Att bygga upp sitt rike från grunden är inte alltid så lätt som en kan tro. Det är också en hel del stress med att få allt att fungera, men hur skulle det vara om vi bara tog det lite chill istället?
En spelomgång börjar enkelt, först får du välja ett område där du vill ha din by och sedan sätter du ut byns centrum. Efter det behöver du ha tag på träd, och behöver därför bygga ett läger för skogshuggare. För att skogshuggarna ska veta var de får hugga ner träd så får du tillgång till en penselfunktion för att enkelt måla ut hur stort område de får arbeta på. Sedan behöver ju folk ha någonstans att bo också så det är bara att ta fram penseln igen och måla ut vart de får bosätta sig. Det är viktigt, redan från start, att ha en sorts plan för din blivande stad. Jag är inte särskilt duktig på att ha en plan i början av spelsessioner, i något spel, utan jag anpassar mig efter vad det är som händer. Den strategin fungerar inte riktigt lika bra i ett sånt här spel. För det kostar att bygga saker, och det kostar att flytta på dem när det inte riktigt blivit som jag först tänkt mig.
För det mesta går det att komma vidare även vid mina dåliga planeringar, men det tar extra tid och pengar för att komma dit. Sedan har inte alla områden tillgång till alla sorters resurser, och vissa är helt olämpliga för viss produktion. Vi kan ta vete som exempel, vete är lätt att odla och kan användas till både bröd och öl. Men när ett vetefält målas ut, blir de röda när de målas vid skogskanter. Det innebär att vete inte kan odlas där, utan du behöver först hugga ner skogen där och sedan plantera ditt vetefält. Inte helt komplicerat egentligen, men det ger en lite att tänka på när planeringen av den blivande staden sker. En kul bonus, enligt mig, är att jag kan bygga på byggnader som redan är byggda. Säg att jag har byggt grunden till ett slott, jag hade inte tillräckligt med pengar för att bygga det så som jag vill men det fungerar för stunden. När jag väl har pengar, kan jag bara klicka på slottet, sedan på hammarikonen och välja vad jag vill bygga ut med. Slottet förstörs inte, det tas inte heller ur funktion när de nya delarna byggs på, utan det blir bara bättre beroende på vad som adderas. Det är som sagt kul att se hur staden och dess byggnader växer, på flera olika sätt.
Vad är då målet med en spelomgång? Ja, det får du själv bestämma när du fipplar med inställningarna när du skapar din spelomgång. Det kan vara att få en stad som är dedikerad till religion, eller att ha en armé som aldrig tidigare har skådats, eller bara spela som du vill och se vad som händer. Du kan även välja hur svårt du vill göra spelomgången, likt hur snabbt resurser växer tillbaka, eller hur mycket du behöver betala för att hålla ditt rike stort. Detta gör du med olika parametrar och ställer in vilka nivåer du vill ha dem på. Du kan också välja en färdig svårighetsgrad. Oavsett vad du väljer att göra kommer du under spelomgången få olika uppdrag och förfrågningar från såväl invånare som grannationer vilket innebär att du aldrig kommer sitta helt sysslolös. De här uppdragen kan dock snabbt bli många och det bidrar med en viss stress för att jag ska klara av dem, särskilt de som ska klaras av inom en viss tid. När uppdragen klaras av delas belöningar ut, det kan vara resurser eller influens som behövs för att låsa upp vissa grenar av utvecklingsträdet. Det är här alla framtida byggnader och dekorationer finns låsta tills du har låst upp dem med både influens och guld för att sedan kunna bygga dem i din by.
Jag tror det är till spelets fördel att det inte finns någon berättelse att följa, utan det är en sandlåda där du själv bestämmer om det finns en berättelse i ditt rike eller inte. Själv sitter jag och ser över alla invånarnas liv, hur de utvecklas samt hur ofta de får problem med att hitta vägen till sin destination. För varje gång de inte lyckas ta sig från punkt A till punkt B kommer det en liten notis om det, och när jag sedan kollar in ser jag inga problem med vägen dit. På tal om notiser får jag också veta när det kommer handelsmän eller ryttare från kungen som kan vara bra att uppmärksamma då de här ofta har uppdrag med belöningar. På det stora hela gillar jag användargränssnittet, det är aldrig i vägen och, efter att en har vant sig, lätt att hitta det en söker. Om det så är handelsvaror, skatter, bybor eller vad du har för mål för att klara av spelet, om du har satt ett sådant, hittas det lätt. De har även gjort genvägar till de grejer en kanske vill kolla in lite oftare, så som utvecklingsträdet.
Spelet har en stilistisk grafik jag känner fungerar rätt bra. Det är inte något realistiskt utan det påminner mig lite om brädspel, bara lite. En kul grej är hur mycket jag kan zooma in, jag kan sätta kameran på en punkt och kolla på hur byborna går förbi och sköter deras vardag. Jag kan också höra hur de alla rör sig och arbetar om jag är tillräckligt nära, inget imponerande men en kul grej. För spelet har inte mycket till musik, det spelas lite musik då och då men för det mesta är det fågelkvitter som spelas i mina öron. Jag känner att det inte behövs mer, utan det blir en lugn stämning i ett lugnt spel.
Foundation är ett lugnt spel men det är mycket att hålla koll på. Resurser behövs för att kunna bygga och producera, invånarna vill inte bo bredvid för mycket oljud, skatter behöver betalas för att kunna expandera. Jag kan stundvis känna att det blir lite för mycket med uppdrag och saker att hålla koll på, men med lite is i magen brukar det lösa sig. För någon som vill spela Civilization men inte orkar sätta sig för en flera timmar lång spelomgång är det här ett bra alternativ. Det är inte ett lika tungt 4x-spel som Civilization och det kräver inte riktigt samma uppmärksamhet som ett RTS, utan har någon egen placering. Jag tror det är ett bra spel för både de som vill ha något att bara spela lite lätt för stunden, men även för de som vill utmana sig själva. För även om jag har pratat om hur avslappnat spelet är, går det att göra det hela betydligt svårare, men det är inte riktigt min spelstil.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Foundation. Lägsta pris 25,49€ (ca 278 kronor) enligt Steam.com 2025-03-24.
Kod tillhandahållen av Polymorph Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.