Främmande kulturer i min skog! Det är intressant att få en inblick i olika kulturers val av maskineri och grödor. Att få sköta främmande djur likväl som främmande landskap. Att välta med en skördetröska, att välta med en traktor, att välta med en motorcykel och att välta en vält. Det hör lantbruket till och nu är det din tur att välta både åker och traktor.
Jag är uppvuxen runt djur och gårdar, vilket alltid känts som en naturlig del av mitt liv. När jag sedan själv blev gårdsägare öppnades en helt ny värld. Vad är ett bra plöjdjup? Hur påverkar en avverkning av skog vattenflödet? Hur mycket regler och begränsningar finns det? Hur uppbunden djur gör dig. Hur dåligt betalt det är och hur osäker inkomsten är. Eller vad sägs om dödshot för att ha anmält en slutavverkning? Nu har jag skrivit lite om vad jag lärt mig, vad som är roligt och vad som är rent skrämmande och du kanske undrar hur detta relaterar till FS25?
Jag har länge spelat FS-seriens spel, längre än jag haft gård. Det var i FS som jag övade på att plöja (första spelet, 2008). Jag har sett det gjorts i åratal men när jag skulle sätta mig själv bakom ratten så blev jag osäker. Hur ska körslingorna planeras för att ge en effektiv körning? Om vi vänder gjorden åt ena hållet ett år så ska vi vända åt andra hållet nästa år, annars kommer vi ju flytta åkern till slut. Hur skiljer det sig att köra en plog med tre skär mot en vändplog med fyra skär? Och jag övade och övade, på fyrkantiga åkar likväl som oregelbundet formade åkrar. Och vet ni vad, det hjälpte. Förutom att störa grannarna om djup, däcktryck och låna en vikt till fronten så blev det riktigt bra och jag tackar FS för det.
Spelet går i kategorin jordbruks-simulator och är fokuserat på de praktiska delarna av jordbruk. Vi slipper alltså sköta bokföring och söka bidrag. Beroende på hur vi börjar spelet kan vi starta med en gård och maskiner, en stor hög med pengar eller en liten hög med pengar. Det första vi gör är att välja en av de tre kartorna som finns att välja på. De olika kartorna representerar olika delar av världen och har väl tanken att inspirera lite olika typer av spelande. Traditionellt jordbruk, en vingård eller varför inte anlägga risplantage? Som nybörjare är det lätt att starta med en gård, vi får dessutom välja att ha en tämligen enkel genomgång av spelet. Det finns lite berättelse om hur farfar har gården och egentligen önskade att sonen skulle ta över. Han ville dock inte utan ville fortsätta sitt kontorsjobb i kostym och skrattade åt farfar. Farfar fick dock sista skrattet då sonen trampade i koskit på väg till bilen.
Nu är det dock vår tur att ta över. Ett generationsskift ska göras och farfar ska visa oss hur det går till. I början får vi också skapa vår karaktär i en enkel karaktärs-editor. Den innehåller det vanliga, ansiktsform, behåring och kläder. Jag valde som jag nästan alltid gör när det går att spela en kvinnlig karaktär. Efter 30 år av manliga dudes är det dags att kvinnorna får ta plats.
Åter till vår guidning i spelet. Vi slängs in i en traktor och får lära oss att koppla redskap, harva, använda ai-medarbetare, så och skörda. Sedan är vi färdiga, ut i världen. Första gången gjorde jag ett litet misstag och kunde inte fortsätta guiden och valde att starta om. Då jag spelat de tidigare spelen insåg jag att här fanns ett stort glapp. Det finns ingen riktig tutorial för djurhållningen och om vi jämföra att hålla djur vid liv eller plöja en åker inser vi att en av de sakerna är svårare än den andra. Men rent generellt ska djuren ha mat, det ska mockas och vattnas. Sedan börjar vi om igen, precis som i riktiga livet. Det är dock inte alltid självklart hur ett effektivt sätt att få fram vatten till hagen är, om de ska ha mixad mat eller om det räcker med hösilage. Som tur är finns djurexperten Katie i staden. Ytterligare en karaktär vi lär känna. Hon säljer djur och vet även hur de hålls vid liv. Det ger inget mer än grundläggande kunskap, lite lättare att ta till sig än allt som finns under hjälpmenyerna. Som tur är skiljer det sig så lite att det går att googla på tidigare versioner av FS för tips. Men i slutändan är det som i riktiga livet, när du börjar med djur, då är det djur du håller på med, dygnet runt.
Dock är det ju inte bara att driva vår egen gård vi gör, startar vi med lite pengar har vi knappt råd att köpa en traktor utan måste hanka oss fram med drängjobb och hyra maskiner för att klara dem och få en liten lön. Jobben har blivit fler än tidigare och lite mer varierande till en början. Några av dom är:
- Plöjning
- Kapa döda träd
- Timmertransport
- Plocka sten
- Slå gräs
- Skörda
- Röja snö
Vi kan använda våra egna maskiner om vi har vad som passar eller hyra. Personligen väljer jag nästan alltid att hyra även om jag har maskiner, detta för att få testa på andra än de jag normalt köper själv. Till exempel en skum skördare (det som maskiner som kapar träd kallas), eller en superstor traktor som är banddriven och har flera hundra hästkrafter. Några är roligare än andra. Vem är det till exempel som markerat träden som ska kapas när vi ska såga ned döda träd? Ett orange sträck på en sida av trädet och alla döda träd i området ska inte kapas ned. Det är förvisso bra att lämna naturträd för insekter och fåglar. De märkliga markeringarna som inte alltid gick att hitta ledde dock till att jag vid flera tillfällen valde att avbryta uppdragen.
Utöver detta finns det också anläggningar att investera i som sågverk eller bageri. Vissa av dessa går även att jobba på för att få ut andra varor som sedan kan nyttjas till små uppdrag på kartan. Till exempel finns det en lekplats som behöver brädor och rep på en av kartorna.
Men är det bara att jobba på hur som helst? Nja, det finns en del inslag till. Det finns även årstider och väder. Vad sägs om att få skörden du väntar på förstörd på grund av att det regnar för mycket? Eller att plantera fel grödor fel årstid? Glömma ta hand om ogräs eller gödsla för mycket? Som tur är har vi en del hjälp. Genom att gå ut på åkrarna till fots kan vi se skicket på åkern och vad som behövs. Ogräsbekämpning, vältning, gödsling eller varför inte kalka dem. Detta får vi göra löpande under alla faser av grödornas faser. Före sådd, efter sådd, under tillväxt och efter skörd. När vi har skördat står vi där med ett släp fullt av någonting.
Det finns mer än någonsin att välja att odla. Morötter, potatis, vete, råg, raps, ris, vindruvor är bara några av alternativen. Flera av dessa kräver dessutom special-maskiner för sködsel och underhåll. Tidigare spel tycker jag inte har tagit hänsyn till däck och liknande men här känns det som att välja med att köra med tunnare däck vid besprutning eller dubbla däck vid harvning har en påverkan. Detta har vi bara sätt tidigare i den avancerade versionen av FS22 (tror jag det var) då det kom en dlc som även krävde rotation av grödor för att behålla en bra hälsa på våra åkrar. Detta har jag dock inte hittat än så länge som en inställning.
Något som många är intresserade av är maskinparken i detta spelet. Vilka traktorer är med? Kan jag köpa en Bøgballe? (svar nej) Det är tämligen stort urval och jag misstänker att precis som i tidigare spel kommer det gå att köpa till DLC med olika märken för att fylla på modellerna. Och visst, det är skoj att som jag se samma maskiner på min tv som jag ser grannarna köra ute med på åkern samtidigt. Dock så finns det något motsvarande i alla kategorier. Finns det inte en 170hk Case så kanske det finns en Valtra (traktormärken). Det finns äldre mindre modeller som passar nya gårdar likväl som de mest avancerade på marknaden. De olika maskinerna är hopplösa att köra på allmän väg precis som på riktigt och har olika typer av kopplingar för olika typer av verktyg. Varför bara en plog i ena ändan när vi kan ha i bägge? När vi kör kan vi välja att vara i hytten eller bakifrån med fri kamera som kan rotera runt. Detta kan vara skönt vid olika tillfällen då sikten kan vara tämligen begränsat. Vi vet ju alla hur det är att backa med en såmaskin där bak. Kanske med en Bøgballe. Denna klassiska gödselspridare som fått barn på landet att fnissa i årtionden.
Faktum är att om jag skulle beskriva allt som spelet innehåller skulle jag kunna skriva i en evighet. Olika uppdrag och olika maskiner ger variation. Olika grödor, djur, inrättningar och uppdrag ger upphov till variation. Detta med en gnutta humor dessutom med jämna mellanrum vid konversationer med de få invånarna som finns. Som snickaren som berättar på tok för mycket personliga detaljer eller farfar som var glad åt att hans son trampade i koskit. I vissa spel blir något liknande bara en sörja som det inte går att få någon ordning i men FS-serien har ofta haft en förmåga att få det att fungera och gör även det i FS25. Utöver allt detta så kan vi även i multiplayer-läget bjuda in kompisar att hjälpa till istället för att anställa AI-arbetare.
Jag spelade detta på mitt Xbox men det bör ju såklart spelas på PC av flera anledningar, det är ju där vi har möjligheten att koppla in Saiteks traktor-kontroll, samt större möjlighet till att installera moddar. Dock är kontrollen enkel, vi har hela tiden en guide i hörnet om vi vill som visar kombinationerna för att hantera de olika maskinerna. Höja, sänka, slå på och så vidare. För det mesta tämligen lika men med vissa avvikelser för vissa maskiner som har någon extra funktion.
Grafiken är helt klart ett steg upp från tidigare spel. Dock inget som ger en wow-känsla förutom svallvågorna när jag simmar i ån efter jag sänkt min traktor när jag testade att köra över räcket vid bron. Jag uppskattar även små detaljer som att husen känns unika. Det kan vara leksaker i trädgården slängda som om en femåring bor där. Eller varför inte som på ena kartan, en solroslabyrint på sommaren. På Solrosfarmen såklart.
Ljudet är bra. Det rasslar i stenplockaren när vi kör över sten, olika traktorer är olika ljudisolerade och radio-kanalerna skvalar på i bakgrunden med dess generiska musik i olika genres. Kvaliten på ljudet är överlag bra får jag sammanfatta det med.
FS har gått från att bara vara att plöja och köra till att införa djurhållning och fler och fler uppdrag att göra som dräng. Och med FS25 har de fortsatt utveckla detta samt skapat lite härliga NPC:er. Det är en jordbruks-simulator med lite påskägg och humor. (I FS22 blev alla invånare Zombies på Halloween). Giant Software har gjort vad som förväntas av en uppföljare. De har tagit ett bra koncept och finslipat det. Det finns inte längre någon ursäkt till att inte få lite skit under naglarna och lära dig hur maten hamnar på bordet, även om det bara är virtuell skit. Tack Giant Software, nu väntar jag på en Farming Simulator office-edition med all byråkrati som finns som en utbildning för allmänheten.
Denna recension baseras på Xbox Series X|S versionen.
Spelet finns även till Playstation5 och PC.
Farming Simulator 25. Lägsta pris 549 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-11-21.
Recensionsex tillhandahållet av Giants Software.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner