Innehållsförteckning
Blue är väl etablerade i ljudsammanhang. De har försett många musiker, podcasters och gamers med en rik kvalitet, som tidigare visat i Blues Snowball recension. Men hur står då sig den dubbelt så dyra Blue Yeti mikrofonen i konkurrens med sin lillebror Snowball? Och hur klarar den sig mot andra etablerade studio mikrofons märken som t.ex. Röde? Ja, det är det vi ska titta på. Nu kör vi!
Känsla & Design
Direkt från uppackningen så visar Blue att de är redo är ambitiösa. Det recensionsexemplar vi fått av Blues Yeti kommer i svart utförande (standard är den silvriga/vita modellen) vilket redan från start får oss att nicka gillandes. Den matta metall svarta finishen tillsammans med en redig fot lösning gör att du på en gång kan plugga in och köra.
Utseendemässigt så är i princip hela konstruktionen (mikrofon såväl som fot) i metall som verkligen ger en bastant look och känsla. Redan försedd med gummi under foten, gör att allt känns genomtänkt och stiligt. Själva mikrofonen är i en bred snyggt välvd form, som även den ger ett tåligt intryck. I korthet kan man säga att denna svarta mikrofon lätt kommer passa i de flesta miljöer, och lätt kan ställas åt sidan utan att dra till sig några blickar för att kännas ”out-of-place”. Snarare tvärtom, så matchar den de flesta miljöer på ett sätt som får den att stå ut först när man ser den. Bra jobbat av Blue alltså rent estetiskt även om den kan te sig aningen klumpig.
Ljudbild & kompatibilitet
Men en mikrofon har ett syfte så klart som överglänser dess eventuella snygga yttre. Den ska ju också låta bra och göra bra resultat vid användning. Och när det gäller detta så har Blue gått in till hundra procent. Du får en mikrofon med fyra olika steg; Cardoid läge (njure, för när man är placerad rakt framför den), Stereo läge (använder både vänster och höger läge för att skapa en bredare ljudbild), Omnidirectional läge (plockar upp ljud lika mycket från alla håll samtidigt), Bidirectional läge ( spelar in både från fronten och baksidan av mikrofonen, för t.ex. duetter eller intervjuer mellan två personer). Alla dessa är tydliga i sin skillnad och märks väl vid test. Man byter läge på mikrofonens baksida.
Mikrofonen har ett frekvens omfång på 20 Hz – 20.000 Hz, vilket ger en bred grund för alla användare; lägg därtill en sample rate på 48 kHz/16bit och du har en väldigt god grund i ljudkvalitet rent prestandamässigt. Lägg också därtill möjligheten för en zero-latensy medlyssning via den 3.5 mm utgång som finns på undersidan av mikrofonen, och du har alla möjligheter att direkt höra dig själv för t.ex. musikinspelningar eller podcasts.
Ljudbilden i sig själv är väldigt klar och fin, och med den dynamiska upptagningsförmågan i de olika lägena så får du en ypperlig ljudbild oavsett ändamål. Självklart får man vara beredd på att en mikrofon av denna kaliber är känslig; och dess upptagning oavsett läge tar upp de flesta ljud i rummet, så att vara beredd på detta är något som bör tänkas på. Men det ”goes without saying”.
Självklart bör man också införskaffa ett popfilter, då den är känslig för P ljud, men märkligt nog inte lika mycket som sin lillebror Snowball, men ändå. Hur som helst så har du en helskotta till mikrofon.
Men det finns nackdelar också; den medföljande foten är väldigt känslig, och metallen tillsammans med närheten till mikrofonen är ett stort minus. Minsta lilla ljud från bord går rakt igenom foten och upp i mikrofonen. Oavsett om det är på exempelvis bordet den står på eller bara någon som råkar stampa till i golvet. Ja, den känner helt enkelt av allt nästan mer i.om dess metallkonstruktion. Därför är en mikrofon arm med shockmount en stark rekommendation.
Interface, Användning & installation
När det gäller installation, så kan det inte bli lättare. Bara att trycka in kabeln i datorn och den är igång. Ingen programvara eller inställningar behövs göras, utan det är bara att köra på. Och utöver den tidigare nämnda knappen (på baksidan av mikrofonen) för att byta lägen, så finns även en ”mute” knapp på framsidan. Och även ett volymreglage under ”mute” knappen, som avser medlyssningen.
Dessutom så har Yetin på baksidan ett reglage för att öka ”gain”, om du vill få en mer känslig upptagning, t.ex. för utomhusmiljöer. Smidigt och lätt åtkomligt. Allt som allt är verkligen mikrofonen mångsidig vad gäller knappar och reglage för den som eftersöker mer anpassningsmöjligheter.
TIPS
En mikrofon arm lösning är starkt rekommenderat; tänk dock på att mikrofonen väger en hel del, så innan man köper en sådan, så bör man kolla in hur stor vikt den klarar. Så man väljer en mic-arm som klarar en högre vikt.
Mikrofon: Frequency Response: 20 Hz –20 kHz – Polar Patterns: Cardioid, Stereo, Bidirectional eller Omnidirectional – Sample Rate: 48 kHz/16 bit – Vikt: 544 g – System krav: Windows Vista, 7, 8 (eller nyare) – USB 1.1/2.0 (eller nyare) – 64 MB RAM (eller bättre)
Cirkapris – 1300 kr
Recensionsex tillhandahållet av Blue / Trigono
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
2 kommentarer
Härlig recension, har kikat på denna mikrofon en längre tid. Blir ett inköp när jag har kirrat gamingdator. 🙂
Tack! Säg till när detta är införskaffat en vacker dag, så skulle vi gärna se dig som gäst. Tjingeling!