Efter en skakig start kom Razers nya Audio Mixer mer till sin fulla rätt. Men det krävde finlir som många med all säkerhet hade gett upp på om de blivit tvungna att vara med om. Till slut var dock allt igång och visade på riktigt vad Razers Audio Mixer faktiskt gick för. Om det är tillräckligt? Vi får väl se vad slutbedömningen blir…
En spartansk svart mixer är vad som dykt upp från Razer. Deras Razer Audio Mixer är mest till för streaming och låter dig som användare välja upp till fyra källor för de fyra fysiska ljudreglage som finns på mixern för att korrelera med en källa i Windows; allt för en enklare streamingstund. Därefter kan du i programvaran Synapse reglera diverse inställningar (effekter, Noise Gate etc.) på ett någorlunda lätt sätt. Problemet är snarare att på ett logiskt sätt ens nå dit, men mer om det senare…
Själva mixern är egentligen en PreAmp (läs glorifierat externt ljudkort) vilket innebär att du ska kunna plugga in XLR mikrofon (eller USB mikrofon via omvägar) och därefter få en helhetslösning för arbetet med streams och liknande. Den nästan halvt kilo tunga mixern bjuder på fantommatning för XLR mikrofon, 3.5 port för både Line in/Line Out, samt mikrofon in och hörlursingång. En ärligt talat kompakt och välgjord produkt på ett rent fysiskt plan som imponerar i sin enkla men rena design. Just att kunna kombinera flera källor till enheten liknande mer dyra lösningar som GoXLR gör att emuleringen verkligen lär fungera väl för de entusiaster där ute.
Utöver streaming finns det fler användningsområden: oavsett om det är för Teams/Zoom samtal, inspelning av videoprojekt, musik eller bara lyssnande av din favoritmusik i Spotify. Det mesta underlättar ditt vardagliga arbete – vad det än månne vara. Och med inbyggda funktioner som exempelvis ’Noise Gate’, blir du snabbt av med bakgrundsljud som du helst velat vara utan.
Installationen är dess främsta nackdel…
Att koppla källor rätt och faktiskt få mixern att fungera väl krävde dock en del jobb. I dessa fall, särskilt om man räknar in prisbilden, ska det bara inte vara så här omständligt. Manualen skapade förvirring och beroende på din källa (ex. en XLR mikrofon) kan det vara externa saker som mixern inte vill fungera med – även om det inte står någonstans. Efter att ha testat en bunt XLR mikrofoner märktes det att de mer strömkrävande mikrofonerna ibland skapade statiskt brus i inspelningen, trots den inbyggda Noise Gate som finns. Medan andra fungerade bra från start. Sedan kommer vi till förvirringen med USB mikrofoner, där du behöver koppla mikrofonens USB-kontakt till din dator och sedan koppla en 3.5 mm kabel från din mikrofon till mixerns linjeingång för övervakning av ljud. Med andra ord går det då bara med USB mikrofoner med en extra 3.5 mm utgång för att detta ens ska gå. Dessutom dikteras USB mikrofoner av Windows inställningar, så även om du vill reglera via mixern, blir det avsevärt svårare. Nåja, nu skulle jag säga att USB mikrofoner för specifikt denna mixer är en sekundär lösning, där XLR mikrofoner är det som egentligen blir ett måste.
Programvaran parat med tvånget att ställa in källorna för varje kanal skapar lite oreda. Visst, du kan i mikrofonfliken i Synapse justera ljudstyrka, Noise Gate etc, och även variera eko, reverb etc under effektfliken – men dessa fick jag inte ens att få igång i början på grund av vilken källa som gick var. Här var Synapse väldigt otydlig och kändes godtycklig mer eller mindre när och om den ville fungera som den skulle. Men efter ett gäng timmars bökande var dock allt igång som det skulle, och då kunde jag få mikrofonens upptagning att låta fantastiskt, och framförallt var översikten man fick något som verkligen kommer gynna användare av mixern. Nu kunde jag smidigt mute:a min mikrofon, eller rentav bleep:a om jag sade något fult ord (liten kul detalj med mixern) och framförallt justera olika källor oerhört smidigt. Det gick alltså till slut, även om det satt djupt inne…
Värt att skaffa?
Det kan vara att Razer Audio Mixer enbart har ett par barnsjukdomar att fixa. Jag har märkt att olika drivrutiner fick den att krocka och inte fungera, och dessutom var det till och med andra programvaror som var boven. D.v.s. inkompatibilitet. Men efter allt knixande gick den igång, och visade sig vara ett väldigt flexibelt och framförallt välljudande verktyg för den som vill använda flera ingångar (konsoler, musikprogram etc.) samtidigt, och framförallt ha kontroll över situationen. Synd bara att kontrollen inte direkt var plug-and-play som jag hoppades.
Med rätt mikrofon kan du dock nå nästa nivå i ditt streamande även om dess prisbild på nästan 3 000 kronor kan sätta käppar i hjulen. I slutänden är detta riktat mot entusiaster som vill ha en smidig liten lösning, som ser cool ut, och faktiskt presterar väl. Men som också har tålamodet till att göra de justeringar/inställningar som krävs… vilket inte är alla direkt.
Dimensioner: 155 mm x 115 mm x 55,3 mm
Vikt: 468G (utan kabel), 526g (med kabel)
Analoga anslutningar: Hybrid XLR och 6,35 mm port, 3,5 mm linjeingång, 3,5 mm linjeutgångsport, 3,5 mm hörlurar
Utport
Digitala anslutningar: 1 x USB-C, 1 x optisk ljudkabel
Ljudeffekter: Noise Gate, Kompressor, EQ, Echo Reverb, Preset, Voice Changer, Key Shifter, Vocal Fading
Frequency Response: 10Hz till 20kHz
Dynamiskt intervall: >110Db
Systemkrav: Microsoft Windows 10
Recensionsex tillhandahållet av Razer. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Nylanserad och därmed i färre butiker – riktpris 2 999 kronor. Prisjakt.