Hem RecensionerSpelrecensioner Winds of Change

Winds of Change

av Mattias Malm

Det är tid för uppror! Du ska leda rebellerna till seger, i detta äventyr som väntar dig! En mörk fantasyberättelse där dina val spelar roll! Så känn hur hjältemodet stiger i dig, när du lyssnar på dialog, läser text och lyssnar på böcker som blir upplästa för dig!


I Winds of Change så får vi iklä oss rollen som staden Vallinorths siare. Som siare så har vi fått en speciell förmåga av världens andar: vi kan få visioner om framtiden! I spelets början så får vi ta del av en av dessa visioner, där vi ser Vallinorth brännas ner tillsammans med dess invånare.  Väl tillbaka i riktiga världen, så berättar vi detta för våra följeslagare Valessa och Fortaime. Vi beger oss sedan för att informera stadens åldring och ledare Mylus. Mylus berättar att han har känt på sig att de tyranniska Triumvirate kommer att närma sig Vallinorth, i deras jakt på The Blade of Exodus som rebellerna har bestulit dem på! Mylus uppmanar oss att bege oss till en närliggande stad för att börja samla ihop trupper. Han säger även till oss att ta med Blade of Exodus, ty som siare besitter vi även kraften att hantera detta magiska svärd! Sedan är äventyret igång!

Spelet är till utseendet ganska fint. Det är färggrant och mysigt Att alla karaktärer dessutom är någon typ av pälsbeklädd varelse, så kommer myset upp ytterligare någon nivå. Det är lite som en blandning av barnbok och mangatidning. Vi styr spelet helt och hållet med musen. Man klickar på objekt man vill undersöka lite närmare, vilken karaktär man vill prata med etc. Vad du också gör är att klicka dig genom dialog, nästa replik kommer inte förrän du har klickat. Likaså all beskrivande text (din karaktärs intryck osv.) måste du också klicka dig fram mening för mening och eftersom Winds of Change är en så kallad Visual novel så är det här det du kommer sysselsätta dig med under HELA spelets gång!

För er som är obekanta med Visual novel, så är det primärt ett japanskt fenomen. Vi snackar statiska karaktärsmålningar över en bakgrund, relationsbygge mellan karaktärer, huvudfokus på berättelsen och framförallt: Låg interaktivitet! Det är framförallt det som jag har problem med, den låga interaktiviteten. Jag blir jätteuttråkad! Visst, jag får ändå ge spelet att jag faktiskt är intresserad av vart historien ska ta vägen i början av spelet. Men i och med att man måste klicka sig fram genom kilometervis av text i timtal, så svalnar mitt intresse ganska snabbt! Spelet försöker underlätta detta genom att ha röstskådespelare, som faktiskt gör ett hyfsat jobb! Och ja, rösterna underlättar faktiskt lite grann… Med betoning på LITE! Du måste fortfarande som sagt klicka fram nästa replik som ska sägas. Din karaktärs intryck och beskrivningar om vad som rent handlingsmässigt sker är utan röst. Detta måste du själv läsa… En mening i taget! Detta gör att allting går så långsamt och det känslan av en total avsaknad  av framåtrörelse är minst sagt påtaglig!

Allt det här är ju sådant som hör genren till och jag förstår att Visual novels har sin publik och att det är svårt för oss övriga att fatta grejen. Här känns det dock som att utvecklaren Tall Tail Studios har försökt att locka in andra spelare. Spelet har marknadsförts som ett ”udda” Peka klicka spel. Med en öppen värld, stort karaktärsgalleri, möjligheten till att själv bygga relation och romans (oavsett kön) med karaktärer och val som spelar roll. Allt det här finns i spelet, men när jag inser att det är just en Visual novel, så kan jag inte hjälpa att jag faktiskt känner mig lite lurad!

Ni kanske nu har förstått att jag inte är ett fan av genren. Men om vi skiter i genren och bara ser till spelet då, finns det något som kan få det att sticka ut? Ja när du har klickat dig genom all dialog på en plats, så får du möjligheten att själv klicka runt på bakgrunden, för att hitta mer text att klicka dig genom. När du är färdig på en plats så får du på en karta välja vart du vill klicka dig genom text på härnäst, eller varför inte gå tillbaka till en plats, för att se om det finns någon text som du har glömt att klicka dig genom!

Nej Visual novels är inte min grej och Winds of Change är inte det spelet som kommer få mig att tippa över och se kvaliteten. Det har visserligen gjorts försök till att få utomstående spelare att hoppa på tåget, men för mig så finns fortfarande alldeles för mycket av de element som jag inte gillar med genren kvar i spelet. Så tyvärr Visual novel, du får klara dig utan mig även den här gången!


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Winds of Change. Lägsta pris 19,99€  enligt  Steam 2019-08-27

Recensionsex tillhandahållet av Tall Tail Studios
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar