Saints Row är tillbaka, men kanske inte på sättet du kommer ihåg från de två senaste spelen i serien. Här får vi en omstart av serien med ett litet gäng av kompisar som har fått nog och vill skapa något alldeles eget. Hur bra omstart är det och kommer man ha kul när man upplever spelet, ja det ska vi gå igenom nu.
Som jag skrev här ovan i introt är det här en hel omstart för Saints Row-serien, borta är de gamla karaktärerna som vi följt i den tidigare spelserien och vi får nu följa ett nytt gäng av kompisar som vill starta upp ett eget gäng. Aliens, cybervärldar och falliska lila handvapen är ett minne blott. Här återgår man till en mer seriös och realistisk (så realistiska man kan ha i ett FPS-spel där man kan skjutas 35 gånger och sedan skaka av det som det vore ingenting) berättelse och verklighet.
Gänget vi stöter på i början av spelet består av vår namnlösa huvudkaraktär som kallas för bossen, ej självutnämnd boss men den som ställer upp och hjälper de andra när de behöver. Vi har Eli som är hjärnan bakom gänget och lite av en nörd, Neenah är vår biltokiga kompanjon från Los Panteros och hon uppskattar fin konst. Sist har vi Kevin som är gängets party snubbe. Han älskar att laga mat samt han är från gänget The Idols, han verkar aldrig vilja ha på sig en tröja.
Dessa fyra är vad som kommer bli starten på The Saints som de kommer kallas sig. De fyra delar lägenhet och har svårt att få pengarna att gå ihop för hyra och mat. Därför bestämmer de sig för att råna lite ställen för att dra ihop de pengar de behöver, men det räcker bara så långt. Efter lite om och men där de haft motgångar med sina respektive gäng bestämmer sig de fyra ”varför startar vi inte upp ett eget gäng”. Det är precis vad de gör, men de måste hitta en plats för gänget, ett namn och en logga. Som tur är hittar Neenah i tidningen att det finns en perfekt plats för dem i en övergiven kyrka. Och såklart är det härifrån som gänget hittar sin plats, logga och namn på sitt gäng. Nu är det dags att sakta men säkert börja ta över all verksamhet i Santo Ileso. Men låt oss se över några andra saker innan jag kommer till det.
När man startar upp spelet får man skapa sin egen karaktär. Här får vi valet av att skapa en person som ser mänsklig ut och inte ”hej kom och hjälp mig” som i de två tidigare spelen. Visst, man kan ge karaktären grön eller blå hud men knäppare än så blir det inte. Det finns ganska stor variation kring hur man kan skapa sin karaktär, vill du vara en man med enorma bröst och knallrosa hy? Ja det går. Eller varför inte en kvinna med manlig röst, värsta afrot och ikoner över bröstvårtorna? Självklart går också det! Min blev mer av hur jag såg ut för 20 år sedan, med lite gröna kläder (tråkigt kanske men det är så jag ville ha det).
Spelet går som sagt ut på att bygga upp The Saints till det ledande gänget i staden och det finns många saker att göra för att komma dit. Du kan bygga ut ditt gängs revir genom att ta över stadsdel för stadsdel. Tidigt i spelet får man en karta i kyrkan som visar upp hela staden och hur den är uppdelad i olika områden. Här kan man välja att bygga olika kriminella verksamheter på utvalda platser över kartan. Dessa verksamheter drar in pengar passivt i bakgrunden medan man spelar. Man kan höja hur mycket de tjänar genom att ta bort de hot som finns i området verksamheten finns. Det kan vara att ta död på x antal fiender, spränga deras fordon eller hitta och förstöra polisfordon som står och spionerar.
Man kan också utföra uppdrag ifrån verksamheten. Varje verksamhet har ett visst antal saker som man kan genomföra innan det räknas som att man har ”klarat” av verksamheten. Det finns fortfarande saker man kan göra efter man har klarat av verksamhetens uppdras och fortsätta tjäna en liten slant. Ett exempel på verksamhet är t.ex. Bright Future Disposal, här ska man åka och hämta lastbilar som fraktar tunnor av kemiskt avfall. Här gäller det att försiktigt köra tillbaka till avfallsstationen man byggt utan att köra in i något. Om man kör in i något kommer tunnorna bli instabila vilket gör att risken för att de kommer explodera blir större. Nu måste man köra med gasen i botten för det håller tunnorna lugna och försöka ta sig tillbaka fortast kvickt. Ju fler tunnor desto mer betalt får man och man ska köra tillbaka ett antal lastbilar innan man är klar med verksamheten. En är att man ska ta tillbaka saker från folk, som t.ex. hämta en brandbil och dra den tillbaka eller varför inte en motor som man bara släpar direkt på asfalten. Grejen här är att inte slå objekten man forslar in i andra fordon eller saker läng vägen då de har en hälsomätare och när den når noll förlorar man uppdraget.
Mobilapparna:
Det finns huvuduppdrag och utmaningar man kan välja i menyn att göra. Huvuduppdrag är det som för historien framåt och utmaningar kan vara att skjuta tio Idols i huvudet och sen tio gånger i skrevet. Det finns stor variation på utmaningarna och de ger primärt pengar och xp. Med den xp man får låser man upp nya förmågor, dessa kan vara förhöjt liv, handgranater eller beserker mode. Genom att utföra och klara av utmaningar kan man låsa upp nya perks. Det finns tre nivåer att låsa upp och dessa kan vara allt från att röra dig snabbare när du siktar, drar till dig ammo och pengar som ligger på marken eller att du drar mindre uppmärksamhet från polisen.
Det finns en app som heter Wanted, här får man i uppdrag att ta död på en eller vissa personer som någon vill ha död på och man får pengar och xp som belöning. Det finns en Valuta-appen som visar hur mycket pengar du har tjänat in genom dina verksamheter, här kan man föra över dem från appen till ditt artificiella konto därefter kan man spendera dem bäst man vill. Det finns en maxgräns för hur mycket man kan tjäna innan den är full, men för varje ny verksamhet man införskaffar höjs den maxgränsen.
Vill man ringa in någon av vännerna eller behöver man ett nytt fordon kan man få en utkörd till där man är genom att se över sin kontaktlista. Collectable-appen visar bara upp saker du har samlat på dig under spelets gång, dessa går att använda att inreda i kyrkan på utvalda platser. Playlist är all musik och man kan göra sin egen musiklista.
Det som jag tycker var nästan roligast att uppleva var de uppdrag som var med de andra tre i gänget. Eli är lite av en nörd och genom detta fick vi ett LARP-uppdrag (Live Action Role Playing), här ska man tillsammans ge sig ut, klä sig i kartongrustning och använda LARP-vapen som inte dödar. Det var ett sådant udda avbräck från allt ordinarie mördande till att folket man skjuter eller hugger under LARP sektionen gör så överdrivna dödsscener när de dör. Även Neenah och Kevins sidouppdrag var roliga, men det som jag tyckte bäst om var att man fick en bättre bild av dem som personer och vad som drev dem till vilka de är idag.
Striderna i spelet är alla i tredjepersonsvy, om du använder skjutvapen eller handvapen. Du har ett vapenhjul där det finns ett stort antal vapen att välja mellan, allt från pistoler till raketgevär. Man har även en specialattack som tar död på fienderna, vissa fiender har dock en sköld som man måste skada tillräckligt mycket innan man kan använda attacken på dem. Specialattacken byggs upp sakta men säkert och man ser Saints-loggan som fylls upp på skärmen, när den är full kan man använda den igen.
Vapen kan köpa i butiker som finns runtomkring i staden eller kan även ges genom vissa uppdrag. Man kan även köpa kläder i butiker, hittar du inte den rätta tröjan får man bara leta vidare. Det finns många andra saker man kan göra runt omkring i staden, du kan hoppa i containrar och leta efter skatter, åka omkring och ta bilder på kända saker i staden eller använda sin wingsuit. Nej, det finns inga superhopp 30 meter upp i luften och flyga iväg. Wingsuiten används uppe på höga tak eller genom att hoppa ut ur en helikopter.
Historien i spelet håller väldigt väl och jag känner inte att jag saknar något från de föregående delarna av serien. Här får vi ett gäng som jag gillar väldigt mycket, de har alla olika personligheter och kommer från de olika gäng, men fortfarande har de vänskapen mellan dem som gör att de är starkare ihop. Huvudhistorien i spelet är av en lagom längd och man kommer kunna fylla ut speltiden med alla verksamheter man bygger, utforskande av staden och alla olika utmaningar som finns. Det finns lite för alla här.
Kartan är av en passande storlek, den är inte för liten eller för stor utan lagom för att fylla sitt syfte. Till skillnad från t.ex. Far Cry 6 som hade en enorm karta känner jag att det här räcker precis för vad man behöver under spelets gång. Samt att jag blir inte uttråkad av alla pluppar som finns på kartan i Saints Row, vilket jag blev under tiden jag spenderade i Far Cry 6.
Grafiskt har jag inte något att klaga på, det har en semirealistisk stil på karaktärerna, med en hint av lite cartooney också. Men till skillnad från föregående spel är det här mycket bättre. Spelet flöt på bra och jag gillade verkligen den världen man har byggt upp med allt från neonbelysta städer till de ökenlandskap som finns i de yttre delarna av kartan.
Musiken, ja här finns det massor att välja på. När man kör bil har man en massa stationer att välja mellan, med allt från lationbeats till klassisk musik. Rösterna i spelet är väldigt bra också, eller i alla fall den jag valde för min karaktär och de andra i spelet. Ljudet på staden och omgivningarna var riktigt bra, dock tycker jag att billjudet var lite lågt och man knappt märkte av det. Detta är lite synd när jag har ett byggt ett monster till bil och då vill jag att marken ska skaka av dess mullrande motor när jag kommer åkandes förbi.
Fysiken i spelet har varit lite si och så , särskilt då jag ibland råkat träffat en kant av trottoaren och skuttat upp ett tiotal meter i luften. Eller för den delen när man råkar blir träffad av andra fordon och flyger iväg som man vore ingenting. Visst dessa saker kan fixas i nästkommande patch, det känns bara skumt när ens fordon påverkas så mycket av en liten skitsak i vägen..
Saints Row är en fräsch nystart på serien. Det har en god grund att bygga ifrån och jag tycker att bitarna för spelet faller väl ihop med vad jag förväntar mig av ett Saints Row placerat i en mer realistisk värld. Jag hade gärna sett mer expansiva uppdrag som tar längre tid att utföra, men jag är nöjd med det som gives i spelet. Frågan jag undrar över är hur fansen av de två senaste spelet kommer känna över den enorma förändringen, men jag både tror och hoppas att om det är Saints Row de är ute efter så kommer de få det här, för det här är grunden till vad Saints Row är.
Denna recension baseras på PC versionen.
spelet finns även till Playstation 4/5, Xbox One/Series X|S.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Deep Silver.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.