Hem RecensionerSpelrecensioner PixARK

PixARK

av Martin Johansson

Jag har älskat dinosaurier sedan barnsben, men inte de popkulturella versionerna som Jurassic Park, utan den fakta jag hittade om dem i olika böcker. Så att få chansen att spela PixARK kändes som att barnet inom mig fick komma fram igen.

Det märks tydligt varifrån PixARK hämtar sin inspiration. Det är helt enkelt en Minecraft-version av ARK: Survival Evolved, och det ser riktigt trevligt ut. Grafiken ser ut att vara riktad mot de yngre spelarna med sina kantiga varelser samt en värld som är uppbyggd av kuber. Men grafiken är nog också den enda biten som tilltalar en yngre publik som kan vara vana vid Minecraft, för kontrollerna, menyerna och direktiven är betydligt mer röriga än i Minecraft. Det kan vara så att menyerna och spelmekaniken liknar ARK, men jag kan inte säga om det stämmer då jag inte har spelat det själv.

På samma sätt som i Minecraft skapar man sig sitt eget äventyr och sätter sina egna mål i världen. Men till skillnad från Minecraft finns det en hel del begränsningar beroende på vilken level man är i. Till exempel kan man tillverka verktyg av sten först i level 10. Så ju högre level du är, desto mer kan du bygga, plus att för varje level upp får man poäng att spendera så man överlever längre och bättre.

För övrigt tjänar man erfarenhetspoäng hela tiden genom att plocka gräs, slåss, gräva, hugga ner träd eller bara stå helt stilla. Jag är visserligen inte emot att man levlar någorlunda fort i början, men att levla fem gånger inom tio minuter är nästan i klass med mobilspel. Det måste finnas någon utmaning för att levla upp; att bara andas och beundra naturen är inte ett, enligt mig, godkänt kriterium för att levla upp i ett Survivalcraft-spel. Men samtidigt så behöver man levla upp fort för att faktiskt kunna ta sig ut ur startområdet eftersom man bara kan tillverka vissa sorters vapen och verktyg när man har nått vissa nivåer. Dessa kan vara avgörande då man enkelt kan bli dödad av de betydligt aggressivare samt starkare varelserna som håller till i de olika zonerna. Dessa zoner varierar från öken, till snötäckta berg och vidare till hemsökta skogar. De varelser som kan bo i de här zonerna kan vara jätteskorpioner i öknen, minotaurer bland bergen och soul reapers i de hemsökta skogarna. Man har en scanner till sin hjälp för att kolla upp hur farliga de olika varelserna är, samt vilken utrustning som rekommenderas om man vill slåss mot dem, vilket är väldigt hjälpsamt och jag uppskattar funktionen oerhört mycket.

Jag säger det rakt ut: PixARK är inte tillräckligt färdigt för att komma ut ur Early Access och släppas som ett färdigt spel. Det finns ett flertal buggar kvar i spelet som inte bör finnas där efter Early Access. Ett exempel är att en textrad som meddelar att man har skill points att spendera följer med in i menyn och täcker menytexterna så man inte vet var man är och tittar. Det är dessutom tydligen viktigt att komma ihåg att trycka på samma knapp som man öppnar upp kartan med, för om man är som jag och automatiskt trycker på cirkel eller B för att backa tillbaka när kartan är uppe så hamnar man i första persons perspektiv, och kan bara återställa kameran om man på något sätt respawnar. Kontrollen verkar dessutom vara programmerad till att ha sitt eget lilla liv i menyerna. Om man trycker in en knapp lite för länge, så registreras det inte, samt att man inte kan navigera menyerna på något smidigt sätt, utan det blir mycket hoppande fram och tillbaka. Jag satt och var måttligt irriterad över att jag inte kunde komma förbi spelets startskärm eller designa min karaktär på grund av att jag höll inne en knapp lite för länge. Men jag blev nästintill förbannad när spelet ständigt ville leka “Jakten på markören bland menyerna”.

Jag ser en tydlig potential i PixARK, för det vore riktigt kul att springa runt i en spelvärld som ser ut som Minecraft men känns som Skyrim. Men det är inte redo för release, det finns buggar som behöver fixas, och jag kan tycka att det borde balanseras lite så man faktiskt kan utforska världen utan att riskera att bli dödad med en gång. Men det absolut viktigaste är att fixa någon form av pekare eller något liknande till menyerna så man slipper leta efter markören.

Potentialen finns som sagt där, men spelet är inte färdigt ännu.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.

PixARK. Lägsta pris 448 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-06-12.

Recensionsex tillhandahållet av Snail Games USA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar