Innehållsförteckning
Trådlösa gamingheadset är inget nytt i sig, men för MSI är det första gången de släpper ett sådant. Immerse GH50 är deras utbrytarprodukt inom segmentet, och frågan är hur långt de når på detta första försök. Så på med en god portion Synthwave och allehanda förstapersonsspel, dags att se hur väl de faktiskt står sig!
I en mer diskret, nära nog anonym formgivning lyckas ändå vårt första intryck av MSI:s Immerse GH50 övertyga oss tämligen väl. Dess till synes plastiga uppsyn visar sig vara oväntat hållbar sett till sin konstruktion, då den upplevs stabilt handfast i sitt material. Dess imiterade läder jäms med dess mjuka öronkuddar omfamnar rikligt dina öron och initialt är det verkligen en riktigt angenäm upplevelse sett till komfort. Den mer stängda designen innebär att headsetet utesluter oönskat ljud från omvärlden tämligen väl – något som servar ljudbilden. Sedan om det hjälper i slutänden… ja det är en annan femma!
Känsla & Design
Sett ur en estetisk synvinkel är alltså inte direkt en fullträff. Nu är utseende i mina ögon ganska sekundärt när det kommer till headset – och vem vet, kanske även för dig – men för de som bryr sig om sådana detaljer är dess avskalade och nästan kontorsmässiga design allmänt tråkig antar jag. Tack och lov är det inte utseende som dikterar hur bra ett headset är – särskilt inte ett trådlöst sådant som detta. En fördel med detta plastiga yttre är däremot att vikten kan hållas nere och blir därför aldrig särskilt jobbig i sig självt. Dess låga vikt på 326g lyckas därför vara en uppskattad ljusglimt i helheten, särskilt för de som gillar att spendera merparten av sin tid över Discord eller i spel, och har svårt för tungrodda lurar.
Ergonomi, komfort & hållbarhet
I kombination med den låga vikten och de mjuka minnesskumfyllda hörlurarna borde detta vara en jackpot sett till komfort, men tyvärr är fallet inte riktigt så. De minneskumfyllda öronkuddar som hittas här är så pass mjuka att de snabbt får det relativt tajta headsetet att pressa in över öronen, och börjar därmed ge vika. Vad detta innebär i praktiken är att dina öron snabbt börjar skava mot insidan av hörlurarna. Detta kan givetvis vara en aspekt som varierar från människa till människa – vi är alla olika ändå – men tyvärr innebar detta att jag bara kunde använda headsetet under en begränsad tid. Då det trådlösa headsetets enskilda huvudband visar sig pressa in mot mitt huvuds sidor – parat med redan mjuka öronkuddar – så skapas därför detta obehag. Förvisso brukar gamingheadset att mjukna allteftersom sett till dess konstruktion, men detta skapar dessvärre lite av en paradox. I regel krävs det kontinuerlig användning för att huvudbandet (bågen som går över skalpen d.v.s) ska börja mjukna till. Men om det skapar ett obehag i att använda headsetet finns möjligheten att du som användare snarare lägger det åt sidan gång på gång. Därför kan det lätt bli som så att det aldrig riktigt hinner mjukna, och vips har vi en olycklig ’loop’ för användaren.
Allt detta är dock utifrån min huvudstorlek, och kan därför vara något som en person med mindre huvudstorlek aldrig behöver märka av. För de av oss med medel- till stora huvudstorlekar däremot, är jag rädd att detta kommer vara ett ofrånkomligt gissel. Ett gissel som förvisso sett till det obehag det skapar i transparensens namn aldrig riktigt blir överdrivet jobbigt, men likt en molande huvudvärk, alltid blir märkbar och lägger sig likt en blöt filt över upplevelsen.
Ljud & mikrofon
När det kommer till ljudbild är däremot situationen aningen mer positiv – åtminstone initialt. I de högre frekvenserna – diskant och övre delen av mellanregister står sig headsetet okej. Bland dessa frekvenser lyckas GH50 att få instrument i musiksammanhang att stå ut, och så tillika i spel. Dessvärre är basen allt annat än imponerande. Till skillnad från diskant – som i sig inte är perfekt – ger basen ingen bra återgivning, utan framstår mest grötig – även om programvaran ”Nahimic for Headset”, som i sin tur kan nås via MSI Center kan hjälpa en aning. Det tråkiga är att helheten av ljudbilden bara inte övertygar, särskilt när headsetet har svårt att klara av en total sådan, sett till exempelvis musik. Om vi urskiljer vissa tonfrekvenser, och stänger av bas helt, kan det bli överkomligt, men när allt är igång samtidigt – till och med på en mer ordinärt inställd EQ-nivå – fallerar dessvärre headsetet fatalt. Jag vet inte om det är att GH50 bara inte klarar av detta spektrum av toner samtidigt på grund av dess trådlösa överföring över 2,4GHz bandet, eller om det är dess drivelement som är svaga. Oavsett är resultatet en tämligen sorglig ljudbild som uppfattas digitaliserad, tilltrasslad och otydlig.
Vilket är synd då mikrofonen samtidigt presterar väl. Med en inbyggd ’Static Noise Suppression’-funktion levererar den ett klart ljud, fritt från brus medan du pratar. Förvisso Mall 1A, sett till den mer instängda och odynamiska kvalitet som hittas i gemene gamingheadset, men ändå bra nog för spelsammanhang. Att programvaran dessutom kan justeras lite granna gör att du som användare kan hitta en bättre ”sweet spot” för hur tidigt denna ”noise suppression” ska börja. Därutöver är det inte mycket som kan ändras egentligen, men för vad mikrofonen i slutänden gör, är det ändå godkänt.
Programvara och batteritid
Våra intryck av tidigare nämnda programvara är väl inte hyllande direkt, men ej heller fyllda av ”ris”. Programvaran ’Nahemic for Headset’, kan du smidigt justera EQ och får dessutom tillgång till ett par förgjorda profiler för musik, film, kommunikation och gaming – allt presenterat på ett intuitivt och dugligt sätt. Det finns dessutom här en ’volume stabilizer’, vilket ska jämna ut ljudspektrumet. Dessvärre bör du undvika denna, då den skapar mer oreda än nytta tyvärr. Suck, ytterligare en svaghet alltså…
Ser vi istället till batteritid är det snarare som bäst godkänt; inte någon wow-upplevelse alltså men duglig alltså. Med cirka 22 timmars kontinuerlig användning kommer de göra jobbet väl, men för ett headset utan RGB står den sig lite slätt mot andra i segmentet som lyckas bättre – då några med belysning till och med. Nu kommer än en gång denna batteritid vara alldeles utmärkt för gemene användare, men det adderar till känslan av att MSI saknar något riktigt övertygande försäljningsargument för headsetet.
Ett headset för alla… eller ens någon alls?
Som sin första produkt i segmentet för trådlösa gamingheadset slår knappast Immerse GH50 Wireless oss med häpnad. För en förstagångsanvändare kan det vara dugligt som bäst, men egentligen om du har en mindre storlek till huvud, eller om du fokuserar på headsetvikt och mikrofonkvalitet. Ljudbilden kan från och till vara duglig, och har du inga krav på den biten – och samtidigt inte vill lägga ut en halv förmögenhet, ja då kanske Immerse GH50 Wireless kanske vara något för dig. Det ligger nämligen ”enbart” på runt 1 100 – 1 200 SEK, vilket för ett trådlöst headset ändå är bra i mitt tycke. I slutänden är det nog helheten av hur ljudet framställs som får den att tappa mig helt. Den grötiga slutmix som hittas här, parat med tydliga svagheter inom komfort gör inte att det lägre priset övervinner mig. Skulle jag vara du, skulle jag snarare se efter andra alternativ…
MODELLNAMN | IMMERSE GH50 TRÅDLÖS |
DRIVELEMENT | 50 mm neodym |
HÖGTALARFREKVENS SVAR | 20 – 20 000 Hz |
HÖGTALARKÄNSLIGHET (SPL) | 109 dB |
HÖGTALARIMPEDANS | 32 Ω |
MIKROFONFREKVENS OMFÅNG | 100 – 10 000 Hz |
MIKROFONKÄNSLIGHET | -36 dB |
MIKROFONPEDANS | ≦ 2,2 KΩ |
PICKUP PATTERN | Rundstrålande (avtagbar mikrofon) |
ANSLUTNING | USB 2.0 (trådlös: 2,4 GHz), USB-A till USB-C-omvandlare ingår / 3,5 mm (trådbunden) |
BATTERITID | Upp till 22 timmar |
OPERATIVSYSTEM | Windows 10 (och senare) |
KOMPATIBILITET | Windows 10 (och senare) PC, Mac, PlayStation®, Nintendo Switch™, XBOX1 1Endast tillgängligt i trådbundet läge med 3,5 mm anslutning. |
PRODUKTDIMENSIONER (MM) | 200 x 170 x 80 mm |
VIKT (PRODUKT/PAKET) | 326g |
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av MSI. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.