En hamster ska ge sig ut på ett äventyr för att rädda sin ägare från rymdkattpirater! Dock kommer inte spelaren att kontrollera hamstern utan försöka hjälpa den fram ändå. Kan spelet komma fram till en utmärkelse eller ramlar den ner i ett hål?
Spelets story börjar med att hamstern Pompom springer runt i sitt hamsterhjul när hans ägare visar upp några fina juveler han har fått tag på. Strax efteråt öppnas en portal och genom den kommer det kattpirater som kidnappar Pompoms ägare. De går tillbaka genom portalen och den lilla hamstern följer efter dem för att rädda sin ägare och vän. Jag kan ju inte säga att spelets story är förutsägbar, för bara under den korta introduktionen där allt det här hände satt jag mållös och flöt med.
När spelet sen väl sätter igång gäller det däremot att vara med på noterna. På samma sätt som i spelet Wunderling styr jag inte karaktären på skärmen. Jag har faktiskt än mindre kontroll över Pompom än vad jag hade i Wunderling där jag åtminstone kunde välja när karaktären skulle hoppa. Här kan jag bara lägga ut plattformar och lite andra objekt för att se till att hamstern Pompom tar sig genom de olika nivåerna. När hamstern kommer till slutet av en plattform hoppar den automatiskt för att ta sig vidare.
Det är ett intressant koncept på pappret, men otroligt frustrerande när man väl spelar. Det gäller att veta var hamsterskrället kommer landa för att kunna placera nästa plattform, ballong, räls eller vad det nu än är man ska placera ut. För om man placerar den fel kommer Pompom antingen att missa det man precis placerade ut eller så kommer den inte att kunna hoppa till nästa då avståndet är för långt. Man har inte oändligt med delar att bygga med, vilket gäller att man verkligen placerar de olika bitarna rätt.
Det har blivit många försök för att klara av nivåerna. I vissa fall är det helt mitt fel för att jag inte räknade rätt – irriterande men rättvist. Men sen implementerar spelet helt plötsligt nya mekaniker utan någon som helst genomgång av dem. Som att när Pompom tar tag i en ballong och den börjar sväva. Jag hade ingen som helst aning om vad det var jag skulle göra och när det dök upp en fågel som smällde ballongen kändes det inte alls rättvist. Nästa försök började jag klicka runt med musen och upptäckte då att ballongen flyttar sig från där jag klickade och fick då se till att Pompom kunde flyga säkert. Det var inget spelet gick igenom under dess tutorial, utan helt plötsligt slängdes det in och jag skulle lista ut vad jag skulle göra. Visst, jag vill inte att ett spel ska hålla mig i handen när jag spelar det, men någon form av direktiv vill jag ändå ha.
Bortsett från den biten är spelet bra och underhållande. Det är inte ett spel jag sitter med under längre stunder då jag lätt blir frustrerad, men det betyder inte att spelet är dåligt. Det är en kul twist på plattformsgenren med simpla kontroller. De enda kontrollerna som används är musen för att placera de olika sakerna samt mellanslag som kan sakta ner tiden under en kort stund. De räcker dock gott och väl med tanke på hur enkelt spelets mekaniker är.
Jag uppskattar att jag i början av spelet får välja om jag vill ha pixelgrafik eller mer raka linjer. Personligen föredrar jag pixelgrafiken i det här spelet, men det är ju en smaksak. De olika nivåerna ser charmiga ut och har en del detaljer här och där. Musiken är även den charmig men jag tycker den känns rätt tyst. Eller, hela ljudbilden i sig känns både tyst och diskret vilket kan fungera ibland, men jag hade nog velat ha bara lite mer ljudeffekter här.
Om du har tålamod och klarar av att ett spel helt plötsligt presenterar nya mekaniker hur som helst kan det här vara ett spel för dig. Det kostar runt 150 kronor på Steam vilket känns som ett vettigt pris med tanke på vad man får. Det här spelet är en utmaning som inte passar alla, till exempel mig själv, men om man känner att det här verkar kul tror jag inte man kommer bli besviken.