Hem RecensionerSpelrecensioner Far Cry: Primal

Far Cry: Primal

av Danny Larsen

I en tid långt före automatvapen och motorfordon, långt före maktkamper mot galna diktatorer. I en tid där man snarare kämpade för sin stams överlevnad i kampen mot förhistoriska odjur, enbart utrustad med primitiva vapen och sin egen styrka. Detta är vad Far Cry Primal siktar att återskapa!

Storyn i spelet.

Spelet börjar  10,000 f.Kr. i närheten av Oros dalen där vi följer våran huvudkaraktär Takkar, en stolt krigare från Wenja stammen. Takkar är ute på jakt när hans jaktlag blir brutalt attackerade utav en vildsint sabeltandad tiger, där endast han överlever. I flykten från den sabeltandade tigern stöter han på samt även räddar Sayla, en kvinna från hans egna stam. Tillsammans rör dom sig in i Oros dalen där Sayla berättar bakgrundshistorien kring din stams öde. Om hur den den rivaliserande kannibal stammen Udam förstörde deras by och gjorde att deras stam är spridd för vinden. Takkar tar på sig att själv samla ihop sin stam och återuppbygga deras samhälle igen. Allt detta sker samtidigt som kannibal stammen Udams ledare Ull önskar livet ur dig och din stam. En av många andra stammar som man träffar på under resans gång.

I uppsamlandet av sin egen stam så stöter man dessutom på några speciellt hjälpsamma individer så som t.ex. Jayma som lär dig utveckla dina jakt färdigheter, Karoosh lär dig mer om kamp färdigheter och sist men inte minst så har vi Shamanen Tensay. Tensay är en av de viktigaste karaktärerna du stöter på, för han lär dig förmågan att tämja även det mest vildsinta djur i hela Oros. Vilket är en väldigt stor del i spelet och något som kommer vara avgörande för dig och din stams överlevnad.

Gameplay och förmågor.

Far Cry Primal är precis som de tidigare Far Cry spelen ett sandlådespel, där du kan springa fritt mellan uppdrag och göra saker i din egen takt. Detta är väldigt uppskattat då jag personligen tycker om att utforska världen jag spelar i till det yttersta. Det finns många sidouppdrag man kan göra mellan huvudstory sekvenserna. Något som är ett plus då man ges tillfälle att uppgradera sin by med bättre hyddor för specialkaraktärerna. Och genom detta kan man få fler saker att uppgradera, t.ex. bättre vapen eller öka möjligheten att bära mer material.

Som jag nämnde tidigare så kan man nu tämja djur och ha med sig dessa under spelets gång, vilket är ett stort och uppfriskande tillägg för spelserien. Det första djuret du tämjer är en jätteuggla, som du kan använda för att spana högt uppifrån och se var dina fiender är och planera ditt anfall därefter. De andra djuren är först och främst till för att strida å dina vägnar, men man kan även senare i spelet rida på de större djuren och därigenom ta sig snabbare framåt över Oros.

På sedvanligt manér i Far Cry spelen så går väldigt mycket tid åt att jaga samt samla förnödenheter för uppgraderingar till exempelvis nya vapen, kläder eller hyddor. Jag tycker att det inte känns så konstigt att t.ex. skippa att huvudhistorien och bara springa omkring och jaga/samla för att uppgradera ditt läger och dina färdigheter. När du tar dig över kartan så springer man hela tiden på saker som man kan plocka på sig. Så även om man ej beger sig iväg för att huvudsakligen samla, så sker detta ändå naturligt genom spelet.

Du har även din ”Jakt syn”, som gör att du kan se fiender och djur bättre (precis som i alla Assassins Creed spel). Den används också under uppdrag då du ska spåra upp personer genom ex. att du kan se deras fotavtryck i marken. En väldigt praktisk och användbar förmåga att ha när man är på uppdrag, då man kan se vilken typ av fiende man stöter på. Som t.ex. om motståndaren har spjut, pilbåge eller horn (som används för att kalla på förstärkning).

Jag använde mig av mus och tangentbord när jag spelade, vilket fungerade perfekt. Det var snabbt att komma in i och kändes intuitivt även i stridens hetta. Detsamma kan sägas för de som spelas med handkontroll. Det fungerar lika bra det, utan några konstigheter eller något att anmärka på.

Mitt favorit djur; den sabeltandade tigern. Här på mammut jakt.

Bild och ljud.

Kan börja med att säga att min dator inte har den bästa prestandan, men även med det i åtanke så måste jag säga att ”Far Cry Primal” är ett fantastiskt vackert spel. Hög detaljrikedom och med en färggrann fauna överallt i världen.

I en av de första scenerna så kliver man ut ur en grotta och möts av den dalgång där man kommer slå läger. Vad som uppenbarar sig när ögonen har vant sig vid ljuset och man skådar ut över grönskan, vattenfallen och djurlivet är verkligen imponerande. Det är väldigt uppfriskande med ett spel som utspelar sig så mycket ute i naturen, där det inte finns några hus, vägar eller andra framtida ting som förstör den fantastiska skådeplats som målas upp.

Det finns olika vegetationsområden över dalen som gör att det inte känns som man bara vandrar runt i samma gamla hela tiden. Utan är något som skapar variation på hur man tar sig an olika uppdrag och fiender. Det finns allt från snöklädda områden, till några som är mer torra och mörka, till Oros dalens färggranna och vackra område. Gemensamt för alla vegetationsområden är att de är snyggt designade och innehåller en stor variation av djur, som är distinkta till varje respektive områdestyp.

När det kommer till ljudet så är väl det första jag vill ta upp talet i spelet, dvs det språk som kan höras i spelet. Språket man använder i spelet är baserat på en rekonstruktion av det ur-indoeuropeiska språket (dvs det språk som de flesta av våra härstammar ifrån). De har utifrån det byggt upp tre separata dialekter för de tre stammarna man möter på i spelet: Wenja, Udam and Izila. Detta är något jag tycker är väldigt intressant och framförallt kul, då det gör hela spel upplevelsen kännas mer trovärdig och som att man verkligen befinner sig 10.000 f.Kr.

Musiken är, bäst beskriven som primitiv i sin uppbyggnad. Dvs den är baserad utifrån den typ av instrument som kan ha tänkt sig användas vid den här tiden, så som trummor, flöjt, horn, sång samt rituella slagverk. Det gör att musiken också passar väldigt bra in, när man springer runt i Oros. Man har även gjort så att musiken är specifik för vilken stam man är i närheten av.

Olika ljudteman infaller när man närmar sig andra stammar.

Utöver det så har vi ljudbilden av djur och natur där man verkligen gjort ett bra jobb. Djuren har riktigt bra ljuddesign, med allt från morrande till spinnande sabeltandade tigrar och andra djur så gör det att spelet känns mer autentiskt. Det mer naturliga ljudet i Oros är härligt att lyssna på. Med ljudet av gräset under mina fötter eller varför inte vattnet som rinner nerför en liten å. Vinden som blåser runtomkring en, fåglar som kvittrar. Helt enkelt är helhetsintrycket man får överväldigande och får mig att verkligen leva mig in i spelet.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Prisbild ca 279-349 kr.

Recensionskod tillhandahållen av Kinguin

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar