Hem RecensionerSpelrecensioner RICO: Breakout

RICO: Breakout

av Martin "Fyghar" Johansson

Alright, skurkarna är på väg att ta över staden och det är mitt jobb som polis att stoppa det. Hur ska det gå till? Jo skjut ner alla skurkar du möter på och ta inga fångar. UTGÅ!


Storyn i spelet är att skurkar är på väg att ta över staden, och det är mitt jobb som polis att se till att det inte händer. Det är inte mycket mer än det egentligen, och det räcker gott och väl för den här sortens spel. För helt ärligt så tror jag inte att en ordentlig story hade kunnat rädda hur segt det här spelet blir efter ett tag. Jag går in i ett område med min karaktär, sparkar in dörrar och skjuter ner skurkar. Det är inget snack om nåd eller liknande här, alla ska bara dö. Det kanske bara är jag, men att få tag på lite vittnen eller mer information från bovarna känns ju som en optimal grej för poliser om man vill komma vidare i utredningen.

Hur som helst, när man springer igenom olika banor så har man lite olika uppgifter att genomföra. Det kan vara att samla bevis, förstöra servrar, säkra bomber eller samla in pengar. De kan ligga gömda lite varstans, så det gäller att kolla sin karta ofta för att se vart det är man behöver gå. Vissa dörrar är dessutom låsta och för att låsa upp dem behöver jag leta upp ett visst antal datorer och skjuta dem för att inaktivera dem, känns ju logiskt. Man behöver dock inte bara sparka ner dörrar för att skjuta på fiender, man kan också vara fast på en plats och så kommer fiender i olika vågor mot en och man ska bara överleva. Det är lite kul variation, men även det här blir snabbt enformigt efter bara några omgångar.

Man kan variera med lite olika vapen som man låser upp under tiden man spelar, både pistoler och större vapen som en shotgun eller maskingevär. Det gäller att hålla lite koll här för de skjuter inte på samma sätt, vissa gör mer skada men det tar tid mellan varje skott och andra skjuter bara på, men det tar tid att ha ihjäl någon. Men siktet är stabilt och eftersom allt går i slowmotion efter man sparkar in dörrar så behöver jag bara ta det lugnt och sätta fem skott i varsitt huvud.

Spelet ser ut som en serietidning, vilket jag tycker fungerar rätt bra. Men det har ju hänt att mina vapen har varit osynliga när jag har använt dem, vilket kan se rätt lustigt ut. Jag skulle dock ha velat se lite mer variation på fienderna. Det är samma muppar som ständigt skjuts ner av mig, och även om de ser bra ut, så är det inte särskilt kul att döda samma modell femtielva gånger.

Ljuddesignen är dock snäppet bättre. Vapnen låter bra och när spelet hamnar i slow-motion så njuter jag nästan lite av att höra hur mitt vapen låter när jag avfyrar det. Det är svårt att förklara men det är något jag bara gillar. Sen är musiken inte fel den heller. Många skjutspel vill ju gärna ha snabb rock eller metal när man spelar för man ska känna sig taggad eller liknande, men här har vi någon form av trance/techno som istället får mig att slappna av när jag spelar.

Vid en snabb anblick så spelet rätt kul ut, men jag tröttnar snabbt då det är samma grej jag gör hela tiden med olika svårighetsgrad. Att spela med en vän skulle väl kunna göra det lite roligare, men jag tror att jag hade tröttnat rätt snabbt där med då det inte finns så många banor eller uppdrag. DLC:et Breakout lägger till en ny fängelse nivå där du som spelare ska försöka överleva vågor av fångar som försöker fly, samt tre nya vapen. Prislappen för det känns helt rimligt, men det gör tyvärr inte spelet roligare.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Playstation 4 och Nintendo Switch.

RICO: Breakout. Lägsta pris huvudspel 19,99€ och DLC 4,99€ enligt Steam 2020-04-22.

Recensionsex tillhandahållet av Rising Star Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar