Dynasty-Warriors serien är långlivad med många spel och spin-offs, bland annat med The Legend of Zelda och Persona. Vi rör oss i genren ’Musou’, som består av storskaliga strider mot tusentals fiender samtidigt. Nu kommer det senaste spelet av serien, Dynasty Warriors: Origins, där vi följer den mystiska fredsväktaren Ziluan i jakten på sina förlorade minnen.
Precis som tidigare delar i serien är spelets narrativ baserat på Romance of the Three Kingdoms, men till skillnad från tidigare delar täcker Dynasty Warriors: Origins bara första halvan av denna bok (därmed namnet Origins) Berättelsen tar sin början 150 år efter utformningen av den östra Han-dynastin.
Vår protagonist, som har förlorat sina minnen, kommer till en öde by där han stöter på en man med långt hår som hjälper folket med sina kompanjoner. Protagonisten hjälper dem i ett försök att rädda ett barn. Tiden går och när det nya året inträder sker en stor ändring. “The Way of the Great Peace”, som tidigare har hjälpt människor i nöd, går emot Han-dynastin. De börjar klä sig i gult och kallas för “The Yellow Turbans”. Det är här vår berättelse tar sin fart. Tre familjer står i kamp mot varandra – Cao Cao, Sun Juan och Liu Bei – och du får valet att gå med i ett av dem senare i spelet samtidigt som du försöker lista ut din roll som fredsväktare och vem du är.
Spelets berättelse är enkel, men jag tycker den fungerar hyfsat i samband med spelets gameplay. Dock är karaktärerna platta och saknar personlighet. De intressantaste karaktärerna är de du stöter på i minnen från ditt förflutna, men dessa är sällan förekommande. Jag hade gärna sett lite tydligare bakgrund och motiv till varför just de karaktärerna är med. Jag förstår att mycket handlar om arv och att följa sin familjs fotspår, men ge oss mer!. Det finns särskilda konversationer med karaktärerna som fungerar lite som “social links” i Persona, där du under spelets gång kan utveckla band mellan dig och karaktärerna i världen, men jag känner inte att de ger särskilt mycket djup mer än vad karaktärerna tycker om situationen mellan dynastierna. För att vara samma författare som Fire Emblem: Three Houses, Mari Okomoto, är det betydligt mer “formula 1A-känsla” i detta.
Spelet består av mer eller mindre av två beståndsdelar, strider och utforskandet av en världskarta. Vi går igenom utforskandet först. Världskartan påminner mycket om klassiska JRPG:n där vi går runt på en miniatyr av den verkliga världen för att simulera storlek och storhet. Jag tycker det fungerar riktigt bra här. Det är här vi kan delta i konversationer med olika karaktärer, rusta dig med nya vapen, och ta dig an olika specialuppdrag, som att döda en officerare eller att ta över en bas för att få erfarenhetspoäng. Det är relativt enkla system att förstå och jag var aldrig förvirrad i menyer. Världskartan och en tydligt uppdragsuppbyggnad gällande berättelsen ger en RPG-känsla över det hela som jag uppskattar.
Striderna är så klassiskt Warriors/Musou det kan bli. Vi rör oss på olika kartor där det finns baser, tusentals fiender och officerare. Uppdragen brukar oftast gå ut på att eskortera någon till en viss punkt eller att döda en specifik officerare. Medan du gör dessa uppdrag måste du skydda dina baser och ta över fiendens, samtidigt som du slåss mot horder av fiender. På många banor förlorar du dessutom om en specifik officerare dör. Det är alltså inte bara “tankelös mashing”. Dock känner jag att det blir repetitivt efter ett tag. Det finns inte särskilt mycket variation i bandesignen och målen med banorna är oftast lika. Du får tillgång till olika vapen under spelets gång, som olika sorters spjut och svärd. Dessutom finns det ett erfarenhetsträd där du kan låsa upp nya förmågor med de olika vapnen, Dessa förmågor är bra för att ta ner officerares sköldar. När dessa är nere blir de förlamade och du kan göra en “finisher” på dem. Längre in i spelet låser du även upp dueller, vilket innebär en enskild match mot en officerare där ni delar en gemensam mätare och ska slå varandra så att mätaren fylls av din egen färg.
Jag tycker att kontrollerna känns smidiga och responsiva. Dock känner jag att det kan bli lite svårt att parera vissa officerares attacker när det är många fiender i närheten, men det kanske är en “jag-sak”. Något jag tycker är lite synd är dock att du bara kan spela som Ziluan och ibland temporärt några andra kompanjoner. I andra musou-spel kan du ofta ta kontroll över ca tre karaktärer att byta med åt gånger för att sprida ut dig mer på kartan, men så är inte fallet i detta spel.
Grafiskt påminner spelet lite om Final Fantasy 7 Remake-serien där de blandar anime med realism. Jag tycker att de fungerar bra här och ser någorlunda naturligt ut. Särskilt snygga tycker jag miljöerna är, som speglar gammal kinesisk landsbygd. Musiken är fartfylld metall som fungerar väl till de intensiva striderna och får en att känna sig pepp. Det kanske inte är något jag skulle sätta på utanför spelet, men soundtracket passar spelet väl.
Allt som allt är Dynasty Warriors: Origins ett välgjort och polerat spel, men jag får känslan av att jag spelat detta förr. Det innoverar inte särskilt mycket i sin gameplay utöver världskartan. För fans av serien är det definitivt värt ett köp, men för de inte gillat tidigare spel i genren är det nog inget som kommer att övertala dig.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Playstation 5 och Xbox Series X|S.
Dynasty Warriors: Origins. Lägsta pris 767 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-01-29
Kod tillhandahållen av Koei Tecmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner