Har du någon gång varit i en identitetskris, känt att du inte riktigt vet vad du vill vara och försöker vara flera saker samtidigt? I den situationen befinner sig spelet Kamiwaza: Way of the Thief.
Kamiwaza är från början ett spel till Playstation 2 och som lanserades i Japan 2006, men det har dröjt fram tills nu för oss i väst att få uppleva det. Denna gång i den remastrade utgåvan, Kamiwaza: Way of the Thief. Vi spelar som Ebizo som är en del av tjuvgänget “the Silver Ravens”. På sitt första uppdrag bevittnar Ebizo när hans kompanjoner dödar oskyldiga. Ebizos mentor Ainosuke beordrar Ebizo att fly med den enda överlevande, flickan Suzuna och han gör det. Ebizo bestämmer sig för att lämna tjuvlivet bakom sig för att ta hand om flickan. Det går ett tag och de båda lever i frid och fröjd, tills en dag när Suzuna blir sjuk och Ebizo inte kan finansiera medicin för att läka henne. På grund av detta blir han nu tvungen att ta på sig rollen som tjuv igen för att ha råd att rädda Suzuna. Berättelsen i spelet är enkel, men jag tycker ändå att den fungerar bra som motivation till spelets gameplay. Istället för att bara vara en simpel tjuv har du faktiskt en anledning som inte bara är självisk.
Jag nämnde i ingressen att spelet hamnat i en identitetskris, till detta nu: Spelet blandar två genrer som jag aldrig trodde att jag skulle se tillsammans, stealth och kombobaserad action. Spelet går ut på att du ska smyga runt och stjäla pengar från folk. Kruxet är att du ska slå ner folket med kombos för att få stilpoäng och högre belöning, men om du slår ner någon när andra ser på kommer staden gå på hög beredskap och du blir efterlyst, så det gäller att smyga, ta ner en fiende på ett stiligt sätt och sen smyga vidare. Tjuvarnas badhus i den södra delen av staden är ett ställe du kommer spendera mycket tid på. Där kan du låsa upp specifika uppdrag som ger mycket pengar och skaffa dig nya förmågor som du kan använda i stjälandet. Dessa uppdrag är oftast att du ska stjäla ett specifikt objekt från någon/några. Det finns intressanta idéer i spelets mekanik, men jag tycker att utförandet faller platt. Jag hade gärna sett att spelet hade haft ett större fokus på en typ av mekanik, smygande eller action. Det känns tråkigt att smyga runt när en har tillgång till den stridsteknik som finns i spelet. Sen tycker jag det är märkligt hur AIn fungerar. Människor går runt märkligt i staden på platser där de egentligen inte borde vara och attackerar dig. Ett exempel på det är att de går utanför tjuvarnas badhus helt slumpmässigt utan att de har något som helst att göra där. Stadens invånare känns bara påklistrade utan vidare motivation, vilket tar bort från trovärdigheten.
Kontrollerna tar ett tag att komma in i, inte för att de är särskilt avancerade utan snarare för att de är bökiga. För att smyga måste du hålla in höger trigger-knapp, vilket känns lite ointuitivt. Jag förstår att detta designval kan ha med spelets ålder att göra, men det hade ändå kunnat ändras i remastern. Det hade varit smidigare om man kunde växla mellan smygläge och gång med ett enkelt knapptryck. Förutom att kunna smyga kan du även rulla, slå och sparka. Om du rullar in i smygning samtidigt som du slår initierar du en kombo som kan ta ner vissa fiender direkt. För att kunna spara alla pengar du stjäl bär du runt på en liten påse. Denna påse kan du sparka likt en fotboll för att stjäla objekt som ligger långt bort. Om du bär runt på för mycket i påsen kommer du dock blir lättare upptäckt, så det gäller att vara försiktig.
Grafiskt märks det att spelet är gammalt. Både karaktärsmodellerna och bakgrunderna ser suddiga ut och jag undrar hur mycket de faktiskt gjort med grafiken i remastern, för det ser verkligen fortfarande ut som att jag kör det på en PS2. Mitt största klagomål ligger dock på det ljudtekniska. Musiken är märkligt komponerad och stämmor går in i varandra och skapar dissonans och röstskådespelarna är oentusiastiska (ja, det är tydligt även om man bara kan köra med japanska röster).
Sammanfattningsvis har jag svårt att rekommendera spelet. Det har en del intressanta koncept som det inte lyckas hela vägen med, även om storyn ändå är ganska intressant.
Denna recension baseras på Switch-versionen.
Spelet finns även till PS4 och PC.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av NIS America.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.