Hem RecensionerSpelrecensioner Sakura Wars

Sakura Wars

av Martin "Fyghar" Johansson

Demoner anfaller staden, men jag har fullt upp med att försöka fixa en teater och få en flickvän. Prioriteringen här känns lite fel.


Vi befinner oss i en steampunk-version av 1940-talets Tokyo där demoner kan dyka upp och det är upp till olika mechpiloter att ta ut dem innan de hinner förstöra för mycket. Storyn börjar med att huvudkaraktären Seijuro Kamiyama är på väg till ett nytt jobb i Tokyo, han rör sig mot en stor teater som en gång i tiden var väldigt populär, men i nuläget är det knappt någon som besöker den. Men teatern har även ett annat syfte, den är nämligen den hemliga basen för Imperial Combat Revue of Tokyo vars syfte är att hindra demoner från att löpa amok i de olika städerna.

En gång i tiden var den välkänd, men nuförtiden är det knappt någon som känner till att den finns. Piloterna som jobbar där nu är inte särskilt bra på att varken spela teater eller att slåss mot demoner och det är nu upp till Kamiyama att försöka fixa det här innan hela den här divisionen läggs ner.

 

Helt ärligt så tycker jag att storyn känns lite dum, men det är inget nytt när det kommer till animes. Men att kombinera ett dating sim med visual novel och mechfighting känns inte som en bra kombination, för det är så enkelt att något glöms bort och i det här spelet är det hur allvarlig situationen med demonerna är. Allt fokus verkar ligga på att fixa teatern så att fler kommer dit och att relationerna mellan mig som kapten och de andra medlemmarna förbättras, något som är rätt mysigt, men vi har större problem.

Dock så förklarar de att för att de ska få kunna fortsätta som en division så måste de både kunna främja själen hos invånarna och kunna beskydda dem, så de måste fixa med teatern för att kunna försvara staden mot demoner. När jag hör det här så tänker jag bara att de som styr de här grejerna är idioter, antingen slåss man mot demoner eller så håller man på med ett annat yrke, till exempel skådespelare men blanda inte ihop dem!

Spelet är rätt segt, det är inte mycket jag egentligen spelar under vissa stunder utan det är mycket prat och lite verkstad. Under de här dialogerna kan jag ibland få göra lite dialogval under tidspress, men det är inte särskilt ofta det händer och det tycker jag är synd, för då hade det kunnat kännas mer att det är jag som faktiskt styr karaktärernas relationer och liknande.

Men utöver det så kan jag få springa på olika ärenden, det känns ofta som att jag är en springpojke istället för en kapten. Men när demonerna anfaller så blir det betydligt mer action, man springer runt och slår ner andra robotar och demoner för att sedan besegra bossen. Kontrollerna känns stabila oavsett vad det är jag för stunden spelar, vilket jag tycker är lite imponerande med tanke på hur mycket det är de har blandat in här.

 

Jag gillar grafiken i spelet och hur välgjort allting ser ut. Här finns inga stela karaktärer eller animationer, något jag ofta förutsätter när det gäller animespel, utan alla karaktärer känns levande. Hela spelet är ju egentligen som en visuell novell med några spelmoment ibland och att de då har fokuserat extra mycket på alla miljöer och karaktärer känns ju lovande. Att karaktärerna dessutom är designade av en av mina favoriter bland mangatecknare, Kubo Tite som är mest känd för Bleach, gör ju inte saken sämre.

Även ljuddesignen är bra, musiken ändras beroende på stämningen för stunden, så det kan vara mysigt i vissa situationer när karaktärerna har en speciell stund, för att sedan bytas ut till något mer allvarligt när demonerna attackerar. Rösterna är också riktigt bra, men det känns konstigt att de inte är med hela tiden. Vissa gånger så pratar karaktärerna för fullt för att sedan tystna medan dialogen fortsätter, det känns så dumt, särskilt när spelet ser ut som att det skulle kunna ha röster hela tiden.

 

Jag fastnar snabbt i storyn, den känns intressant och gameplaymässigt så har jag hyfsat kul. Men jag känner att jag många gånger bara blir uttråkad av alla dialoger som varar betydligt längre än vad jag känner för. Jag skulle vilja rekommendera spelet men inte för prislappen den i nuläget har. Men om du lyckas hitta spelet för 400:- eller billigare så tycker jag att du ska köpa det, för det är ett bra spel.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen. 

Sakura Wars. Lägsta pris 588 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-04-28.

Recensionsex tillhandahållet av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar