Retrospel har jag fått testa på en hel del under senaste tiden och här kommer ett till, Gimmick! Special Edition till moderna konsoler. Efter nästan 30år är denna NES-klassiker tillbaka på marknaden för att upptäckas av en yngre publik.
Gimmick! Eller Mr. Gimmick! som spelet hette när det släpptes i Skandinavien 1993 är ett plattformsspel där vi får inta rollen som dockan Gimmick!. Historien är rätt kort och gott att en liten flicka som heter Mary fyller år och hennes pappa har köpt henne en docka från en gammal gatuförsäljare. Dockan är såklart Gimmick, men vad de inte vet att han är ett magiskt föremål, vad han dock gör är att uppröra Marys andra dockor då hon bara vill leka med Gimmick och de andra dockorna tar då och kidnappar henne mitt i natten. Nu är det upp till Gimmick att rädda henne och ta med henne oskadd tillbaka hem igen.
Det är en ganska enkel berättelse, men det var de flesta berättelserna till spel som släpptes i NES-eran. Vad den ger oss är en bra bakgrund till varför vi ger oss ut på jakt efter Mary och varför vi måste slåss mot alla dessa fiender och slutbossar på varje bana.
Finns det något nytt i nyutgåvan? Ja, det finns lite nya saker som utvecklarna har tillfört till detta nästa 30 år gamla spel. Utöver att de nu har fört över spelet till alla moderna plattformar, har de även lagt till achievements, ett speed run-läge, snabbsparning, möjlighet att spola tillbaka tiden om du dör, ett galleri och att du kan se vart du ligger till på speed run-rankingen i spelet.
Achievements är nästan någon som vi förväntar oss ska finns i alla spel som släpps och här får vi det även här. Speed run är precis vad det låter som, vara snabbast genom spelet. Spola tillbaka tiden kan vara väldigt användbart om du råkar hoppa för långt och missa en plattform eller blir träffad av en fiende, spola tillbaka tiden och gör om och gör rätt. Snabbsparning är väldigt skönt att kunna göra direkt innan du kommer till en boss eller ett svårt segment på banan, kan du inte klara av det kan du bara snabbt ladda om och pröva igen, eller så kan du bara ge upp för stunden och ta en paus för att komma tillbaka senare och testa på igen.
Spelet har tre olika ’Mode’ eller lägen som du kan välja på; Normal Mode, Serious Mode och Speed run Mode. I normal läget kan du spola tillbaka tiden och snabbspara, vilket gör att det kan bli lite lättare om du kör fast någonstans. Serious Mode är lite mer utmanande och det är här som du kan låsa upp achivements, men du kan inte spola tillbaka tiden eller snabbspara. Sist så har vi Speed run Mode och det är helt enkelt bara som jag skrev här ovanför att du försöker klara av spelet så snabbt som möjligt och försöka lyckas hamna på de rankade listorna av spelare, där du kan se hur snabb du är mot resten av världen.
Gimmick må se ut som en söt liten grön docka med ett gult horn på huvudet, men han är så mycket mer än så. Du har förmågan att frammana magiska stjärnor som han kan kast på fienderna som försöker stoppa hans framfart. Dock kan Gimmick bara frammana en stjärna i taget. Stjärnan måste försvinna ur rummet innan du kan frammana en ny. Du måste ladda upp varje stjärna, så du kan inte bara vänta på att den förra stjärnan försvinner och skjuter en ny, detta tillför lite till svårighetsgraden då du aktivt måste ladda upp en ny inför varje nytt hot du stöter på. Du kan även använda stjärnorna för att kunna ta dig till plattformar du ej kan nå med vanliga hopp, Gimmick kan hoppa på sina stjärnor och använda dem för att nå högre plattformar eller åka på dem och använda dem för att snabbare röra sig över banan.
Något som var det stora med original-Gimmick-spelet för sin tid var att stjärnorna var fysikbaserade och inte bara att du kastade dem rakt fram på fienderna. Här kastar Gimmick dem i marken och de studsar framåt mot fienderna, men de studsade olika beroende på hur Gimmick kastar dem; ståendes direkt på marken, hoppandes eller studsar dem mot föremål. Att lära sig hur stjärnorna flyger när du kastar dem kan göra att ditt tålamod inte kommer börja koka över för att du missar eller stjärnan inte träffar fienderna. Jag har svurit länge och väl över att jag inte träffar rätt, men det är också för att vid bossstrider kan man snabbt börja göra dumma saker och hoppa vid fel tillfälle och kan lätt kasta fel eller vid fel tillfälle och det blir att spola tillbaka en massa gånger.
Banorna är väldigt varierande sett till sitt utseende, men att i slutändan kommer du att hoppa över fiender, mellan små plattformar och skjuta din stjärna på de fiender som kan förstöra ditt tempo mot slutbossen på banan. Det bli också att se upp mot fallande objekt som plötsligt kan trilla ner mot stackars Gimmicks huvud.
Du kan hitta olika hjälpmedel på vägen genom banorna där den vanligaste är liv- och energi-påfyllning, men finns även bomber eller ett starkt skott som tar ut det mesta framför Gimmick. Liv kan vara väldigt bra då du har fyra livsrutor, d.v.s. fyra träffar du kan ta innan det är game over och du får börja om banan från start, om du inte har snabbsparat d.v.s.
Spelet är väldigt svårt och kan bli frustrerande på sina ställen. Jag har försökt att göra flera hopp över plattformar som är en ruta stor och ibland blir det att jag missar och jag försöker spola tillbaka till en bra plats att börja om. Ibland stannar jag till och Gimmick faller ner då jag har släppt på att han ska röra sig framåt och så får jag spola tillbaka igen. Det har funnits platser där saker från taket trillar ner, men det är väldigt trångt och du måste göra hoppen nästan helt perfekt för att undvika att träffas, detta är var spelen från denna era var. Gamla spel var inte långa, de var svåra på de banor som fanns. Gimmick har sex stycken banor, plus en slutnivå och det är inte de längsta banor som finns men de är utmanande. Plus att det finns en hemlighet att hitta gömd någonstans på alla banor för att låsa upp ett hemligt slut.
På gott och ont är Gimmick! Special Edition precis vad jag förväntade mig av ett lite uppiffat NES-spel. Visst achievements och speed run-läget är för dem som vill vara snabbats på rankingsystemet eller kunna visa upp att du har gjort allt i spelet men tillför inget till spelet utöver att du kan utmana dig själv där och visa upp vad du gjort. Det är med snabbsparning och att kunna spola tillbaka tiden som spelet gör sig lite mer vänligare mot spelare som kanske inte är van vid den svåra biten av spelet som plattformandet och fienderna kan ställa till för dig som spelare, men genom dessa två kan vi spola tillbaka om vi gör ett misstag eller spara och gå ifrån spelet om det behöver en paus. Tro mig jag har använt dem väldigt flitigt, samt gått ifrån spelet då tålamodet började tryta på en boss när jag hade en ruta liv kvar, en träff kvar på bossen och ingen livpåfyllning. Blev då att desperat att försöka att träffa bossen innan han träffade mig, spola tillbaka om han gjorde det och försöka igen tills jag lyckades med den där en på miljonen kombinationen av knapptryck och tur att lyckas döda bossen. Spelet låter mig få uppleva hur det vara när jag växte upp med Nintendo och NES-spelen som jag hade tillgängliga om de så var Zelda Mario eller Mega Man. Alla var inte långa, men svårigheten fanns där och det är exakt vad jag får här.
Men något som jag också märkte av var att spelet ibland inte klarade av att ha för många fiender på skärmen samtidigt. Första bossen kastar ut en mängd småfiender och där flöt spelet på utan problem, men ibland på banorna kunde spelet gå ner i slowmotion när det var några fler fiender på skärmen vilket kändes väldigt skumt. Det är inget grafiskt tungt spel, det är pixelgrafik från NES-eran och bör inte få dessa problem på vilken av plattformarna det än spelas på. Men jag fick det flera gånger under min genomspelning och det var lika irriterande varje gång det hände då det blev svårt att göra något då allt gick långsamt och jag försökt desperat ta mig ifrån alla fiender.
Jag märkte även av att när jag skulle hoppa att det verkade bli en fördröjning på när jag tryckte att Gimmick skulle hoppa och när han gjorde det. Nu var det inte så ofta som jag upplevde detta, men när det hände kunde det bli lite lätt frustrerande.
Grafiskt är det som jag skrivit klassisk pixlig NES-grafik och då detta bara är en nysläpp med nya funktioner har det kvar sitt originella utseende och jag är glad att de ej har ändrat om det för detta nysläpp 30 år senare, utseendet är en viktig del för den eran det är ifrån och visar upp hur spel såg ut för den tidsperioden.
Musiken i spelet är som så många andra spel från denna era väldigt poppande och något du kan sitta och nynna med i under spelandet. Ljudeffekterna är väl inte de mest imponerande, men de är vad du förväntar dig från äldre spel, det du kommer få höra mest är när Gimmick laddar upp och kastar stjärnorna och när han hoppar. Överlagt är musik och ljudeffekterna precis som de ska vara och jag hade inte velat ha dem på något annat sätt.
Gimmick! Special Edition är precis vad du förväntar dig från ett nysläpp på ett 30 år gammalt plattformsspel, det är svårt, det är frustrerande och det är inte det längsta om vi ska se till hur mycket det finns att göra i spelet. Men här får vi lite moderna fördelar som att kunna spola tillbaka tiden om du gör ett misstag eller att kunna snabbspara inför en svår boss eller del av en bana. Spelet ger mig precis vad jag minns hur spelen var när jag växte upp och jag är glad att en ny publik får ta del av hur spel var när en annan växte upp istället för spelen som släpps idag. För att uppskatta spelen vi har idag måste vi se vart de kommer ifrån och det är vad vi får här i Gimmick! Special Edition.
Liten intressant kuriosa om spelet; Mr. Gimmick släpptes endast i Japan och här i Skandinavien, vilket gör det till ett av dem mest värdefulla och eftersökta (här i norden) NES utgåva som är släppt. På eBay kan kan spelet ligga mellan 3.000-35.000 kronor beroende på kvalitet av utgåvan, så skulle man ha en fin fin utgåva liggandes på vinden kan den vara värd sin vikt i guld.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Playstation 4 och Xbox One.
Gimmick! Special Edition. Lägsta pris 379 kronor enligt Prisjakt.nu 2023-08-15.
Recensionsex tillhandahållet av Bitwave Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.