Det finns gott om racingspel ute på marknaden, men utforskar någon av dem konsten i rallysporten? Det är frågan jag ställer mig när jag ser spelets titel, och om det är ett mästerverk eller inte.
Det finns lite olika lägen att välja mellan när jag spelar, vi har ett karriärsläge, time trial, free roam eller custom races. Självklart börjar jag med min karriär, något som resulterar i att min bil har en konversation med en stor staty av Buddha där statyn förklarar hur racing uppstod. Det var tydligen en finne som körde fel, nu vet vi det! Jag skulle ta det med en nypa salt – gyllene statyer brukar sällan ha rätt. Oavsett hur sporten uppstod får jag nu köra min bil på en liten övningsbana, innan jag bestämmer mig för att utforska världen runtom mig. Egentligen startade jag inte min karriär, utan jag är i free roam där jag kan få köra runt lite hur jag vill för att bekanta mig med kontroller och hur spelets fysik fungerar. Jag gillar att spelet låter mig få lära mig hur saker fungerar i min takt samtidigt som jag belönas för det. Det finns nämligen lite samlarobjekt att hitta, när man kör runt och utforskar, som kan låsa upp nya kartor, bilar och även musik. Som sagt är det trevligt att bli belönad när jag lär mig hur spelet fungerar.
När jag väl sätter mig med karriärsläget är jag lite delad över upplägget; jag ska nämligen köra en sträcka på tid och snabbast vinner, vilket känns rätt standard. Även sättet jag låser upp nya banor på känns standard; om jag klarar av den föregående, får jag tillgång till nästa. Beroende på hur bra jag kör, kan jag även låsa upp nya bilar. Men tyvärr känns det enformigt rätt snabbt, för det händer egentligen ingenting under tiden jag kör, förutom att publiken verkar ha en tendens att stå mitt i vägen. Jag hade nog uppskattat det lite mer om jag hade kunnat se mina motståndare, eller spöket av dem för att det ska kännas som en tävling. I slutet av tävlingar så får jag se listor med hur snabbt motståndarna körde i en lista, det går att ändra svårighetsgraden på AI:n som påverkar hur många misstag de gör när de kör. Jag har ingen aning om hur det fungerar eftersom jag inte kan se dem köra men så fungerar det.
Det finns även time trials samt dagliga och veckoutmaningar där man istället försöker få den bästa tiden av alla som spelar. I utmaningarna spelar man med en specifik bil och kör en specifik bana, och när man är klar så dyker tiden upp på en leaderboard. Det finns massvis med tider i time trials att kolla på, men i utmaningarna så finns det inga namn på listorna.
Jag sitter återigen och spelar med min Dualshock 4, det är ändå racing och jag tycker de spelen fungerar bäst med kontroll eller ratt. Så är fallet även här och kontrollen känns enkel och bra. Jag gasar med R2, bromsar/backar med L2, använder handbromsen med cirkel och styr med med vänster styrspak. Känns rätt standard och det fungerar bra; bilen kör, för det mesta, dit jag vill och när den inte gör det flyger den antingen i luften eller sladdar runt på gräs. Det händer oftast när jag försöker drifta, något som kräver en hel del övning i det här spelet och som jag inte kan lyckas med. Det hjälper inte att bilarna hanteras lite olika beroende på vilken bil det är samt att det är olika väglag som också påverkar hur väl bilen ligger kvar på vägen. Det slutar ofta med att jag antingen flyger av vägen eller så sänker jag farten för att ta en lugn sväng istället.
Grafiken känns enkel, men ack så mysig! Att kunna köra vid olika tider på dagen eller olika väder framhäver spelets miljöer på fascinerande sätt. Dock är det enbart miljöerna som ser bra ut. Bilarna ser rätt stela ut och publiken är bara små pinnar som hela tiden vill vara i vägen. De är dock snabba på att flytta på sig, så jag har inte kört över någon, ännu.
Jag sa att bilarna ser stela ut, det hjälper inte att de låter som radiobilar som kan växla. Jag förstår att utvecklarna inte är ute efter realism, men lite tyngre motorljud hade nog inte skadat. Musiken är enbart en synth som spelar lite olika låtar. Det är mysig musik men det får mig att bli alldeles för avslappnad och det händer att jag nästintill är på väg att somna vid ratten, vilket inte vore så bra. Jag uppskattar den lugna musiken i menyerna men hade uppskattat om tempot hade varit lite snabbare när jag kör bil.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Art of Rally. Pris ej tillgängligt vid tillfälle för recension – Kommer finns på Steam 2020-09-18.
Recensionsex tillhandahållet av Funsector Labs Inc.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.