Ni vet hur man säger att man springer runt i cirklar när man inte kan ta sig vidare i spel? Men vad händer i ett spel där man bara springer runt i cirklar? Välkomna till Orbital Bullet.
Okej, jag kanske var lite missledande när jag sa att man bara springer runt i cirklar, för man skjuter ju faktiskt fiender också. Det här är ett spel i kategorin rogue-lite, vilket innebär att man som spelare kommer att dö — mycket. Men för varje gång man dör får man belöningar som underlättar framtida genomspelningar och i det här fallet får man nanobytes som man kan använda för att uppgradera ett skill tree. Om du, som jag, är dålig på att undvika fiender kan det vara värt att skaffa mer hälsa eller några sköldar. Eller vad sägs om möjligheten att trippelhoppa? Det vore kanske bättre att se till att man får bättre vapen, eller göra mer skada, fast det bästa vore nog att kombinera allting för bästa möjliga chans att överleva.
Efter man har spenderat sina surt förvärvade nanobytes hoppar man tillbaka in i striderna igen och hoppas på att man kan komma lite längre. Dessutom får man slumpmässiga uppgraderingar som gäller under den nuvarande spelomgången. Det kan vara att man skjuter mer exakt, har mer hälsa eller varför inte skadar fiender mer när man hoppar på dem a lá Super Mario? Dessa gäller dock som sagt bara under en spelomgång och de varierar mellan spelomgångarna, vilket kan göra dem betydligt enklare eller betydligt svårare.
Orbital Bullet är även ett plattformsspel vilket i det här fallet innebär att man springer runt i cirklar, skjuter på fiender samtidigt som man försöker undvika dem genom att hoppa runt på de olika nivåerna. Utvecklarna rekommenderar att man spelar med en handkontroll vilket säkert hade varit enklare, men när jag ska skjuta saker vill jag gärna använda mus och tangentbord vilket jag tyckte fungerade någorlunda bra.
Jag hade dock önskat att spelet i början meddelade mig lite mer om saker som hur jag skadar fiender med metallplåtar, för de är nämligen immuna mot skott. Jag upptäckte dock efter min första spelomgång att de förlorar sina metallplattor om man hoppar på dem, något jag gärna hade velat veta lite tidigare så jag hade sluppit dö mot en.
Jag kan inte påstå att spelet berättar om det finns en story eller inte, men det måste ju finnas någon anledning att nissen jag spelar som reser från planet till planet och riskerar att bli dödad. Jag spelar med en robot som reser från planet till planet och dödar allting jag stöter på utan några dialoger. Helt ärligt känner jag inte att jag behöver ha en särskilt framträdande berättelse i ett sånt här spel. Visst är det kul med historier om vad som händer i ett spels värld, men jag känner inte alltid att det behövs.
Jag ser direkt vad det är som vill döda mig, vilket nästan är allting…
Orbital Bullet är inte charmigt. Det är istället småbrutalt i sin estetik. Musiken pumpar adrenalin och grafiken är mörk med ibland neonlysande detaljer som direkt fångar intresset. Jag ser direkt vad det är som vill döda mig, vilket nästan är allting så det är inte särskilt svårt att lista ut egentligen.
Det här är ett kul spel för de som vill ha lite utmaning. Prislappen är inte alls hög med tanke på vad man får och det kan bli en hel del timmars spelande för de som vill. Personligen faller det mig inte riktigt i smaken, men jag kan helt klart se mig stundvis spela det när jag inte har något annat för mig.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Orbital Bullet. Lägsta pris 12,99€ enligt Steam.com 2021-09-10.
Recensionsex tillhandahållet av Assemble Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.