Mycket händer just nu inom open world RPG genren. Spelare väntar på spel som Cyberpunk 2077 och har nyligen fått ett snabbt smakprov av Baldur’s Gate 3. Mitt i allt detta kommer Tactical Adventures och släpper en bomb som Solasta: Crown of the Magister i early access på Steam. Man skulle kunna tro att Baldur’s Gate 3 och Solasta har utvecklats sida vid sida av varandra bara i företag av olika storlekar. Frågan är egentligen bara vem som gör ett bättre jobb och på vilket sätt.
Ah, Dungeons and Dragons 5th edition, vilket konstverk av ett rollspel. Något som förut sågs som extremt nördigt och som spelades i någons källare har nu tagits fram i ljuset på flera sätt. Såklart måste detta också läggas till i digitala spel dock vilket Solasta: Crown of the Magister gör. Ett taktiskts RPG där alla spelets regler baseras på reglerna i Dungeons and Dragons 5th edition, något som Baldur’s Gate 3 också gör. Den stora skillnaden mellan dessa spel är att Solasta tog Dungeons and Dragons och istället för att modifiera reglerna modifierade de spelet att passa med reglerna. Man skulle nästan kunna kalla detta spel en Dungeons and Dragons 5E simulator mer än ett spel och det skulle inte vara negativt heller.
Spelet fungerar exakt som Dungeons and Dragons 5E gör. Du väljer en klass, ras och bakgrund för din karaktär. Du rullar fram dina egenskaper och väljer vilka förmågor du är bra på. Om du någonsin har spelat Dungeons and Dragons kommer du snabbt förstå hur detta spel fungerar. Även om du inte vet något om Dungeons and Dragons ska du dock inte vara orolig. Spelet förklarar hur du spelar väldigt bra och ger dig inte mycket utrymmen att göra fel. Detta tror jag är en bra och en dålig sak. När man använder dessa regler inom ett datorspel tappar de fort lite av sin charm. Spelar man Dungeons and Dragons 5E med penna, papper och vänner runt ett bord spelar rollspelandet en stor roll i hur du spelar. Mycket kan ändras i äventyret av att du råkar säga fel sak till en person gruppen har nyligen träffat. Detta är dock inte något som funkar på riktigt samma sak när det är i ett datorspel. Du kan inte säga eller göra exakt vad du vill och då tappas denna aspekt. Istället fokuserade på att göra en så bra karaktär som möjligt. I Rollspelsvärldens egna ord ”power game:ade” jag när jag spelade Solasta. Att tappa rollspels aspekten i något som Dungeons and Dragons tar bort mycket av spelet. Detta betyder dock inte att det inte är intressant av andra anledningar.
Solasta: Crown of the Magister är ett spel som lever mycket på sin story. Du börjar din karriär i en taverna med dina fyra karaktärer du skapat. Här pratar dem med varandra hur de tagit sig till staden vilket agerar som din tutorial samtidigt som du får veta mer om karaktärerna. Efter detta blir du anställd av stadens råd för att agera som väktare och soldat. Från detta skickas du ut på olika uppdrag av rådet ute i världen. Resandet fungerar exakt som i Dungeons and Dragon där du kan bli attackerad medans du reser eller kanske råkar hitta en skatt under resan, vem vet?
Solasta är verkligen unikt på många sätt. När du är i en konversation talar alla dina karaktärer i konversationen och kan påverka den. Alla karaktärer har separat röstskådespel, dock är den av varierande kvalitet. Något som jag också noterade är att spelet ofta zoomar in på dina karaktärer i konversationer eller i strid. Detta är såklart tufft men samtidigt är animationerna på karaktärerna ganska dålig när de pratar och ingen karaktär ser riktigt rätt ut. Antigen har de för stort ansikte eller så är deras överkropp lite för bred. Det är alltid någonting som inte verkar rätt.
För att förklara lite snabbt hur striderna går till går vi igenom grunderna av Dungeons and Dragons 5th Edition. I början av en strid rullar alla karaktärer i striden initiativ. Den med högst börjar och efter denna näst högst och så vidare. Under varje tur kan en karaktär röra sig, använda en action, en bonus action och en reaction. En action kan vara att slänga en eldboll, slå med ett vapen eller använda en unik klass förmåga. En bonus action kan vara att slänga ut en snabb magi som helar lite eller så kan en rogue använda sin klass förmåga ”Cunning action” för att gå bort från närstriden utan att få slag mot sig. En reaction kan vara att sätta upp en magisk sköld mot en attack eller svinga ett slag mot en fiende som springer ut från närstrid. Tyvärr finns det för mycket olika saker för att gå igenom allt här men detta borde ge en grundförståelse av spelet.
Solasta: Crown of the Magister är ett riktigt roligt spel, speciellt för en Dungeons and Dragons fantast som jag. Om du tyckte att Baldur’s Gate 3 följer rollspelets utsatta regler slår Solasta ut det ur parken och bort till månen. Allt fungerar verkligen som när du spelar vid ett bord med dina vänner. Jag skulle bara vilja ha friheten att skapa mina egna äventyr och spela dem med mina vänner.
Denna recension baseras på PC versionen.
Solasta: Crown of the Magister. Lägsta pris 360 kronor enligt Steam.com 2020-11-05.
Recensionsex tillhandahållet av Tactical Adventures.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.