarens övriga headset, då denna bara inte håller måttet i vår mening.
Högtalarelement
Neodymiumelement: 40 mm
Hörlurarnas frekvensrespons: 20–22 000 Hz
Hörluarnas känslighet: 93 dBSPL
Hörlurarnas impedans: 36 ohm
Hörlurarnas totala harmoniska förvrängning: < 1 %
360 ° Spatial Audio: Stödd
Mikrofon
Mikrofontyp: ClearCast Gen 2.X – helt indragbar bommikrofon
Mikrofon med polarmönster: Dubbelriktad brusreducerande
Mikrofonens frekvensrespons: 100–10 000 Hz vid 32 kHz/16 bit
Mikrofonkänslighet: -38 dBV/Pa
Simultaneous Wireless: Batterilivslängd
Upp till 50 timmars 2.4 GHz trådlöst eller 60 timmar med Bluetooth
Snabbladdning via USB-C: 15 min för 6 timmars speltid
Recensionsex tillhandahållet av Steelseries.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Steelseries Arctis Nova 5P Wireless. Lägsta pris 1 699 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-06-05.