Hem RecensionerSpelrecensioner Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard

av Danny Larsen

Efter en lång väntan så kom äntligen ledighet och chansen att få sätta tänderna i Resident Evil 7. Jag har fram tills nu sett en hel drös trailers, spekulationsklipp på Youtube om vad spelet kan tänkas handla om och videos om hur det här spelet hänger ihop med de andra spelen i Resident Evil serien. Men nu är det vår tur att lägga spelet under luppen. Så följ med mig, så ska vi smyga oss närmare Resident Evil 7, och ställa oss frågan ”Vad är” Resident Evil 7 för spel!?

Story!

Vi börjar vår resa med ett montage där vi ser vår protagonist Ethan åkandes bil, medan han har ett samtal över telefon med en vän. I samtalet får vi reda på att Ethans fru Mia har varit försvunnen i över 3 år, men att han har fått ett e-mail från henne som visar att hon är vid liv; och spåren leder till en gård i Louisiana ägd av Baker familjen. Vi kommer fram till grinden av huset, men den är låst och huset ser helt övergivet ut, så vi tar och tittar oss runtomkring för att se om det finns någon annanstans där vi kan ta oss in och börja leta efter Mia. Vi tar oss fram till ett gästhus och hittar där en väg in; väl inne så märker vi av att det är mörkt, förmultnat och helt enkelt orört. Efter att ha letat igenom huset från topp till botten, så finner vi en lönngång som leder ner under huset. Vår protagonist Ethan kryper genom smuts, för att till slut äntligen hitta Mia. Men Mias reaktion är inte den vi förväntar oss, när det framstår att hon varken är glad att se oss, eller för den delen ens har minne av att skickat något e-mail.

Nu mina kära vänner tänker jag hoppa lite för att undvika lite story spoilers som har en tråd genom hela spelet, så därför hoppar vi fram till en situation där du vaknar upp fastbunden i en stol. Runtomkring oss finns den tidigare nämnda familjen Baker; Pappa Jack (familjens överhuvud som styr med järnhand), Mamma Marguerite (verkar lite halvtokig), sonen Lucas (familjens svarta får) och en äldre kvinna som ej ser ut att vara vid liv vid första anblicken. På bordet finns det förruttnad mat, såsom inälvor och andra köttslamsor, bäst beskrivet som ”icke nämnbara organ”. Ethan blir tvingad att äta maten som en rit för att bli en del av maten, men man vägrar och familjen blir upprörd. Lucas kastar mat på dig och i ett vredesutbrott så tar Jack en stor kniv och kapar av armen på Lucas, men trots det, så istället för att skrika av smärta yttrar sig Lucas bara lugnt ”Inte nu igen!”.  Och mitt i kalabaliken; precis när de med våld ska tvinga i dig maten så ringer det och de blir tvungna att bryta upp från matbordet och lämna dig. Och det är i sanning här, som ditt stora äventyr börjar.

Under spelets gång så kommer vi att stöta på de olika medlemmarna av familjen Baker och lära oss lite mer om dom, och sakta men säkert få reda på varför vår fru varit försvunnen i 3 år och vad tusan det är för konstigheter som pågår i huset. Men framförallt kommer vi sakta men säkert ta reda på vad det är för fel på familjen Baker.

Gameplay!

Resident Evil 7 utspelar sig i första persons vy, vilket tillför en perfekt nyans av fasa för ett skräckspel. Spelet i sig är ett smygar spel där du sakta men säkert tar dig igenom spelets olika områden, medan du allt för oftast har en medlem ur familjen Baker letandes efter dig; redo att attackera dig. Du kan såklart försvara dig men i det långa loppet så är det ganska lönlöst då de regenererar och snart är ute på jakt efter dig igen. Resident Evil 7 tar återigen tillbaka idén om att ha begränsat med plats på saker du kan bära med dig. Och dessutom har utvecklarna återigen fört in de ”magiska” förvaringslådorna där du kan lägga av dig det som du ej behöver för stunden.  En förvisso behövlig sak att ha i spelet; men samtidigt oförklarlig rent logiskt, då man kan lägga av sig saker i ett hus för att sedan gå till nästa, och hitta sina saker där. Men så är det i spel, man måste bara ha överseende med det.

Så mycket av din tid kommer spenderas på att hålla koll på vad du behöver ha med dig, samt att springa fram och tillbaka till lådan när man hittar nya objekt som man ej behöver för stunden, då man som sagt i början har begränsat med utrymme på sin person. Vi har även att man kan tillverka nya saker via föremål vi hittar liggandes lite titt som tätt; man kan t.ex. tillverka nya kulor för pistolen, livpåfyllning, bränsle, en drog som förhöjer vårat sinne så att vi kan ”känna” av var saker finns i våran omgivning och flera andra nyttiga saker vi kan komma att behöva. Här kan vi vara mer aktiva på hur vi väljer att spela, då flera av ingredienserna används i flera recept och att vi då måste välja t.ex. mer ammunition eller livpåfyllning. Är du en som skjuter först och frågar sen så kanske du bör prioritera att göra mer ammunition eller vet man med sig att man kommer ta en hel del stryk under spelet gång, så siktar man på att ha en massa flaskor med livpåfyllning redo. För mig så var detta en väldigt stark fördel, då jag känner att friheten och valmöjligheterna gör att jag kan forma min egen spelhistoria mer eller mindre.

Vi har även pussel att ta oss an i spelet, där vi har en ny variant som innefattar skuggor. D.v.s. att vid speciellt utvalda områden, så har du ett rum där du ska leta upp föremål som du sedan ska använda för att skapa en skugga över en tavla (där en grå skuggform är utmarkerad). Man kan lätt se vad skuggan ska föreställa. Men det svåra här är att föremålet som du plockat upp och ska använda i pusslet ser ut som ett abstrakt konstverk, vilket gör att man måste vrida och vända på det och se ifall man kan matcha skuggan av föremålet mot skuggformen på tavlan. Gör man detta rätt så låser man upp pusslet.

Utöver denna typ av pussel så har vi de mer vanliga ”leta upp rätt objekt”-pusslen som skall placeras i en dörr eller vägg för att låsa upp, så du kan ta dig vidare eller hitta en hemlighet. En av de första är att hitta 3 hundhuvuden som är ”nycklar”; för att sedan ta sig ut ur huset. Mitt tips, är att undersöka papper eller meddelanden runtom i spelet, då det många gånger finns ledtrådar däri. Sen har vi även ersättnings pussel, som förenklat är viktbaserade pussel, där du måste ersätta saker med en liknande vikt.

Kontrollerna är på vanligt manér när det kommer till FPS spel (spelade på min 360 kontroller) och är superlätt att komma igång med och komma ihåg vilken knapp som gjorde vad. Spelet fungerar lika bra om man använder mus och tangentbord så jag har inget att anmärka där (vilket är en fördel om man får hjärnsläpp precis när något hoppar fram och skrämmer dig och du måste försvara dig snabbt eller fylla på liv om du blev skadad). Vi har också ”samlarobjekt”, då det i spelet finns antika mynt att hitta utsprida över Barkers gård och hittar du tillräckligt många så kan du vid vissa situationer byta in dom mot en starkare pistol eller ett gäng steroider. På tal om steroider, så är det något som man kan hitta i spelet. Dessa steroid sprutor är svåra att hitta och dess egenskaper gör att du blir starkare och orkar mer, plus har mer hälsa. Sen finns det också en stabilisator, som gör att du laddar om mycket snabbare i spelet. Båda av dessa är väldigt svåra att hitta, men när och om du väl gör det, så blir spelet mycket lättare att spela, speciellt på de högre svårighetsgraderna.

Vi får även stifta ny bekantskap med nya typer av fiender i spelet; som varken är zombies eller människor med virus i kroppen, utan de är mer eller mindre ”mögel” monster. En monstertyp som formas om det finns en kropp liggandes som de kan forma sig runt eller om det finns tillräckligt med mögel i omgivningen. Det finns fyra stycken olika monster; Mögelmonster 1 är en standard figur, formad som en människa, Mögelmonster 2 är samma som den första men han/hon har en större spik arm att slåss med. Mögelmonster 3 är en fyrbent rackare som klättrar längs väggar och är betydligt snabbare och sist men inte minst så har vi Mögelmonster 4 vilket är en enorm stor och fet variant som spyr ur sig ”syra” som  skadar din karaktär vid minsta kontakt. De är inte de svåraste fienderna; men med ett par väl placerade skott i huvudet så går de ner för räkning snabbt.

Ljud och Bild!

När vi nu kommer in på hur ljudet i spelet är och speciellt atmosfären som utvecklarna har byggt upp så måste jag säga att den är helt fantastisk. Ljudet av våra fötter på olika ytor, ljudet från de gamla husen vi är i: ett knarrande ovanför oss eller rakt bakom oss, knarrandet av trapporna eller vindens susande genom hålen i fönster och väggarna. Atmosfären är helt enkelt suverän och gör att spelet blir så mycket mer (speciellt om man har en headset med surround sound). Det finns inget i ljudbilden att faktiskt anmärka på, utan jag anser att dom lyckats med detta väldigt väl.

När vi kommer till bild och utseende så har dom även här lyckats väl med att få ut det mesta i syftet med spelet, speciellt när det är tänkt att det ska vara ett skrämmande och störande spel (i den meningen att det finns många bisarra och sjuka saker i husen). Spelet är satt i en väldigt mörk sättning, då man vanligtvis går omkring med en ficklampa eller smyger fram och hoppas att man inte blir sedd av familjen Bakers medlemmar. Färgschemat i spelet skulle kunna beskrivas som urtvättat eller blekt, då det återigen skall förmedla det förfall som försigår i huset och spelvärlden (vilket jag måste säga är riktigt bra gjort, man känner sig ibland illamående när man tänker på hur omgivningarna är i spelet). Man har även arbetat väldigt bra med skuggor, och hur ljusstrimmor känns genom huset. Det skapar helt enkelt en väldigt trovärdig miljö och känsla.

Kombinerar vi ljud och bild så får vi en helhetsbild som jag personligen aldrig skulle vilja sätta min fot i verkliga livet. Men eftersom jag kan det i spelet så får jag säga att när vi har både den fantastiska atmosfären som de har byggt upp och sen blandat det med den visuella upplevelsen så kan jag inte annat än att bocka och tacka för den totala upplevelsen.  Jag uppskattar verkligen vad de siktade på att göra med spelet vad gäller känsla och atmosfär och är helt enkelt imponerad över vad de åstadkommit.

Mina Åsikter!

Jag måste säga att från start till nu när spelet släppts, så har jag varit väldigt nyfiken på vad Capcom skulle hitta på detta nya tillskott i Resident Evil serien. För om man som jag har kollat på trailers och Youtube klipp med spekulationer kring spelets story, så kan man säga att trots det, så har det här spelet verkligen överträffat mina förhoppningar vad gäller story. Lägg därtill att det går tillbaka till rötterna för vad ett överlevnadsskräck spel ska vara och du får verkligen en bra spelupplevelse. För min del, så har jag klockat in mig på ca 14 timmar på min första genomspelning och då bör det nämnas att jag verkligen tagit mig tid med att smyga runt och kolla i alla vrår. Det är helt enkelt väldigt kul att leta upp och läsa alla lappar, böcker och artiklar som finns för att på det sättet binda ihop vad historien bakom spelet är. På ett sätt var det faktiskt svårt att skriva denna recension ens, då jag faktiskt har haft så svårt att slita mig ifrån spelet.


Specifikation

Recensionen baseras på PC versionen.

Prisbild ca 400-550kr (Beroende på utgåva och plattform).
Stort tack till PR Nordic / Kinguin, som har möjliggjort denna recension.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar