Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles 2

Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles 2

Håller spelet samma nivå som animen?

av Martin "Fyghar" Johansson
6 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Det har gått snart fyra år sedan sedan Demon Slayer: The Hinokami Chronicles släpptes och nu är vi här med uppföljaren. Men har de gjort något mer än att förlänga namnet på spelet? Det ska vi reda ut.


Observera att spelet börjar mitt i Demon Slayers berättelse, ungefär halvvägs genom säsong två och hela vägen till säsong fyra. Det kommer att förekomma spoilers om du inte har sett så pass långt.

Berättelsen om Tanjiro Kamado och hans syster Nezuko, som är en demon fast ändå inte, fortsätter. Tanjiro försöker fortfarande hitta ett sätt att göra sin syster mänsklig igen samtidigt som han ger sig ut på uppdrag för att ta ut demonerna som härjar i landet. Det är dock ingen lätt uppgift han har åtagit sig, men tillsammans med sina vänner och kaptener bland demonjägarna, tillsammans med en hel del tur, lyckas han ta sig ur livshotande situationer gång på gång. Jag går igenom tre olika story arcs under berättelsens gång, från att demonjägarna går under täckmantel i ett nöjesdistrikt för att hitta försvunna flickor, till att Tanjiro behöver ett nytt svärd och besöker smedernas by som blir attackerat, vidare till att alla demonjägare tränar inför den sista striden. Och om du vill veta hur den går, kommer det en film på bio nu i september som handlar om just den här sista striden. Det är dock ett kort spel sett till berättelseläget, allt som allt tog det mig sju timmar att spela genom hela berättelsen. Då försökte jag inte få högsta rank på alla strider men jag ansträngde mig för att hitta alla samlarobjekt under den här tiden. De hade ett bra flyt på berättelsen när jag spelade, men i efterhand får jag en känsla av att de har stressat genom det hela. Men samtidigt kände jag ibland att det blev lite för mycket video med exposition och för lite spelande. Det är en svår balans att få till i animespel och jag känner att de inte riktigt har lyckats här. 

Vad de lyckades bättre med är att variera spelandet i berättelseläget. Visst, majoriteten av spelandet är genom strider, men ibland får jag istället gå runt och utforska begränsade områden. Det är här jag kan hitta lite samlarobjekt som kan bestå av utrustning, bilder eller minneskristaller som låser upp särskilda event från serien. Dock känner jag att de har lagt till samlarobjekten bara för att fylla ut speltiden. Vilket är okej, om det görs på rätt sätt, men inte här. Majoriteten av grejerna jag samlade på mig kommer jag aldrig ens kolla på, inte ens utrustningen kände jag någon nytta av att kolla in. Vet inte ens om jag kan kalla det för utrustning, för det är bara olika emblem som ger olika effekter som läkning, tar mindre giftskada eller ökar mängden skada karaktären gör. Helt ärligt kollade jag bara på de här grejerna i början när det introducerades samt en bit in i den sista delen av berättelsen. Jag hade hellre sett att jag låste upp dräkter till karaktärerna och att de bara hade slopat utrustningen helt och hållet.

Striderna känns episka.

Striderna, som är spelets huvuddel, är till stor del som andra 3D-animefightingspel. Vad jag menar med det är att jag springer runt i en arena och trycker på en av två knappar för att göra starka eller snabba attackkombinationer. Det vore inte ett spel i den här genren utan specialattacker och för att kunna göra dem måste det finnas tillräckligt i stamina-mätaren som finns under hälsan. Om staminan är slut fylls den sakteliga på under stridens gång. Vad jag irriterade mig på när det gällde den här mätaren är att den tar slut väldigt snabbt, snabbare än vad jag räknade med. För jag trodde att jag måste göra en knappkombination för att ens göra en attack som använder sig av stamina, men icke! Om jag får till en kombo med de starka attackerna dräneras staminan. Det suger lite extra för min del då jag försöker jonglera motståndaren uppe i luften för att dela ut så mycket skada som möjligt genom att blanda snabba och starka attacker. Tiden jag har på mig att jonglera min motståndare är knapp då det startas en timer för att visa hur länge jag kan fortsätta slå, och när tiden är ute kan jag inte längre slå min motståndare. Det var dock lättare att hålla igång jongleringen när jag spelade mot riktiga människor online, vilket var lätt att komma in i och hitta motståndare.

Jag har pratat mycket om berättelseläget, men det går ju också att spela mot folk. Både i soffan bredvid dig samt online. Jag behöver dock göra lite förberedelser om jag vill spela online såvida jag inte hela tiden vill spela med Tanjiro. För att lyckas med det behöver jag gå in i särskilda menyer innan jag hoppar in i en kö för att komma till strid, och behöver göra det varje gång jag vill spela med en annan karaktär. Varför bara inte låta mig välja en karaktär när jag hoppar in i kön istället för att böka till det på det här sättet? Striderna online är dock stabila, vilket är en rätt viktig grej när det gäller såna här spel. 

Det tog mig ett litet tag att komma in i spelets kontroller men när jag väl kände mig bekväm med det var det inga problem. Jag spelade med min DualSense men det går att spela på tangentbord för de som skulle vilja göra det. Tycker dock det är lite skumt att de använder blockknappen för att få till specialattacker när den trycks in med andra knappar, känns som att de hade kunnat göra något smidigare istället. Något de däremot fick till var spelets grafik. Jag har svårt för anime i 3D, särskilt när de ska få till videosekvenser, men här har de gjort ett bra jobb. Jag gillar hur de har fått till vissa scener både i strid och utanför, det känns som att de har lagt ner mycket arbete för att få till känslan från animen. Ljudet är bra det också med rösterna, som jag misstänker att de har tagit direkt från animen, musik som passar in stämningsfullt och ljudeffekter som ger tyngd till attackerna.

Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles 2 är ett 3D-animefightingspel, med vad det innebär. Jag är dock lite osäker på om det är värt sin prislapp. Jag kan hitta det för lite över 500 kronor vilket känns överkomligt även om det är lite för dyrt ändå för min smak, 400 känns mer rimligt. Men att Steam tar nästan 700(!) kronor för spelet vilket känns som ett rån. För även om det är ett bra spel i sin genre, är det mycket som fattas för prislappen. Det spelar liksom ingen roll att de säger att de har 40 spelbara karaktärer när flera av dem bara är olika varianter av samma karaktärer fast med lite andra attacker. Om du tycker om animen kan jag tänka mig att du kommer tycka om det här. Tror det även gäller om du gillar 3D-animefightingspel. Jag rekommenderar dock att vänta lite tills det kommer på rea innan du slår till.

Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Playstation 4/5 samt Xbox.

Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles 2. Lägsta pris 519 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-08-18.

Kod tillhandahållen av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

 

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar