HyperX är kända för att tillverka en mängd olika tillbehör, vad de inte är kända för är webbkameror! Detta ändrar sig nu när vi fått till oss deras första webbkamera med det ståtliga namnet Vision S. Kommer den uppvisa en rik detaljerad omvärld… eller kommer allt vara grått och daskigt?
HyperX försöker här med sin första webbkamera att slå sig in på en marknad med många redan etablerade tillverkare – det var milt sagt en spännande möjlighet att se vad en ny aktör på marknaden kan erbjuda. Vision S riktar sig främst mot streamers, med 4K upplösning över 30 fps alternativt om du vill ha högre fps, 1080p över 60 fps. Valfrihet är aldrig fel!
Men vad är det som medföljer i förpackningen då? Först och främst får vi webbkameran Vision S, en 1.8m USB-C till USB-A-kabel och ett magnetiskt insynsskydd. Med plug’n’play är det ögonblick åtkomst som gäller för denna streamingvänliga kamera – en vilket ger dig fler inställningsmöjligheter genom att ladda ner NGENUITY-programvaran (mer om det senare).
Sett till designen kommer den i en helsvart kompakt aluminiumkropp med ett avtagbart magnetiskt linsskydd eller insynsskydd som det också kallas. Det är en design som sticker ut från merparten av de tidigare webbkameror vi recenserat då de flesta är designade på bredden, medan denna är avlång på djupet. Antagligen är detta på grund av det faktum att denna webbkamera inte har några inbyggda mikrofoner. Huruvida det är ett stort minus att det ej medföljer någon inbyggd mikrofon, nej inte direkt då denna som sagt är inriktad mot streamers som troligtvis redan har har en riktigt bra mikrofon som kommer användas. Personligen är det inget som stör mig, mest då jag ej behöver oroa mig för att min inställningar kanske flippar ut och jag hörs ifrån webbkameran istället för min Fifine K688 som är min primära ljudkälla vid inspelning.
Det är en webbkamera som inte sticker ut eller drar blickarna till sig, vilket enligt mig är en bra sak då den bara ska sitta där och vara funktionell. Håller du i webbkameran känner du att det är en gedigen konstruktion med sin aluminiumkropp, känslan av det ger mig lite premiumvibbar bara utifrån konstruktionen av webbkameran, och uppfattas aldrig till att vara en flamsig lätt plastig sådan.
Insynsskyddet är något som ses mer och mer på webbkameror som kommer ut på dagen marknad. Vilket är uppskattat om någon skulle vara orolig att andra kan komma åt deras webbkamera och spionera på dem. Det magnetiska insynsskyddet kan lätt plockas av eller på och vid användning av webbkameran kan du bara placera insynsskyddet på baksidan där den sitter bra till du behöver använda det.
Om vi tittar vi på bildkvaliteten är den riktigt bra, jag tror inte jag har sett mig själv i så hög upplösning, vilket lyfter alla detaljer i mitt ansikte och min omgivning riktigt väl. Du får här ett 90-graders synfält vilket ger dig en bra bredd på den bild du kan visa upp, men att du i programvaran kan ställa in om du vill ha hel-, mellan- eller närbild på dig själv.
Färgdjupet eller hur väl de färger jag har runtomkring mig eller på mig representeras i webbkameran är väldigt god. Nu har jag en väldigt stark lampa (mer om det nedanför) vilket kan matta färgerna en bit ifrån hur de verkligen är. Men när jag har försökt att ställa in vitbalans eller exponering så tycker jag att det jag ser på min monitor återspeglar bra färgmättnaden på min omgivning och min hy, om än så lite ljusare p.g.a. det starka ljus jag har på mig.
I programvaran NGENUITY får vi valet av att ställa in inramningen som jag skrev om ovan på hel-, mellan- eller närbild. Du kan även ha igång autofokus, eller välja själv vart du vill att webbkamerans fokus ska ligga i bilden. Exponering kan du också välja att ha att programvaran ska sköta eller om du så vill kan du själv gå in och ställa in den så att den passar din ljussättning bäst. Automatisk vitbalansmöjligheter finns även här; jag väljer att programvaran ska sköta det men om du vill går det också att ändra manuellt och därigenom få mer kontroll. Det finns även några fler inställningar som att HDR (High dynamic range), bakgrundsljuskompensator eller varför inte lågljuskompensator.
Jag uppskattar de inställningar som finns, men för mig med Streamplify GLOW LIGHT 14 en knappt halvmeter från ansiktet kommer det med auto vitbalanseringen kan bli lite knepig med så starkt ljus på så nära håll. Även om jag går in manuellt och fixar kan det bli lite svårt att få det helt perfekt. Därav hade mer val och inställningar uppskattas så att jag verkligen kan finlira med alla små detaljer vitbalans, bakgrunds eller lågljuskompensatorn. Att sitta med en webbkamera som har så bra bild i grunden, men att du får så få val att verkligen ställa in den i programvaran förtar kvaliteten som finns här vilket är riktigt synd. Jag hoppas och önskar att HyperX gör en övergång av programvaran eller släpper en ny version som kan ge oss användare det vi behöver för att utnyttja deras produkter till deras fulla kapacitet. Det är tråkigt och surt att sitta på en bra produkt som inte kan visa upp sin sanna färg pga att det kommer med en programvara som inte lever upp till en bättre standard än vad vi får här, basen finns i NGENUITY men att den saknar det fulla spektrumet för att ge oss användare vad vi behöver.
Sedan har vi valet av vilken upplösning vi vill använda, då det finns valet från 640×480 30 fps till 3840×2160 30 fps. Det finns allt som allt sex olika upplösningar vi kan välja mellan beroende på vad du behöver när du vill vara på bild. Jag tycker att det finns en god mängd inställningar i programvaran, dock har jag märkt att den inte vill fungera som den ska och ibland kraschar eller får upp ett felmeddelanden om att något gått fel. När jag byter mellan de olika inramningsinställningarna brukar bilden sluta fungera och det ser ut som någon skum Codec error, eller så vill den inte fungera alls att byta mellan dem. Autofokus fungerar för det mesta, men jag har även här märkt att när jag bytt mellan olika inramningar att den inte vill fokusera på mig och antingen måste hålla upp handen mot webbkameran för att den ska fokusera eller stänga av och slå på autofokus för att den ska fungera igen. Dessa problem ligger webbkameran till minus om du som användare vill själv gå in och ändra om i inställningarna för att passa dig bäst. Om då programvaran kraschar eller inte vill fungera som den är tänkt att göra så blir den mer ett hinder än en fördel till dig som användare.
Allt som allt när programvaran vill fungera som den ska tillsammans med webbkameran så är det en fantastisk upplevelse och jag får en riktigt bra bild, där jag inte ser några artefakter eller andra problem med bilden. Jag hade gärna sett lite fler inställningsmöjligheter i programvaran för att verkligen kunna få ut det mesta ifrån webbkameran och ge mig som användare alla möjligheter att anpassa bilden jag ser till exakt hur jag vill ha den allt beroende på min omgivning och ljusuppsättning.
Men om vi kommer till det som kommer kanske få ev. användare att ta ett kliv tillbaka från den så är det nog priset för den. Dess MSRP eller riktpris ligger på 259,99 € , vilket blir i runda drag 2 960 kronor. Det är ett högt pris för en webbkamera, men då vi pratat om en 4K 30 fps som riktar sig mot streamers så kommer det med en högre prisbild per automatik – särskilt med tanke på den kvalitet och de valmöjligheter du ändå får i inställningarna. Problemet är dock att för denna typ av webbkamera så är priset i linje med många andra märken som också har en prisbild mellan 2000 till 3000 kronor – för att inte tala om närheten (prismässigt) med riktiga systemkameror. Ska vi bara kolla på en webbkamera som jag recenserade tidigare i år som också kommer med 4K så är det Creative Live! Cam Synk 4K som i skrivandets stund ligger på ca 800 kronor.
Det är svårt att säga att denna slår en webbkamera som har samma upplösning och kostar bara en bråkdel av summan. Men det är svårt att förneka att det är en kvalitets webbkamera som vi har här sett till den gedigna designen, bildkvaliteten och hur väl den fungerar direkt från start, programvaran när den fungerar som den ska ger oss större möjligheter att ställa in bilden för att passa oss bäst. Men att det är här som du som ev. köpare måste fundera på vart du vill lägga dina pengar på. Är det kvaliteten och bildutseendet eller spara en bra slant och köpa en billigare webbkamera med 4K?
Totalt kameramegapixlar: 8 MP
Typ av fokus: Autofokus
Diagonalt synfält (dFoV): 90°
Kopplingstyp: USB-C 3.0
Kabellängd: 1.8m
Operativsystem: Windows 10; Windows 11; mac OS 10.10 eller senare; Chrome OS™
Vad finns i boxen: USB-C webbkamera, löstagbar 1,8 m USB Type-C till USB Type-A flätad kabel, magnetiskt skyddsskydd, snabbstartsguide
Kompatibilitet: PC, Mac
Mått (BXDXH): 1,77 x 3,67 x 2,43 tum
Vikt: 0,57 lb
Garanti: 2 år
Recensionsex tillhandahållet av HyperX. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
MSRP eller riktpris ligger på 259,99 € , ca. 2 960 kronor.