Ur Final Fantasy-spinoffen The 4 Heroes of Light föddes Bravely Default och dess uppföljare Bravely Second: End Layer till 3DS. Nu kommer den spirituella uppföljaren Bravely Default 2 till Switch. Dags att byta jobb!
Bravely Default 2 handlar om Seth (eller om du väljer att ändra hans namn). Han är en sjöfarare som har blivit strandsatt på ett område som kallas Halcyonia. Här träffar han prinsessan Gloria. Hennes kungadöme har varit förstört sedan ett par år tillbaka och nu är hon på jakt efter magiska kristaller (typiskt Final Fantasy, jag vet) som kan återställa balans i världen. Seth stöter även på två andra personer, Elvis och Adelle, som tillsammans söker asterisks, kristaller som kan ge dess bärare särskilda förmågor. Medan Seth bekantar sig med Elvis och Adelle blir Halcyonia anfallet av två legosoldater som tar tillfånga en liten pojke. Legosoldaterna erbjuder ett utbyte mellan Glorias vindkristall och pojken. När kvartetten når legosoldaternas gömställe upptäcker Seth att han är utvald av vindkristallen. Som utvald får han extra krafter som han använde för att besegra legosoldaterna.
Senare ger sig våra vänner iväg till grannationen Savalon. I Savalon ska de hämta vattenkristallen, men de stöter på patrull. Riket Holograds härskare, Adam, stjäl vindkristallen för våra kompanjoner och det är nu äventyret börjar på riktigt.
Om du har spelat tidiga Final Fantasy-spel kommer du att känna dig hemma. Äventyret som väntar bjuder inte på någon särskilt djup story, men väl ett par oanade tvister längs vägen. Djupet kan du skapa själv, genom spelets möjligheter till karaktärsutveckling i bland annat de valfria stycken dialog som dyker upp under spelets gång, även kallade ”party chats”. Dessutom finns en hel del röstskådespelade sidouppdrag som hjälper dig att bygga karaktärerna och världen, även om dessa är något dränkta i de stereotypiska “gå hit och hämta det här föremålet eller döda den här fienden”-träsket.
Det som gör Bravely Default unikt är och har alltid varit dess stridssystem. Striderna är klassiskt turbaserade i samma stuk som de tidiga Final Fantasy-spelen, men med ett extra lager i form av “brave och default”-systemet. På en karaktärs tur kan du välja att attackera med vanliga attacker och dina klassförmågor (mer om dessa senare), men du kan även välja mellan två andra handlingar – brave och default. Om du använder default ställer sig din karaktär i en defensiv hållning och samlar på sig brave points (som du kan ha max tre åt gången på en karaktär). Om du använder kommandot brave kan du använda de brave points du samlat på dig från att ha använt för att göra extra handlingar. Detta kan du även göra utan brave points, men då kommer du gå minus och måste skippa de antalet rundor du går minus på. Detta system kan både du och dina fiender använda sig av, så det gäller att tänka strategiskt. Värt att nämna är att spelet är relativt oförlåtande om du inte planerar runt denna mekanik. Till och med vanliga fiender kan snabbt slå ut partyt om du inte tänker strategiskt. Som tur är finns det olika svårighetsgrader, Casual, Normal och Hard, så om du känner att normalt är för svårt kan du alltid sänka svårighetsgraden.
En annan aspekt som gör Bravely Default 2 unikt jämfört med annan nutida JRPG är de olika klasserna (de kallas för jobb) som dina karaktärer kan ha. När du besegrat en boss får du en asterisk som ger dig tillgång till bossens förmågor. Det kan vara allt från vit till svart, magiker till pictomancer (ett jobb som låter dig måla måla på fienden med en pensel så att de blir mer känsliga för magi). Varje karaktär kan ha två jobb vid varje givet tillfälle, ett huvudjobb som den levlar upp och ett sekundärjobb som den får tillgång till förmågorna av. Varje jobb har nämligen en level (max är tolv) och när du går upp i jobblevel får du tillgång till nya förmågor. Vissa förmågor, som magi, är bara tillgängliga för karaktären när den bär jobbet, medan andra är passiva, som till exempel att kunna hela över maxhälsa. De passiva förmågorna kan du sätta som permanenta på din karaktär, vilket betyder att du behåller dem även om du byter jobb, vilket i sin tur leder till stor frihet i hur du vill att karaktärerna ska fungera. Det finns nämligen inga restriktioner på vilken karaktär som kan ha vilket jobb så det är helt upp till dig hur du vill spela. En persons spelomgång blir inte den andra lik, vilket jag uppskattar.
När de kommer till kontrollerna är de lättanvända. Då spelet är turbaserat krävs inte särskilt mycket teknisk förmåga förutom att röra dig runt i menyerna, vilket som tur är lätta att navigera.
Bravely Default 2 tar sig an en sagolik grafisk stil, vilket jag tycker passar bra här, särskilt med tanke på den begränsade hårdvaran hos Switch. När jag spelar i handhållet läge ser allt bra ut, men när jag kör det på min 40-tums 4K tv blir dess brister desto tydligare. Karaktärsmodellerna ser bra ut, men det runt omkring ser suddigt och lågupplöst ut, särskilt i striderna. Jag vet att det inte har med spelet i sig att göra, men det är ändå något som tar mig ur upplevelsen. En annan aspekt som är värd att ta upp när det gäller det tekniska är att spelet ibland fryser till i några sekunder, oftast när jag går in i en party chat eller när jag är i menyer. Det är inget som stör särskilt mycket då det oftast bara är väldigt kort, men ändå värt att påpeka.
Sist men inte minst har vi det jag tycker allra mest om i spelet, nämligen musiken. Från de bombastiska stridsstyckena till den äventyrliga utforskningsmelodin. Kompositören från det första spelet och den populära animen Attack on Titan, Revo, återvänder och gör ett fantastiskt jobb även denna gång. Det enda jag inte är särskilt förtjust i när det kommer till det ljudmässiga är de engelska rösterna. De känns lite påtvingade och jag föredrar de japanska.
Sammanfattningsvis är Bravely Default 2 ett riktigt bra spel. Om du gillar gårdagens JRPG och vill ha ett spel med stort strategiskt djup och hög valfrihet i hur du spelar passar detta perfekt för dig!
Denna recension baseras på Switch versionen.
Bravely Default 2.
–
i samarbete med PriceRunner
–
Recensionsex tillhandahållet av Nintendo (Bergsala).
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.