Textbaserade flervals spel är ovanliga idag. Att spela igenom bara konversationerna i t.ex. Dragon Age eller Mass Effect är inte det man tänker på som en bra underhållning. Curtel Games gör dock ett försök i denna genre med spelet ”The Ballad Singer” och jag tycker personligen att det är ett mycket bra försök.
I The Ballad Singer tar du dig an rollen av fyra karaktärer. Alla val som görs kommer påverkar hur de olika karaktärernas story utspelar sig. Låter inte detta som en utsåld ide? Telltale games sålde alla sina spel på denna ide och vi såg hur det gick för dem tillslut. Jag tror dock att Curtel Games version av detta har mer meriter. Det är inte lika visuellt stimulerade samt att de saknas intensitet som Telltale games skapar med sina quick time events. Detta påminner dock mer om en ”choose your own adventure” bok. Val är allt du gör men alla val har konsekvenser och ofta kan dessa vara att du tappar eller hittar items, personer du träffar dör eller att du själv dör. Allt detta låter dock milt, man kan bara spara och välja det bästa valet varje gång eller hur? Nej det kan man inte. För varje val du gör sparar spelet automatiskt och du får en specifik mängd manuella saves baserat på svårighetsgraden du väljer. Du har även något som kallas ”fate” som du kan använda ifall du dör för att få göra om ett val, men dessa är också begränsade till en satt mängd per playthrough.
Dessa mechanics gör The Ballad Singer intressantare än ditt vanliga ”point and click” äventyr. När jag spelade spelet kände jag dock lite känslan av Telltale över spelet. Visst karaktärer dog samt att jag dog under genomspelningen, men jag vet inte hur mycket det faktiskt påverkade historian jag spelade igenom. Har användningen av fate en påverkan på historien eller är det bara en omrullning? Skulle de karaktärer som tappades spelat en stor roll i en annan karaktärs historia eller skulle de bara vara en snabb hint till att de faktiskt fanns kvar? Detta är saker som man måste spela igenom spelet flera gånger för att se. Jag gillar dock stilen på spelet. Utan de klassiska timers som spel av denna genre annars är fyllda med, så fanns det mer möjlighet att tänka på sitt val och välja. Vill jag spendera en save ifall att jag väljer fel? Ska jag chansa för att spara en save då jag faktiskt har fate kvar? Dessa saker blir mer taktiska val där man inte kan använda allt på en gång, då du kommer dö snabbt när du väl har slut på dessa resurser. Hela spelet får mycket personlighet av de olika berättarrösterna som används. All text i spelet läses upp av olika berättare som ändras för varje karaktär du spelar. Detta ger känslan av att du faktiskt spelar olika karaktärer varje gång.
Curtel Games har gjort ett mycket bra jobb med The Ballad Singer. Det är ett intressant ”choose your own adventure” spel som utnyttjar sin digitala form bra. Jag vill dock se mer mechanics i spelet, sätt att göra spelaren mer engagerad. Något som gör att spelaren har kontroll över karaktärens färdigheter är något jag saknar personligen. Som det spelas just nu måste man verkligen investera sig i historian som berättas och om denna inte fångar en kan man snabbt bli uttråkad.