Hem RecensionerSpelrecensioner Neon Abyss

Neon Abyss

av Martin "Fyghar" Johansson

Neon, techno, gevär, monster. Det är vad Neon Abyss erbjuder och jag kommer stå först i kön för att kötta, och eventuellt dö.


Spelet börjar med att Hades behöver din hjälp. Titaner har tagit över hans affärer och han gillar inte det, så han erbjuder en dryck och om du dricker den så kommer du att hamna mitt i striden, strax efter en kort tutorial. Det är egentligen all information jag får i början av spelet, sen är det upp till mig att spöa fiender, bossar och komma vidare. Det är en charm jag tycker roguelikes har, att det är upp till mig som spelare att lista ut hela storyn. Ju bättre jag blir, desto mer kommer jag att lära mig om vad som händer i spelets story.

När det gäller gameplay så är det en liten mix av roguelike, plattform och shooter. Man springer från rum till rum och hoppar runt i rummet för att kunna skjuta på allt som rör sig, för allt som rör sig vill döda mig. Men det kommer finnas gott med uppgraderingar och ägg som kommer att hjälpa mig på lite olika sätt. Nu kanske du funderar lite på vad jag menar med ”ägg”, och det gör du rätt i. Under tiden man spelar kan man plocka på sig ägg som sedan kan kläckas till olika medhjälpare som kan hjälpa till på olika sätt. De kan hjälpa till att skjuta, producera saker eller vara helt värdelösa. Allt beror på situationen. Detsamma gäller de olika skjutvapnen man kan hitta och byta ut, vissa gevär fungerar bättre med vissa uppgraderingar. Men man lär sig vad som fungerar med vad efter en hel del försök, och misslyckanden. För tro inte att du kommer kunna ta dig igenom det här spelet utan att dö, var istället beredd på att du kommer dö väldigt, väldigt mycket.

Men döden är inte helt hemsk, för man kommer tillbaka till en bar där man kan köpa uppgraderingar för emblem som är belöningar för att döda bossar. Det kan vara items, karaktärer eller passiva effekter som påverkar hela spelet i fortsättningen. Det finns dock en anledning till att man får emblemen när man besegrar bossarna, för de är inte helt enkla. Varje boss har en unik stil och attackerar då också på ett unikt sätt. Utöver det så har de alla två faser, så de attackerar på ett sätt i början och när man har skadat dem tillräckligt så attackerar de på ett annat sätt. Det är en kul variation och håller spelet ständigt intensivt, och jag gillar det.

När det gäller ett sånt här spel så vill jag ha stabila kontroller, och det känner jag att jag har här. Jag är lite fundersam över varför de valde att mellanslag för att hoppa när man rör sig med ASD för att gå höger, vänster och neråt. Det funkar visserligen, men jag är lite fundersam över det valet. Men att man siktar och skjuter med musen är mer logiskt, även om det känns väldigt klumpigt i början. Jag skulle dock tippa på att det är mer ovana än att det är klumpigt, för efter några omgångar så känns allting betydligt smidigare.

Spelet har en charmig pixelgrafik, den är rätt simpel men samtidigt komplex när man faktiskt börjar kolla in detaljerna. Varje rum känns unikt och väldigt stämningsfullt, och att karaktärens utseende ändras varje gång jag plockar upp ett nytt item visar att de har haft riktigt kul när de har gjort grafiken till spelet. Att jag dessutom har kul varje gång jag ser karaktären förändras är också en bonus.

Musiken känns intensiv när jag spelar och det passar perfekt. Vissa rum har lite lugnare toner som markerar att jag kan slappna av lite, det uppskattas ordentligt. Utöver musiken så är ljuddesignen riktigt bra, jag gillar hur gevären låter, hur fiender skvätter när de dör och explosionerna från mina granater. Ibland blir det mycket ljud för att det händer mycket, men jag tycker aldrig att ljuden känns överväldigande.

Allt som allt så tycker jag att Neon Abyss är ett riktigt kul spel. Jag tycker det påminner om The Binding of Isaac som jag har spenderat hundratals timmar på, men det är inte kontrollerna eller grafiken eller ens musiken som får mig att tänka så. Nej, utan det är grundmekaniken i spelet, att jag som spelare måste utmana mig själv till att bli bättre för att komma vidare, men även att jag blir belönad när jag dör. Mest är min belöning erfarenhet, så jag vet vad jag inte ska göra nästa gång, inte för att det hjälper direkt eftersom nivåerna förändras varje gång jag spelar. Men om inte annat så vet jag hur jag dödar mina fiender bättre.

Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet kommer även till Nintendo Switch, Playstation 4 samt Xbox One.

Neon Abyss. Lägsta pris 19,99€ enligt Steam 2020-07-14.

Recensionsex tillhandahållet av Team 17.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar