Året är 2042. Klimatkriserna har avlöst varandra i tät följd och bristen på vatten och mat har lett till totalkollaps av det moderna samhället. Lösa koncept som landsgränser och landstillhörighet har sen länge förkastats, förutom av två. De numera enorma supermakterna USA och Ryssland. Bristen på resurser har lett till massiv ut- och invandring, och många kommer i kläm när de två supermakterna bestämmer sig för att slåss. Det är här du kommer in, en no – pat, en icke patriot utan hemland och börd. Som en legosoldat slåss du för båda sidor när det behövs, men för det mesta för den stora, oskyddade massan.
Det är all historia du behöver och någonsin kommer få i Battlefield 2042, sen är det bara att sätta tänderna i spelets tre olika lägen: All – Out Warfare, Hazard Zone och Portal.
All – Out Warfare är Battlefield – serien som den alltid sett ut: enorma slagfält, 128 spelare (!), jetplan, helikoptrar, pansarvagnar, svävarfordon och så mycket krig att det knappt går att hålla koll på vad som händer. Ditt lag ska fånga och behålla punkter på kartan samtidigt som det andra laget vill göra exakt samma sak. För att fånga en punkt måste ni ha fler spelare i närheten än det andra laget och det lättaste sättet att få vågskålen att luta till er fördel är att skjuta, spränga och knivhugga alla soldater som står i din väg. Konceptet är maffigt och de trailers vi fått se har varit ambitiösa, men vart är spelet? För det jag sitter med nu känns inte alls som det vi fått se innan release, och en av de stora anledningarna är spelets alla buggar.
Vi har de klassiska buggarna, fordon som kör utmed väggarna, soldater som faller genom golven och matcher som aldrig startar. Den där sistnämnda är nog den mest irriterande i denna kategori av buggar då det tar cirka en minut av laddningsskärmar och uppkoppling till servrar för att ens komma tillbaka till menyn för att söka en ny match.
Sen har vi de där andra buggarna, de som verkligen inte borde varit där när spelet släpptes. Den största av dessa är det skitdåliga siktet till alla olika typer av vapen. När jag trycker på avtryckaren till mitt vapen förväntar jag mig att det första skottet ska ligga mitt i prick, för att därefter åka i ett mönster utformat efter vapnets rekyl. Denna rekyl kan jag självklart kämpa mot genom att dra med musen åt motsatt håll. Så fungerar det INTE i Battlefield 2042. I stället kommer skotten slumpvis inom ditt sikte, utan rim och reson. Det där rekylmönstret som man försöker kompensera för, existerar inte, och alla skott åker dit det inte ska vara. Att skjuta med vapen i spelet, vilket är grundpelaren för hela spelserien, känns allt annat än bra. Om du möter en motståndare och ni båda börjar skjuta samtidigt känns det som att slumpen är det som avgör vem som går levande ut ur eldstriden.
Jag vill skriva det en gång till för att verkligen slå fast betydelsen av denna enorma fadäs: Det känns inte bra att skjuta med vapen i Battlefield 2042, en förstapersonsskjutare. Det spelar ingen roll vilket spelläge du spelar eller vapen du använder, det är inte kul att skjuta när du inte har någon kontroll över vart kulorna flyger.
Spelläget som lider mest av alla dessa buggar är utan tvekan All – Out Warfare, för här kommer med en väldigt hög frekvens. Det blir inte episkt och roligt, istället blir det irriterande, frustrerande och riktigt tråkigt.
Det enda som inte går att skapa är ett fungerande Battlefield 2042.
Något annat som sätter käppar i hjulet för ditt skoj är att det saknas funktioner som funnits i tidigare spel. När en spelomgång börjar delas ditt lag in i squads, grupper om fyra spelare som ska samarbeta den där extra biten för att kamma hem segern. Men samarbete är svårt, speciellt när spelet (än så länge) saknar voicechat. Visst, det finns ett detaljrikt markörsystem som du kan använda istället, men under min spelperiod har jag träffat på EN spelare i min squad som använde detta. Jag förstår också varför det inte används, då det tar flera knapptryck för att komma till rätt typ av markör, och i ett spel med sekundsnabba beslut finns inte tiden att göra detta. Du kan inte heller byta squad under en pågående spelomgång, om samarbetet inte funkar är det bara att pina sig igenom matchen.
Ytterligare en funktion som saknas är att kunna rösta på olika kartor, eller att på något vis påverka vilken karta du spelar på, i alla fall om du ska spela online. I stället väljs kartor slumpvis, och trots att det inte är så överdrivet många i detta spelläge (sju stycken) har jag inte kunnat spela på Hourglass och Breakway. När vi ändå pratar om kartor är de otroligt öppna och tomma, lite för öppna och tomma. Självklart finns det byggnader och skydd nära de punkter som man ska fånga på kartan, men oftast alldeles för lite. Du springer omkring från ett tomt fällt till nästa, siktandes på pixlar vid horisonten som skulle kunna vara fiender. Spelet är en krypskytts våta dröm, då det bara är att lägga sig ner på en av spelets många kullar dela ut död som tomten delar ut julklappar… Förutsatt att kulan åker där den ska, vilket den inte kommer göra.
Hazard Zone är det nya, fräscha läget som blandar PvE och PvP. Här ska du och din squad stjäla data från kraschade satelliter och ta er ut levande. Problemet är att alla andra vill göra samma sak. Det kommer också bara ut två segrande lag, då du under spelets gång endast kan fly med din data vid två tillfällen.
Konceptet är riktigt bra och som ett fan av Hunt: Showdown är jag glad att detta spelläge dyker upp på fler platser. Tyvärr är utförandet halvhjärtat, och alla ovan nämnda buggar och saknade funktioner gör sig väl påminda. I detta spelläge är samarbete essentiellt. Att det inte finns voicechat i All – Out Warfare är tråkigt, men inte livsavgörande. Här lyser det dock med sin frånvaro till den milda grad att det känns ospelbart.
Något som dock gör sig bäst i detta läge är alla olika Specialists, de nya soldaterna i Battlefield 2042 som kommer med sina egna passiva och aktiva förmågor, i stället för ett mer traditionellt klassystem väljer du innan varje spelomgång en specialist. Denne har en passiv förmåga som mindre skada av explosioner, snabbare återupplivning av nedskjutna lagkamrater eller en vingdräkt. Du har också en aktiv förmåga, där vi hittar favoriten änterhaken, anpassningsbara granater, eller varför inte en bärbar, skottsäker sköld? Alla specialister kan utrustas med alla typer av vapen och support-prylar. Det låter kanske obegränsat och kul, och till en viss del är det också det. Det är skönt att slippa vara begränsad till olika uppsättningar av vapen, vill jag ha ett krypskyttegevär och en revolver kan jag ha det. Ironiskt nog introducerar specialistsystemet i sig en mängd nya begräsningar. T.ex. är en vingdräkt tio gånger mer praktisk på vissa kartor än att ta lite mindre skada från explosioner. Jag har varit med i squads där alla har valt samma specialist, medan vissa specialister har jag inte sett någon annan spela förutom jag. Dessa förmågor hade lika gärna kunnat vara frånkopplade från sin specialist och i stället varit något som du själv kunnat mixa och matcha med. Som det är nu, är vissa helt enkelt bättre än andra.
Detta system blir dock något bättre när samarbete är en förutsättning som det är i Hazard Zone. Helt plötsligt är det kanske inte så dumt att kunna ta mindre skada av explosioner, speciellt inte om din lagkamrat har två extra granater att kasta runt. Att kunna lägga ner en sköld är alltid bra, men förmågan att återuppliva lagkamrater snabbare kan faktiskt vara mer användbar.
Om du lyckas ta dig ur zonen med data är segern din, och du har nu lite pengar att spendera på nästkommande försök i zonen. Detta spelläge är helt okej, men då insatserna är högre, känns buggarna än mer förödande. Om du dock älskar konceptet vill jag slå ett slag för Hunt: Showdown, du kommer inte bli besviken.
Sist men inte minst har vi Portal, spelläget där du kan uppleva Battlefield som det var förr, typ. Här kan du testa att spela på kartor från tidigare spel, med vapen från tidigare spel. Nostalgin stänker fram när man testar att spela Bad Company 2 igen. Det finns också lite vildare koncept så som en spelare i en pansarvagn mot en mindre mängd fotsoldater, eller varför inte tvärtom? Här kan nämligen du bygga den helt egen och unik upplevelse. Vad sägs som Battlefield med bara pistoler? Eller kanske bara flygplan? Detta är egentligen två väldigt lama exempel, och redan nu finns det helvilda och roliga kreationer ute i Portal läget. Detta är inte spelet när det är som bäst då det flera gånger är krångel med allt från buggar till uppkoppling, men jag har mycket roligt, även fast de flesta kartor är sådana du bara besöker en gång. Det enda som inte går att skapa är ett fungerande Battlefield 2042.
Visuellt är spelet maffigt. Bara tanken på att rendera 128 spelarkaraktärer på en och samma gång får mitt grafikkort att svettas. Det är dock allt annat än färgglatt, och förutom några kartor med lite grönt på har du dina klassiska militärbruna/gråa färgskalor. Ljudet är också bra, men hade kunnat ha lite mer oumph, då explosioner och tornados (ja, den dyker upp ibland, nej den gör inte spelet bättre) inte låter riktigt så mycket som man hade velat. Tyvärr sticker UI:n i spelet ut på helt fel vis. Det känns inte alls futuristiskt, och när jag kollar på spelet några steg bak från skärmen ser det påklistrat och fult ut. UI:n sitter inte ”fast”, utan ser ut att sväva ovanpå spelet, som ett extra lager i ett bildredigeringsprogram.
Allt som allt är Battlefield 2042 inte bra, inte bra alls. I alla fall som spelet är nu, det kommer kanske bli bra, men det saknas funktioner som tidigare spel i samma spelserie haft vid release, och det finns buggar, så många buggar. Om ett halvår kanske vi har ett bra spel, samt servrar som fungerar, men som spelet ser ut just nu tycker jag att spelets ”mostly negative” rating på Steam är välförtjänt. Om du släpper ett FPS där dina vapen inte fungerar, hur tänkte du då?
Året är 2021, coronoakriserna har avlöst varandra i tät följd och tre AAA FPS spel släpps i princip samtidigt. Spelarresurserna är små, och bara en kan stå som segrare. Vem vinner? Inte Battlefield 2042.
Denna recension baseras på PC/Origin versionen.
Spelet finns också till Xbox One/Series S/X, och Playstation 4/5.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Electronic Arts.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.