Innehållsförteckning
För mig som precis läst House – the official guide to the hit medical drama av Ian Jackman dök det här spelet upp i precis rätt tid. Boken beskriver hur det är/var att arbeta med serien House MD, en rekommendation om även du är ett fan av serien. Nu fick jag chansen att göra mitt eget House MD, trodde jag…
Välkommen till Kissengate films!
Spelet börjar enkelt, vad ska din studio heta och vilket årtionde vill du börja? Jag döpte min studio till Kissengate films (istället för Lionsgate) och ville börja ända från början! Ända från jordens skapelse fick jag ju givetvis inte börja men jag fick börja 1920 i alla fall. Du får välja att börja mellan varje årtionde från 1920 till 2010. Sen får du även välja vilken genre och tema du vill börja med, med möjligheten att låsa upp fler av båda senare i spelet. Valet är även ditt gällande vilken svårighetsgrad du vill spela på, vilket resulterar i hur mycket pengar du börjar med.
Efter att du bestämt allt detta börjar din introduktion, och här blir det väldigt mycket information att samla in. Några av elementen som: att bygga din studio, vilka objekt som krävs för att rummen ska kunna användas för tänkt ändamål, hur du anställer folk och liknande, känns ändå ganska naturligt om du spelat liknande spel förut. Till exempel Two Point Hospital. Du ska även lägga upp ett schema för under vilka timmar och vad dina arbetare ska jobba med. Du planerar för timmarna under ett dygn, men ett dygn är en månad. Nu kanske du tänker ”Men vad skriver människan? Ett dygn är väl ändå 24 timmar?” och ja, det kan man få tycka. Men det tycker inte spelet. När du har gått igenom dagens schema en gång, alltså för 24 timmar, skiftar januari till februari klockan 00.00. Detta förvirrade mig en aning först om jag ska vara helt ärlig men om jag tänker till realistiskt så filmar man nog inte en hel film under 1 veckas tid, utan snarare under några månader… Så jag fick helt enkelt ge med mig.
Nu vet jag inte om det var handhavandefel eller en bugg, men jag tog mig inte igenom hela introduktionen. Som tur är så finns dessa små ”kurser” som introduktionen innefattar också genom menyn, så blir det några problem som tidsbrist eller tillfällig brist på hjärnkapacitet kan du alltid gå tillbaka och göra dem senare. För mig var det lite rörigt i början då det finns en hel del att göra i spelet, men efter att ha klickat runt en stund löste det sig. Nu är det hög tid att diskutera spelets lockelse, filmerna!
Hallå? Filmerna!
Jag gjorde som sagt min debut under 1920, så nu är det svartvitt som gäller! En fin liten detalj är även att bilar och föremål är eniga med vilket år det är, du kommer därför inte se någon Tesla glida förbi utanför din studio under 1920. I ditt filmskapande får du väldigt många alternativ. Du väljer vilka som ska arbeta med filmen, vilken/vilka scener de ska spelas in på, var dina skådespelare ska stå och göra, vilken typ av stunts som ska göras med mycket, mycket mera. Du kan även förändra hur scenerna ser ut och bygga nya scener som passar till det tema eller genre du vill göra. När filmen är inspelad får du också redigera och titta på filmen om du skulle vilja det. Efter samma principer kommer du även kunna producera serier längre fram i ditt spelande, efter uppgradering. Du kan uppgradera din utrustning allt eftersom tiden går. Du får alltså mätta munnen efter matsäcken lite och nöja dig med att uppgradera till vad som var det nyaste och bästa under 50-talet, om det är där du är i spelet. Jag kände ju att jag var tvungen att vara lite tokig för att se vad spelets publik tyckte om det, och slumpade därför ihop några filmer. Om du också känner att det kan vara något för dig rekommenderar jag starkt att i alla fall kontrollera vad filmen heter, annars blir resultatet eventuellt en westernfilm som heter ”The Famous Pizza”. Jag menar inte att det är fel, du får ju givetvis göra precis som du vill i din studio, men jag själv såg nog rätt sammanbiten ut när jag insåg att min superspännande piratfilm hette ”The Dangerous Unicorn”…
När filmen släppts får du se hur många som tittar på den, om du tjänat några fans och annat smått och gott. I slutet av året hålls även Filmwood Awards där du kan få priser, med olika bonusar för nästkommande år. Det var faktiskt lite kul att sitta och titta vilka olika priser jag blev nominerad för och vilka som vann, men det är också skönt att ha möjligheten att helt enkelt skippa ceremonin och kamma hem priserna ändå. För att det ska kännas som lite extra Film(Holly)wood ska du även hantera dina anställda. Dina skådespelare, regissörer och producenter kommer önska att du hyr hus till dem i staden, som passar deras fame level. De kan också komma till dig med gnäll och tjat om att person 1 tycker att person 2 gjorde fel, där du får vara person nummer 3 som säger ”SKÄRPNING!”. Nu känner inte jag några skådisar personligen, men jag sitter ändå och tänker att spelet kanske är skapligt verklighetstroget.
Har jag dragit in dig tillräckligt nu för att du ska känna ”Jaaa, men varför inte? Jag kanske skulle prova för det låter ju kul.”? Bra, för nu kommer de mindre roliga aspekterna på spelet. För att jobba i olika genrer, olika teman och kunna uppgradera din utrustning behövs mitt absoluta hatobjekt i hela spelet – Research Points (RP).
För att kunna låsa upp det jag redan nämnt, nya rumstyper och ja – allt egentligen – behövs dessa RP:s. Jag förstår idén, för att kunna utveckla teknik och kunskap behövs det research. Du bygger dig ett fint litet labb, anställer forskare och sen är de igång. Anledningen till att det blev mitt absoluta hatobjekt, är för att det är så vansinnigt obalanserat. Jag startade på svårighetsgrad normal, ändå hade jag inom kort pengar så jag kunde fylla en pool och dyka ner, á la Von Anka. Jag hade alltså tillräckligt med pengar för att uppgradera 5-6 scener med nya kameror och hela baletten, men jag kunde inte låsa upp dem för jag hade inte tillräckligt med RP.
Ursäkta min rant
Jag förstår om du nu tänker ”Ja, men du gjorde väl fel då om det var så jobbigt?”, och tro mig, jag hade liknande funderingar. Jag gjorde därför min egen lilla research när det kom till dessa research points. Inte nog med att ”priserna” för utrustningen skiljer sig något uppåt väggarna. Ena nya temat kostade 4000 RP, en annan kostade närmare 200 000, vilket till synes är av anledningen – bara för att. Jag provade även att starta ett nytt spel, för att se om RP var anpassat efter hur långt du hade kommit i spelet, alltså hur många RP:s det var tänkt att du skulle ha kunnat samla på dig under tiden. Men icke! Det var samma pris och jag var lika sur. Undersökningen fortsatte, och då kände jag istället: ”Nej nu du ditt lilla sprattelvinkel till spel, nu ska du få se när det bara sprutar ut RP:s!”. Jag anställde och utbildade ett helt gäng researchers. Så till den överdrift att jag trots maxgränsen på 80 anställda, hade över 50 forskare som var fullt utbildade, för att få ut ungefär 300 RP:s per dag. Som ni kan ana var det en mycket missnöjd tant vid det här laget. Det allra värsta är att det känns som att det kvittar vad jag som spelare tar mig till, det är 300 per dag som gäller. Om de får äta, ta en drink och ta det lugnt om dagarna så de blir glada, får jag fler då? Nej. Om jag gör rummet finare så de blir glada, får jag fler då? Nej.
Som du förstått vid det här laget var jag mycket missnöjd över det här. Under tiden jag hade spelet kom det ut en liten patch och jag var snabb som attan in och kikade om detta hade berörts. Jag hittade inga patch notes och fick åter igen göra en snabb liten undersökning. Efter patchen verkar ”taket” för hur mycket RP:s du kan tjäna ligga på cirka 900 istället. En klar förbättring, helt klart. MEN, det är fortfarande vansinne i min mening att ingenting jag gör som spelare har någon inverkan. Jag sparkade en hel hög med övriga anställda, för att under loppet av ungefär två år ersätta dem med forskare. När du anställer nytt folk ur en viss yrkeskategori tar det ungefär 2 månader innan det dyker upp en ny nisse inom den kategorin som vill ha anställning nämligen. Jag utbildade dessa nya med en förhoppning om att jag kunde ta mig över 900 RP:s per dag, icke. Jag förstår konceptet till viss del, Rom byggdes inte på en dag och allt det där… Men jag vill faktiskt känna att valen jag gör som spelare på riktigt spelar någon roll. Oavsett om det kommer till vilka filmer jag väljer att göra, hur schemat är uppdelat, vilka som bor vart och om jag väljer att prioritera en viss yrkeskategori.
Mer gnäll…
När jag hade min pool av pengar kände jag att det var idé att faktiskt göra fint i min studio. Du har dekorationer, tapeter, golv och annat till ditt förfogande så du kan göra studion till din. I nuläget är dock alternativen begränsade, jag har förhoppningar om att det blir tillägg här i ett senare skede. Likaså sett till karaktärernas utseende då de i nuläget ser väldigt lika ut och det är svårt att skilja dem åt. Du har dock möjligheten att skapa dina egna karaktärer, jag kunde till exempel inte låta bli att skapa en karaktär från Scrubs. Som du ser nedan dock är det inget jag kommer rekommendera som ny profilbild för herr Zach Braff på grund av begränsade valalternativ även här.
Nåväl, förklaringen till varför jag drog en bulldozer över min fina studio. Något gick snett och spelet sa nej. Under perioden augusti – november 1950 provade jag alla möjliga tänkbara sätt att komma förbi november 1950, men spelet bara kraschade. Jag slutade räkna hur många det var efter krasch nummer 8… Till slut, efter många om och men, jämnade jag min studio med marken i ett sista försök att rädda min sparfil. Det, av någon anledning, löste problemet. Till spelets fördel behövde jag ju inte göra om cirka 30 år av mitt arbete. Till spelets nackdel behövde jag bygga om hela studion… Till spelets fördel igen förvisso, så är det lätt att bygga i spelet och det känns smidigt. Klonverktyget där du markerar vad du vill klona och sen bara placerar ut det är något som användes flitigt.
Tyvärr är det bara toppen av isberget när det kommer till problemen. Vid ett tillfälle var det en scen som inte varken gick att använda eller ta bort. Jag har en scen att välja för användning i min filmproduktion som inte längre finns. Scenerna jag har gjort och byggt på området kan hux flux bli tomma, även om de egentligen inte är det. Vad jag har sett kommer grejerna inte tillbaka heller. Det är inget superstort problem då de fungerar precis som vanligt, men det blir lite tråkigt att kolla på om man suttit och mödosamt försökt placera ut all rekvisita på sin scen. Setdesign har jag också några bekymmer med. Du har möjligheten att skapa dina helt egna scener, i olika teman, för olika genrer. Vilket i sig är superkul!
Här är valmöjligheterna för vilka objekt som ska vara på scenen begränsade. Du har en hög med grejer att välja mellan, men de är ”kodade” till ett visst tema. Hur väl din scen matchar med temat du har på filmen ska också – enligt utsago – spela roll när spelets recensenter betygssätter din film/serie. Utöver det kände jag inte att jag kunde ”möblera” riktigt som jag ville. Beroende på vilka objekt du satte in, både på dina scener och i din studio, ger objekten en bestämd värdering på rummet/scenen. Du höjer alltså dess prestige olika mycket beroende på vad du ställer dit. För det första såg jag aldrig något mönster där objekten gav utlovad prestige, och för det andra så innebar det att om jag skulle ha en ”bra” scen behövde den vara fylld till bredden, höjden och djupet med grejer. Jag kände alltså inte att jag kunde göra så ”fint” som jag hade önskat och jag tröttnade snabbt på att designa dem på grund av detta.
Dessa problem…
Allt eftersom min studio växte fick jag också anpassa de gemensamma ytorna så alla fick plats. Det i sig var smidigt, dra – släpp – pilla runt lite så allt ser fint ut – klart. Mitt största problem var matsalen. Trots att jag hade plats för alla anställda gnällde de på att de inte fick plats, åt inte och till följd av det blev de griniga. Detta problem fanns kvar efter patchen, men verkar bara uppkomma nu om jag snabbspolar, inte om jag har spelet på normala hastigheten. Menyraden där du kan spola, pausa och starta/fortsätta i normalhastighet, kan även lite hur som bli oanvändbar. Du kan styra med hjälp av tangenterna för att hantera hastigheten så det är lugnt egentligen, men det är ändå störande att den finns där men vägrar bli tryckt på. Lika hastigt som problemet uppkommer så löser det sig själv dock, det är ju alltid något att vara glad över. Spelet känns dock inte väloptimerat då det varje gång står ”eat” på schemat, hackar spelet så jag tror att det ska krascha. Varje gång. Oavsett vilken hastighet jag spelar på, hur mycket aktivitet det är på skärmen och att jag spelar på en maskin som är över rekommenderad hårdvara på spelets Steamsida.
På tal om griniga skådespelare kommer du alltid ha ett gäng som är lite sura på dig om du har fler än 5 superstars. Superstars är då den högsta nivån som producent, skådespelare och regissör kan uppnå i kontexten av vilken nivå av berömdhet de har. När dessa har nått till högsta nivån vill de också bo i passande bostäder, som jag nämnt tidigare. Problemet uppstår då för det bara finns 5 stycken bostäder av den nivån du kan hyra. Jag anställde en ”extra uppsättning” när mina anställda började bli till åren, för att kunna träna upp de nya och helt enkelt kunna rulla på som vanligt när de andra pensionerade sig eller trillade av pinnen. Här satte spelet också käppar i hjulet för mig, ingen dör. Någonsin. Sist jag kollade hade jag en anställd som var 133 år gammal, det känns väl sådär halvt rimligt kan jag tycka.
Är det något att ha då?
Utöver de problem jag redan beskrivit verkar inte ”serier” som produktionsalternativ vara riktigt genomtänkt. Eftersom jag själv är mer av en ”seriemänniska” än en ”filmmänniska” var jag väldigt exalterad över att göra serier. Känslan försvann dock fort när jag insåg att du kan göra 1 säsong av varje serie, med som flest 9 avsnitt, sen är det som att den inte existerade. Du hamnar inte på någon topplista efter första avsnittet har släppts och ”gått ur tiden”, även om serien fortfarande pågår. Utvecklarna har hanterat problemet till viss del, då det har blivit bättre efter patchen. Jag är dock inte nöjd med slutresultatet ännu.
Notiserna kommer upp och försvinner ibland lika fort så det är svårt att hinna läsa dem. Det finns inte heller någon inställning för vilka notiser jag vill se, så jag får ungefär 60 notiser om dagen om maten är god… Det kommer upp scenarion ibland där du får lösa problem som uppstått i din studio, till exempel att någon från ett annat filmbolag har spionerat på dig. Det här inslaget tyckte jag om då det blev mer variation i spelandet, men de dyker upp väldigt sällan. Det finns uppdrag att sträva mot också. Dock är dessa tidsbestämda och eftersom utvecklingen till stor del hänger på hur mycket RP:s du har tröttnade jag ganska snabbt på dessa också. På det stora hela känns det som att spelet verkligen har anammat ”Vänta snabbare!”. Det finns med andra ord en hel del för utvecklarna att jobba med här.
Efter detta väldigt långa utlägg över vad det är för spel och vilka bekymmer jag har stött på misstänker jag att du är redo att runda av. Är spelet något att köpa? Jag tycker faktiskt det. En vän till mig blev – som mig – väldigt exalterad, för han blev påmind av ett äldre spel som heter The Movies, som inte längre går att spela om vi har tolkat det rätt. Jag kan inte säga att det är lika bra eller bättre än The Movies, då jag inte har spelat det själv. Baserat på vad jag fått berättat för mig – av den exalterade vännen – är Blockbuster Inc inte lika roligt. Jag ser dock vad det kan bli. Jag skulle inte rekommendera att köpa det i dagsläget, baserat på min långa rant ovan och skicket spelet är i nu. Jag skulle dock rekommendera att lägga till det på wishlist och hålla lite koll. Utvecklarna verkar jobba stenhårt på att få det så bra som det kan bli. Ge det lite tid, kika om det kommer ut på rea, hur uppdateringsläget ser ut och avgör i stunden. Det finns potential och jag kommer garanterat gå tillbaka till det i ett senare skede, dock inte just precis nu.
Denna recension baseras på PC versionen.
Blockbuster Inc. Lägsta pris 250 kronor (22,05€), fram till 2024-06-20, enligt Steam 2024-06-12.
Recensionsex tillhandahållet av Ancient Forge.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.